Mmi 2017

Det var så lidt! Ahh ærgerligt! Satser du på AU eller SDU egentlig? :slight_smile:

Hælder mere til SDU’s studieordning. Den er opdelt i specialer og moduler fremfor emner, og jeg synes, at man på den måde opnår en bedre forståelse for det, som man læser. Jeg har hørt, at man fx på anatomisemestret på AU virkelig går død i den, fordi det er al anatomi (og embryologi), som man skal huske udenad på 4 måneder. :confused: Hvad med dig?

Jeg har ikke helt besluttet mig endnu, men hælder til AU. Tænker studieretningen på SDU er bedre ift. ikke at kører død i det, men på den anden side vil AU generelt være nemmere for mig, da jeg så ikke skal til at finde ny lejlighed igen. Derudover slipper man for projekter og skriftlige opgaver på AU, hvor SDU kører lidt det samme som AAU nu :slight_smile: Har også den opfattelse, at Århus er en lidt federe studieby (uden at træde folk over tæerne). Men tænker, at med din score på 42, så kan du nok selv vælge, da scoren som regel falder en del hvert år!

Jeg er enig i, at Århus er en federe studieby, og det er tættere på, hvor jeg bor, så jeg ved egentlig heller ikke, hvad jeg vælger - det er nu heller ikke sikkert, at jeg får tilbudt en studieplads på Århus Uni, for der er ret mange før mig på ventelisten.

Laver man også projekter på SDU? Håber det virkelig ikke haha

Den største forskel mellem SDU og AU, er at eksamenernes fordeling. På SDU har man eksamener hver 8 uge, hvori man så afslutter en blok, mens man i AU har eksamener efter 4-6 måneder, hvori man skal læse op til meget på en gang.

Mr. Shah - “En god gruppe”? Tænker du på en læsegruppe/vennegruppe eller? Jeg læser kiropraktor på SDU og afslutter 4. semester. Så jeg får nok en del merit.

Sallyaljumaily - Det er virkelig ikke så slemt med de opgaver. Vi har haft lavet nogle rapporter ud fra øvelser, vi har haft lavet i to forskellige moduler, og de kan godt være en smule omfattende, men hvis man finder en god gruppe, så går det nok. Udover det er der videnskabsteori og etik, hvor jeg selv skrev en hel opgave i videnskabsteori alene og den var overstået på en dag. Etik-opgaven er heller ikke slem på nogen måde. Så det er virkelig ikke noget, der skal afskrække jer.

Myraki10: Okay nej, det lyder ikke slemt - synes sådan nogle opgaver er hyggelige at lave. Troede bare det var projekter som på AAU, hvor jeg læser nu, og dem er jeg ikke så meget for

madssss - Det er ikke til at vide, men tror at du har ret i at der er mange der har søgt begge steder hvilket nok højst giver dem på ventelisterne en større chance for at blive tilbudt en plads. Jeg er selv på venteliste i AU men fik heldigvis point nok på SDU som jeg vil takke ja til, så er der en mindre på ventelisten til AU :wink:

Sally: Ja man skriver også projekter på SDU haha, hvilket jeg efter folkesundhedsprojektet heller ikke er fan af!

Har også generelt forhørt mig omkring og vil lige vide om folk kan bekræfte/afkræfte følgende:
I forhold til det sociale, så er der meget hyggeligere på SDU, hvor studerende kender hinanden fra grupper og man bliver taget meget bedre imod. Hvorimod på AU, så kender man ikke hinanden på kryds og tværs. Det er meget selvstudie, dvs få forelæsninger og få timer oppe på skolen. Dette er selvfølgelig kun ment på bacheloren, hvor cand. på AU til gengæld skulle være meget bedre med de mange klinikopholdstimer der er :smiley:
VIl bare lige høre hvad I havde af oplevelser?

Myraki10: Ja en god læsegruppe :slight_smile:
Det lyder rigtig spændende! Kender nemlig selv nogen, der læser til kiropraktor i Aalborg :slight_smile:
Hvordan er studiemiljøet på SDU eller generelt Odense som by? :slight_smile:

[quote=“Mr. Shah” post=87604]Myraki10: Ja en god læsegruppe :slight_smile:
Det lyder rigtig spændende! Kender nemlig selv nogen, der læser til kiropraktor i Aalborg :slight_smile:
Hvordan er studiemiljøet på SDU eller generelt Odense som by? :)[/quote]

Ked af at sige det men man kan kun læse biomekanik (kiropraktor) på sdu :wink:

Mr. Shah - Ah, en læsegruppe. Ved du, om man bliver sat i grupper på AU fra start af? Vi blev sat i grupper ved studiestartsopgaven på SDU, men det er ikke noget, man som sådan holder fast i. Jeg har egentlig kørt meget solo, men har indset, at indlæringen kommer til at blive bedre, hvis jeg finder en læsegruppe, når jeg starter op igen.
Hvad mener du med kiropraktor i Aalborg? Odense er pt. det eneste sted i Danmark, hvor man kan blive uddannet som kiropraktor. Mon ikke det var en anden uddannelse, der kunne minde lidt om vores? :lol:

Mht. studiemiljøet i Odense så er det meget, hvad man selv gør det til. Det afhænger også rigtig meget af årgangen. Jeg er personligt ikke en type, man normalt finder i byen, fordi jeg sjældent drikker (og jeg egentlig ikke er så fan af vilde, fulde folk…), så byturene er jeg ikke med til særlig ofte. Nu går jeg også på et studie, hvor vi er 45 ca. til at starte med (ca. de 80-90 i alt fordelt over to studiestart), så vi er meget mere bekendte med hinanden end fx medicinerne. Jeg ved jo godt selv, hvem der studerer medicin og hvem, der studerer kiropraktik.
Men det fede ved at studere på uni i Odense er, at størstedelen er samlet på samme sted. Vi har universitetet, som ligger lidt udenfor byen, hvor størstedelen af alle unistuderende har sin daglige gang. Ingeniørstuderende er endda også lige flyttet herud i en ny bygning.

Der er en fælles fredagsbar for alle på universitetet, der hedder Nedenunder, og det er også rigtig hyggeligt, fordi der altid kommer en del.
Det skal siges, at man på bacheloren næsten udelukkende er ude på uni det første år og i 2. år begynder man at have vekslende timer mellem uni og klinikbygningen og WP (som er lige overfor OUH). På kandidaten er man udelukkende ude på WP og klinikbygningen, så der er man mere skærmet af fra de andre studerende. Det skal lige siges, at medicinerne/biomekkerne har deres egen fredagsbar også - Epstein, som ligger ude i WP.

Odense ér en vildt hyggelig studieby. Godt nok ikke særlig stor, men det gode er, at alt virkelig er i cykelafstand. Jeg kan sagtens se, at Odense er “kedelig”, hvis man er vant til en stor by som Kbh, men det er bare noget, man skal vænne sig til :lol:

Mariama: Fysioterapeut** my bad :smiley:

Myraki10: Det var fysioterapi eller måske ergoterapi, han læser ihvertfald på UCN… skal måske lytte aktivt når mine venner snakker! :wink:
Det bekræfter virkelig også det jeg forhørte omkring min veninde, som læser Farmaci. Hun har læst på både AU og SDU, hvor hun nævnte at byen Århus generelt var bedre, men SDU var meget hyggeligere. Hun nævnte fx, at hun nærmest glædede sig i skole fordi der var så meget på tværs af de forskellige studier.

Mr. Shah - Haha, ja det kunne måske være en god idé. De studier er ikke liiige helt det samme :lol:
Det er virkelig en hyggelig, lille by! Og så er boligpriserne heller ikke så vilde som Aarhus og København :stuck_out_tongue:

Og hvis nogen herinde er vilde med læsesale, så kan jeg fortælle, at SDU har flere læsesale, især den store 24/7-læsesal er mit “stamsted”. Jeg er bare vild med SDU som universitet :lol: Men jeg er også lidt den type person, der bliver inspireret/motiveret af sine omgivelser.

Det er total fedt at læse om jeres oplevelser med SDU og Odense som studieby :slight_smile: Jeg har egentlig også kun hørt gode ting om studiet, og den eneste grund til at AU er min nummer 1, det er på grund af at det er her jeg er vokset op og har venner, familie og bolig. I forhold til selve opbygningen af studiet, der synes jeg SDU’s form lyder mest tiltalende, da jeg tror jeg ville have nemmere ved at holde både på overblikket og på begejstringen når fagene er struktureret på den måde.
Jeg kender en der kom ind via kvote 2 på KU sidste år, og jeg spurgte hende til studiemiljøet, fordi jeg også selv har søgt der (og har hørt om de spidse albuer), men hun fortalte kun gode ting, og hun er et socialt menneske der slet ikke dyrker sådan noget konkurrenceræs. Jeg tror altid det vil være til at finde nogen på en årgang der arbejder på samme måde som en selv…

Tillykke til jer, som har fået en plads! Og til jer, som har scoret meget tæt på grænsescoren,som forhåbentlig får en plads! :wink:
Jeg håber, det er okay, at jeg spørger herinde. Jeg vil høre, om nogen ved noget mht. kvote 1 på AU og antal pladser i år ifht. sidste år? Og risikoen for, at kvotienten stiger i år?
Mit snit er pt på 11.2, og jeg mangler den sidste eksamen nu her på mandag, hvor jeg bliver student. I værste tilfælde, hvis jeg får 7, som er den karakter jeg forventer, jeg mindst kan få, så ligger mit snit på 11.1. Hvis jeg skulle være så heldig og hive et 12-tal hjem, så er det oppe på 11.3. Jeg er ret nervøs, fordi jeg netop har drømt om medicinstudiet så længe nu og bare har knoklet røven ud af bukserne i hele 3 år…
Jeg håber, at nogen ved noget herom… Jeg er dog godt klar over, at der ikke kan gives garanti for noget. :blush:
P.S. jeg har søgt vinterstart på AU samt standby. Jeg vil dog høre om mulighederne for at komme ind “direkte” uden at skulle vente et år på en mulig standbyplads.

Sara33: Jeg tror, at du kommer ind i Århus med et snit på 11,1-11,3 i år.

Er der egentlig nogen, der ved, hvilken stand var debat-standen?

Jeg tror MRSA standen var debat-standen

Ved I hvilken en den sundhedsfaglige var? Og var kommunikation den med skuespillet?