Mmi 2017

Jeg har haft sendt en mail til studievejledningen i dag mht. grænsescoren og hvad de ellers vurderede på, hvis de tilbød færre pladser, hvis der var flere personer, der havde fået samme score. Har hørt om én, som sidste år var 1 under grænsescoren, dvs. fik 40 point, hvor grænsescoren var 41 til at begynde med. Men den faldt ned til 38, men personen fik stadig ikke tilbudt studieplads? Hvilket dog bare lyder ret mærkværdigt i mine ører :dry:

myraki10: det er et rigtig godt spørgsmål, jeg undrede mig også over det. Hele præmissen for den her form for kvote 2-optagelse er jo at ens karaktergennemsnit fra gymnasiet ikke bliver inddraget, så det kan vel ikke være det de prioriterer efter. Det må næsten være MCQ-scoren fordi det er den eneste vurdering de derudover har på én? Men skriv endelig herinde hvad du får af svar :slight_smile: og ja, det lyder godt nok besynderligt. Det kan næsten ikke passe, der må være sket en fejl?

annakk: Jeg forestiller mig, at de enten kan vurdere ud fra ens MCQ-score eller ved at trække tilfældigt blandt dem med ens score. Min MCQ-score var dog lige på grænsescoren efter de havde rettet den, så håber, at jeg stadig har en chance :cheer: Jo, det skal jeg nok!
Det tænker jeg også. Det lyder for mærkeligt :dry:

Jeg har lige haft snakket med studievejledningen Health på Aarhus Universitet og spurgt mht. grænsescoren osv.
Hun mener (dvs var ikke heelt sikker), at hvis vi siger, at der var 5 ledige pladser til overs og der var 10 personer med den samme score, så ville ingen blive tilbudt en plads, “fordi de ikke havde noget at vurdere dem på”.
Og hun sagde også, at hvis vi siger, at grænsescoren blev 44, så ville alle med en score OVER 44 blive optaget, mens det ikke var sikkert, at dem med en score på 44 blev tilbudt plads.

Jeg har lige et spørgsmål jeg håber I kloge folk kan hjælpe med.

Jeg scorede 50 point i testen MMI i Århus, og fik derfor en plads tilbudt. kort efter har jeg så lukket mit eksamensbevis, og med et gennemsnit på 11,0 så tænker jeg at der en chance for, at jeg bliver optaget via kvote 1 i stedet for.
Nu er dilemmaet så, at jeg i min oprindelige ansøgning også søgte standby plads, og i teorien er der jo risiko for, at det er sådan en jeg får tilbudt, og derved først har mulighed for at starte i 2018, da kvote 1 og standby bliver vurderet før kvote 2, når man søger begge dele.
Jeg vil jo helst i gang så hurtigt som muligt, så ville I anbefale at jeg slettede min standby ansøgning inden 5 juli, eller lader den stå?

på forhånd tak.

(Edit: har i øvrigt talt med studievejledningen på Health, og de ville ikke rådgive mig i det)

Hej Helene,

Der er vel ikke rigtigt nogen gode argumenter for at beholde standby-ansøgningen? Hvis du sletter den, er du sikret en plads med garanti (hvis ikke i kvote 1 så i kvote 2), hvorimod hvis du beholder den, risikerer du i et ekstremt tilfælde at blive tilbudt standby-plads og sikret optagelse NÆSTE ÅR…

@jbplum, tak for svar, det var lidt det jeg selv kom frem til, men det lød på hende jeg talte med hos Health, at det ville hun ikke hverken fra- eller tilråde, og så blev jeg i tvivl om der var noget i den sammenhæng jeg havde overset.

[quote=“jbplum” post=87655]Hej Helene,

Der er vel ikke rigtigt nogen gode argumenter for at beholde standby-ansøgningen? Hvis du sletter den, er du sikret en plads med garanti (hvis ikke i kvote 1 så i kvote 2), hvorimod hvis du beholder den, risikerer du i et ekstremt tilfælde at blive tilbudt standby-plads og sikret optagelse NÆSTE ÅR…[/quote]

Hvorfor i et “ekstremt” tilfælde? Standby snittet sidste år på AU lå på 10,4 og det normale til direkte optagelse på 10,8.
Jeg bliver lidt nervøs når du siger ekstremt, fordi jeg selv har afsluttet gymnasiet med 11.2 i snit i år, og jeg har også søgt standby på AU. Jeg vil dog selv meget gerne ind til vinter… Så hvor sikker er du på din udtalelse? :stuck_out_tongue: :slight_smile:

[quote=“HeleneV” post=87654]Jeg har lige et spørgsmål jeg håber I kloge folk kan hjælpe med.

Jeg scorede 50 point i testen MMI i Århus, og fik derfor en plads tilbudt. kort efter har jeg så lukket mit eksamensbevis, og med et gennemsnit på 11,0 så tænker jeg at der en chance for, at jeg bliver optaget via kvote 1 i stedet for.
Nu er dilemmaet så, at jeg i min oprindelige ansøgning også søgte standby plads, og i teorien er der jo risiko for, at det er sådan en jeg får tilbudt, og derved først har mulighed for at starte i 2018, da kvote 1 og standby bliver vurderet før kvote 2, når man søger begge dele.
Jeg vil jo helst i gang så hurtigt som muligt, så ville I anbefale at jeg slettede min standby ansøgning inden 5 juli, eller lader den stå?

på forhånd tak.

(Edit: har i øvrigt talt med studievejledningen på Health, og de ville ikke rådgive mig i det)[/quote]

Jeg vil også sige, at det er bedst, du får ringet og får dem til at slette din standby ansøgning (det kan ikke gøres på optagelse.dk). Du er jo sådan set sikret en plads, og om du kommer ind via kvote 1 eller ej er sådan set ligegyldigt nu, hvor du har fået tilbudt plads i kvote 2. Derfor ingen grund til standby. :slight_smile:

Må jeg spørge om hvordan helt præcist du kunne score 50 points? Der var 7 stande i århus og man kunne få 1-7 points. Det maksimale er 49 points.

Gregory House: der var 8 stande i Aarhus med makspoint på 56 :stuck_out_tongue:

Ja men en af disse 8 stande var en ventestand.

Nej der var 8 :slight_smile:
Nr. 1: Den der med telefonsamtalen
Nr. 2: Den med den unge kvindelige læge
Nr. 3: Den med Sofie og Line ( Mener jeg de hed)
Nr. 4: Konsultationen
Nr. 5: Den hvor man skulle vurdere sig selv.
Nr. 6: Den med skuespil
Nr. 7: Samarbejde
Nr. 8: Servietsfoldning

[quote=“myraki10” post=87653]Jeg har lige haft snakket med studievejledningen Health på Aarhus Universitet og spurgt mht. grænsescoren osv.
Hun mener (dvs var ikke heelt sikker), at hvis vi siger, at der var 5 ledige pladser til overs og der var 10 personer med den samme score, så ville ingen blive tilbudt en plads, “fordi de ikke havde noget at vurdere dem på”.
Og hun sagde også, at hvis vi siger, at grænsescoren blev 44, så ville alle med en score OVER 44 blive optaget, mens det ikke var sikkert, at dem med en score på 44 blev tilbudt plads.[/quote]

Hmm, men lige nu hvor grænsescoren er 45, så betyder det vel at også dem der har fået 45 point er blevet tilbudt en plads, eller hvad?

Ja okay. Men det lyder bare besynderligt når man tænker på hvor mange der har scoret 43-44 point (omkring 90 personer). Hvis de eksempelvis får 30 ledige pladser fra dem der kommer ind via kvote 1 i stedet og dem der takker nej til pladsen, hvad gør de så hvis der er 40 personer der har fået 44 point? Så er der pludseligt en masse tomme pladser hvis de ikke enten vælger tilfældigt eller vurderer ud fra MCQ-scoren. Det kan selvfølgelig være at det ikke var et problem sidste år hvor de ikke havde så mange inviteret til MMI, men det kan det jo blive i år, tænker jeg :blink:

annakk: Ja, det er også det, jeg tænker på. For hvis man når en grænsescore, så er man vel inde, tænker jeg :huh:
Ja, don’t ask me, det hele lyder bare besynderligt :lol: :dry: Det skal dog igen siges, at hun ikke var sikker (hun spurgte også en kollega), så jeg ved ikke, hvor meget vægt jeg lægger på hendes svar. For synes egentlig, at det forvirrer mere end det gør godt. For selvfølgelig vil de da ikke have 20-30 tomme pladser, når der i forvejen er mangel på læger :ohmy:

Hej,

Jeg kan ikke se hvordan scoren har fordelt sig, fordi der står bare at jeg har fået 50 point, og at grænseværdien var 45. Der var 8 stande og dermed mulighed for 56 point.

[quote=“myraki10” post=87664]annakk: Ja, det er også det, jeg tænker på. For hvis man når en grænsescore, så er man vel inde, tænker jeg :huh:
Ja, don’t ask me, det hele lyder bare besynderligt :lol: :dry: Det skal dog igen siges, at hun ikke var sikker (hun spurgte også en kollega), så jeg ved ikke, hvor meget vægt jeg lægger på hendes svar. For synes egentlig, at det forvirrer mere end det gør godt. For selvfølgelig vil de da ikke have 20-30 tomme pladser, når der i forvejen er mangel på læger :ohmy:[/quote]

Ja, sådan må det være. Så hvis de eventuelt sænker scoren til 43, så betyder det at nogle med 43 point får en plads men ikke at alle med 43 point er garanteret en.

Haha. Ej ja, de må da helt sikkert finde på en metode til at udvælge hvem der får en studieplads. Det er vel helt udelukket at det bliver til kvote 1-pladser? Det må da næsten være, de har jo udtalt at der er 20% kvote 2-optag.

Nu kender jeg en der sidder i udvalget til medicinoptag på AU og hun siger at alle pladser SKAL udfyldes og hvis der er flere der har samme score kigger de på MCQ resultatet… hun sagde også at de sidste år valgte at optage 1 ekstra fordi der var pladser til alle undtagen 1 da grænsen faldt… B)

MariaMa: fedt, tak for update!! Så håber jeg, at den falder til mindst 43, for min MCQ score var jo lige på grænsescoren til sidst :unsure:

Tak for god info :slight_smile: !!