Mnemonic / Mnemoteknik / huskeregler / remser

Hej,

benytter I jer af visuelle mnemoteknikker (huskeregler)?

Jeg har søgt lidt på google og kan se nogle enkelte remser på dansk, ellers er de på engelsk. Jeg har så kigget efter visuelle huskeregler (da de for mig klart er lettere at huske og at lære), men findes sådanne overhovedet på nettet på dansk?

Jeg har fundet noget på engelsk - men det koster helt vildt meget - ca. 250 $ pr. år . (http://picmonic.com/)

Håber I kan hjælpe :cheer:

Selv har jeg to bøger med huskeregler til Medicin, en dansk og en engelsk:

Huskeregler til medicinstudiet af Tor-Andre Liane
Mnemonics and study tips af Khalid Khan

Der er mange sjove i dem begge (huskeregler hvori der indgår referencer til området ca.15 cm syd for umbilicus er nu engang bare lettere at huske :slight_smile: ).

Men det er nu ikke meget jeg har brugt dem, da jeg synes det er lettere at prøve at forstå hvilke sammenhænge tingene indgår i, istedet for både at skulle huske at “Old Opie Occasionally osv” og derefter at “Some Say Marry Money, But My Brother osv” for at huske at n. Oculomotorius er den tredie og Mixed.
Så hellere prøve at lære hvad den gør og så kunne regne ud hvad den er og hvor den er placeret.
Det er også ligesom lidt mere praktisk anvendeligt.
Men lige til at starte på kan huskereglerne være meget gode.

Prøv også Wikipedia:

Mht det rent visuelle har jeg anskaffet mig en stor whiteboard og penne i mange farver:
Når først jeg har lavet en tegning af et-eller-andet, så hænger det som regel rimeligt godt fast.
Evt kan man gå og forestille sig at man underviser i det.
Effektivt, men tager frygteligt lang tid.

Derudover er der masser af Flashcards på markedet (Amazon) fra de samme forlag som udgiver lærebøgerne og dem benytter jeg en del.

Jeg bruger dem ikke, men de gange jeg har brugt dem har de været særdeles nyttige.
Men nogle fag kan det godt være lidt svært at få en ordentlig mnemonic til. Her har det været mega nice at have nogle papirer ved siden af og en pen/blyant og så bare skrive/tegne noget mere eller mindre random eller specifikt. Som du er inde på, så er det ret godt med noget visuelt. Jeg kan huske “billedet” af det jeg skrev/tegnede da jeg læste. Og så er det lidt ligesom “nå, ja, det læste jeg jo om lige før jeg tegnede en krusedulle og skrev nogle kragetæer.”

Nogen der har anden erfaring, de vil dele? :slight_smile: