Motiveret ansøgning - gode råd modtages gerne... :)

Hej

Jeg bliver student til sommer og søger ind på medicin i Århus, Odense og Ålborg på både kvote 1 og 2. Jeg vedlægger mit udkast til min motiverede ansøgning, håber I vil læse den igennem og kom endelig med ris/ros til den! Det betyder nemlig meget for mig at lave en god ansøgning, da medicin jo er mit drømmestudie og da det er første gang jeg laver en motiveret ansøgning, er det rart at høre fra andre, om det, man er skrevet er godt eller om jeg skal ændre på det.

På fohånd tak :slight_smile:

Mvh
Anne

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/7391/motiveretansgingudkast.docx

Dejligt at du gerne vil være læge. Er selv lige startet som 33 årig, går på 1. semester på KU og er SÅ glad for det! Jeg kan kun anbefale at gå efter det med næb og klør, for det er bestemt det hele værd… I hvert fald ind til videre for mit vedkommende.

Hvad angår din motiverede ansøgning…

Jeg aner intet om optagelseskriterierne på Odense, men jeg er sikker på at der er andre her der kan hjælpe dig, for der er det jo lidt anderledes end det er i Århus og Aalborg.

Hvis det var mig ville jeg skrotte den du har og begynde forfra. Det er på ingen måde for at være streng eller hård overfor dig, men hvis du skal have de ting der er interessant for udvalget med, så er du nødt til at strukturere det anderledes.

Den nuværende ansøgning er for ustruktureret og for ukonkret.

Du skal desuden også sende et CV. Det er en god idé at kæde de to ting sammen, sådan at du i din motiverede ansøgning giver nogle konkrete eksempler fra dit tidligere, fritids- og erhvervsliv som gør dig bedre i stand til at studere på medicinstudiet. Lidt a la: “Jeg har gjort X og derfor vil jeg kunne Y som studerende”.

Det er sjældent nok at man skriver at man brænder for det og at man altid gerne har villet være læge, for alle kommende medicinstuderende “har altid gerne ville være læger og brænder meget for det”, “har interesseret sig for sygdomme hele livet” eller “har haft kræft tæt inde på livet og vil gerne redde verden”. Så spørgsmålet er hvordan du skiller dig ud og i særdeleshed hvad der helt konkret gør dig til en bedre studerende. Hvilke ting kan du eller er du, som vil gøre at du kan stå distancen som studerende?

Drop alt hvad der handler om hvad du vil lave hvis du ikke kommer ind på medicinstudiet. Du skal ikke undskylde for hvem du er og hvad du vil, du skal sælge dig selv som egnet til studiet.

Det skurre i mine ører at du skriver at du vil gå gennem ild og vand, og om nødvendigt overskride dine egne grænser for at komme ind. Det er fint og flot at du er villig til at ofre dig, men det skulle gerne fremgå af dine tidligere jobs, fritidsinteresser og det liv du har levet og ikke som en alenestående konstatering. Det kommer nemt til at lyde desperat på en usund måde.

Alt i alt efterlader din nuværende motiverede ansøgning mig med følelsen af en lidt umoden ansøger der egentlig ikke ved særligt meget om de krav der stilles til den studerende og som helt klart mangler struktur både på sine tanker og sine ønsker for fremtiden.

Jeg ved godt at det er hårde ord, men de er sagt med den største venlighed. For alt hvad jeg ved om optagelseskriterierne og de odds du er oppe imod, så er din nuværende motiverede ansøgning en stensikker billet til skraldespanden.

Læs de ansøgninger andre har skrevet herinde og de råd de har fået af os andre. Sæt dig tilbage til skrivepulten og prøv igen. Vil meget gerne give mere kritik og gode råd, når du har skrevet noget nyt.

Mange gode og håbefulde tanker
Martin

Tak for dine gode råd. Jeg har autisme, derfor fremstår jeg som umoden/naiv og af samme grund har jeg aldrig haft et arbejde.

Hvordan skal jeg stukturere min ansøgning anderledes? Og hvordan skal jeg skrive hvor motiveret, jeg er for studiet på anden måde end den, jeg har gjort i min ansøgning? Hvordan vil udvalget reagere på, hvis jeg fortæller om at jeg har autisme og det er i den forbindelse jeg har overvundet en masse ritualer for at komme til at studere medicin?

Hvis du har læst andres ansøgninger og de kommentarer de har fået med på vejen her på sitet og sammenligner med din egen, hvad tænker du så selv at du kan gøre anderledes?

Hvorvidt du vil dele med udvalget at du har autisme må være helt op til dig selv og hvordan du kan vinkle det. Det kan være enten knald eller fald. Hvis du gennem din ansøgning tydeligt kan give udtryk for hvad du har kæmpet imod og hvordan du har overvundet det og ikke mindst hvordan det vil gøre dig til en bedre medicinstuderende, så kan det måske være en fordel.

Tror du at du kan vinkle den sådan?

Særligt når du slet ingen erhvervserfaring har i en alder af 27, så tænker jeg at det er enormt vigtigt at du får beskrevet præcis hvorfor at de prøvelser livet har budt dig indtil nu kvalificerer dig som medicinstuderende.

Du skal desuden være mere skarp i din opbygning, så der er en rød tråd. Du skal fortælle en sammenhængende historie, hvor man ikke sidder tilbage med en følelse af at du bare opremser de ting i dit liv der gør at du gerne vil være læge i den rækkefølge at de dukker op i dine tanker.

Du kunne bygge den op over en kronologi eller måske temaer. Da jeg skrev min egen motiverede ansøgning sørgede jeg for først at introducere mig selv med det som jeg synes bedst beskriver mig og gør mig i stand til at studere. Efterfølgende beskriver jeg i to paragraffer den historie der har ledt op til at jeg endelig søger ind. Sidst beskriver jeg hvordan mit professionelle virker vil gøre mig til en god studerende og en god studiekammerat ikke mindst. Så i min ansøgning var der både lidt tema og lidt kronologi inde over.

Hvad som helst (der er sandt) der kan være med til at efterlade læseren med en følelse af at sidde med et helt menneske foran sig.

Jeg håber at du kan bruge det til noget Smileyen. For alt hvad det er værd så synes jeg at det er flot at du kæmper for det du drømmer om og jeg ønsker dig fortsat alt muligt held og lykke på din færd :slight_smile:

Tusind tak for lykønskningerne og mange tak fordi du vil bruge din tid på at hjælpe mig! Jeg har nu lavet et nyt udkast og håber du (eller en anden) vil kigge på det og sige hvis der er noget, jeg her skal gøre anderledes.

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/7391/motiveretansging.docx

Så vidt jeg husker skal man ikke skrive en motiveret ansøgning til andre universiteter end KU :slight_smile:

Mignon skrev:

Det er også hvad jeg har fået at vide af diverse studievejledninger :slight_smile:

Det skal dog nævnes at AU’s optagelsesudvalg gerne vil have et dokument der forklarer diverse bilag du evt. har tilsendt dem, hvis der er noget du gerne vil forklare nærmere, eller hvis du har en mistanke om at de ikke forstår din motivation for at indsende et bestemt bilag.

Ellers vil jeg gerne ønske dig held og lykke med din ansøgning :wink:

Mignon har ret. Søger du via kvote 2 er der forskellige kriterier alt efter hvor du søger. På KU skal man skrive motiveret ansøgning. I Odense skal du igennem en optagelsesprøve og i Århus kigger de udelukkende på gennemsnittet af de adgangsgivende fag, altså matematik A, kemi B og fysik B, dansk A og engelsk B (ud fra hvad jeg kan huske).
Jeg ved ikke hvordan de vurdere på Ålborg da det er nyt og ikke havde lægevidenskab dengang jeg søgte.

Hvis du er i tvivl om hvordan reglerne er kan du evt. søge hjælp hos Studivalg.

Held og lykke med det hele!

Kvote 2 KU:
http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/kvote2/

Kvote 2 SDU:
http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2
http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/optagelsesproever_mcq_mmi

Kvote 2 AU:
http://bachelor.au.dk/optagelse/kvote-2/

Kvote 2 AAU:
http://www.studieguide.aau.dk/uddannelser/bachelor/32541/soeg-optagelse-se-adgangskrav/

Giver nok et noget nemmere overblik over de forskellige steders optagelseskrav :slight_smile: