Motiveret ansøgning KU vs begrundet ansøgning AU

Det er gammel strøm, at den max må fylde en A4 side. Nu gælder det de samme regler som ved andre studier.

Studievejlederen skrev:

"Kære Søren.

Reglen er afskaffet. Hvis du kigger på vores hjemmeside, kan du også se at det ikke længere optræder under ”Tre huskeregler” http://studier.ku.dk/optagelse/kvote2/motiveretansoegning-cv/"

Hejsa,
fulgte lige med i tråden, og mit spg. er måske lidt semi off topic, men er der nogen af jer der ved om AU’s motiverende ansøgning stadigvæk er på 1A4 side? Eller er det lavet om til 2 ?
Og hvis ja, må jeg be om et link, ikk for at være besværlig ?

Har prøvet at ringe ind, men ja, de har travlt… og deres online chat om aftenen er ikke altid optimal.

Mvh Nabi.

Til Nabi

AU vil ikke have en motiveret ansøgning. De vil blot have en begrundet ansøgning, der beskriver dine kvalifikationer og deres relevans til det søgte studie. Det er kun KU der vil have en motiveret ansøgning så vidt jeg ved.

1 Synes om

Til Flink,

Er du sikker på det ? For da jeg ringede ind i sommers, da sagde vejlederen, at jeg kunne læse de relevante fag op på VUC og så finde et arbejde der havde sammenkobling med medicin (Jeg vil måske læse psykologi, dengang medicin) og så skrive en go motiverende ansøgning, samt dokumentere mine kvalifikationer.
Jeg forstår ikke det du siger med en begrundet ansøgning, og har prøvet at læse mig frem til det på deres hjemmeside, og jeg forstår bare, at hvis man har relevante kvalifikationer, så skal man dokumentere for dem.

Mvh Nabiat

http://bachelor.au.dk/optagelse/kvote-2/

http://bachelor.au.dk/optagelse/dispensation-og-saerlig-tilladelse/

“Dokumenteret erhvervserfaring, der vurderes særligt relevant i forhold til den søgte uddannelse, vil være en fordel.
Du må gerne, ud over ansøgningsskemaet, indsende et CV samt en begrundet ansøgning, hvor du redegør for relevansen af dine erfaringer i forhold til den søgte uddannelse.”

Der står at man skal anføre særlige relevante kvalifikationer, enten på KOT skemaet, eller en vedlagt skrivelse. Man kan også indsende CV.

Jeg har ikke set nogen steder at man skal indsende en decideret motiveret ansøgning??

Flink, jeg tror altså at den Begrundede ansøgning er en slags motiverende ansøgning.

Du har jo selv også skrevet: “[quote]Du må gerne, ud over ansøgningsskemaet, indsende et CV samt en begrundet ansøgning, hvor du [color=#ff0000]redegør[/color] for relevansen af dine erfaringer i forhold til den søgte uddannelse.”[/quote]

Men jeg har sendt optagelses nævnet en mail, angående motiverende ansøgning til AU, og får nok svar mandag, og så skal jeg nok give besked.

Men jeg fik at vide, at man skulle sende en motiveret ansøgning, samt sine studierelateret erfaringer til AU, da hvis de nu skulle lave utrækning bland nogle ansøgere, vil de se på ens motiverende ansøgning.

Ok :slight_smile:

Jeg synes det giver mening det du siger, men glæder mig til at se hvad du får af svar.

Begrundet ansøgning kan godt betragtes lidt som en motiveret ansøgning. Jeg ser forskellen ved at den begrundet ansøgning beskriver dine erfaringer, hvorimod den motiverede beskriver din motivation for studiet, altså fremadrettet.

Kan sige du gav mig et lille heart beat med dit indlæg, så håber da jeg har ret… Hehe

Men altså, jeg vil ikke gøre mig klog på det med den begrundede ansøgning, for har ikke hørt det før, kender kun motiverende ansøgning.
Men nu må vi vente lidt spændt til mandag.

Go aften! :slight_smile:

Til Flink,

Jeg har fået svar fra optagelses nævnet og de svarede således:

“En motiveret ansøgning indgår ikke i kvote 2 vurderingen på Aarhus Universitet. Hvis du mener at du bedre kan redegøre for relevansen af dine særlige kvalifikationer gennem en skriftlig ansøgning eller et CV, må du dog gerne vedlægge sådanne”

Så er det der jeg står tilbage og tænker, det er vel okay, hvis jeg skriver en motiverende ansøgning, hvor jeg forklare relevansen for mine kvalifikationer ?

Begynder sgu at få spat…
og underligt de svare en søndag…

Til Nabi,

Super, det er også sådan jeg har opfattet det. Det er altså ikke en motiveret ansøgning du skal skrive, men en “begrundet” hvor du redegør for relevansen af dine særlige kvalifikationer. Begynder du at skrive alt muligt om motivation og så videre, jamen så går du jo over i en motiveret ansøgning, som altså ikke er med i vurderingen.

Så dvs. Jeg skal skrive om hvordan mit arbejde som lærer for udviklingshæmmet børn og mine andre kvalifikationer kan relateres til medicin/ psykologi studiet ? og det skal fylde 1 side ?

Men jeg synes bare også man begrunder i en motiveret ansøgning…

Da jeg søgte optagelse på AU sidste år sendte jeg også en ansøgning af sted. Må indrømme at den blev ret meget magen til den jeg sendte til KU, plus vedhæftet CV.
Jeg kom sikkert ind på grund af snittet på de 5 supplerende fag, men det skader ikke at gøre opmærksom på at man har noget relevant med i bagagen… :slight_smile:

Held og lykke!
Mvh
Mignon