Motiveret ansøgning

Hej folkens.

Jeg er netop ny bruger her og søger lidt hjælp til en motiveret ansøgning.
Jeg søgte både på Århus, Aalborg, Odense og København sidste år, men kom desværre ikke ind. Jeg søger en som er kommet ind på medicin (gerne KU) via kvote 2. Jeg vil meget gerne vide hvad jeg mere skal skrive eller lave om på for at kunne komme ind på mit drømmestudie.
Jeg søger for andet år i træk.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig lidt på vej :slight_smile:

Hej :slight_smile:

Jeg kom ikke selv ind via kvote 2, men jeg har set/hjulpet med et par kvote 2 ansøgninger for nogle veninder (som kom ind) :slight_smile: Synes jeg har en okay idé´om, hvad der skal til. Du er velkommen til at sende din ansøgning til mig, og så kan jeg se, om jeg kan komme med noget god kritik.

Min e-mail er: [email protected]

Knus

Tak for dit svar :slight_smile: Jeg sender muligvis min ansøgning til dig når den lige er blevet finpudset lidt.
Hvad mener du som der skal til for at komme ind?

Det er lidt svært at sætte sig ind i hovederne på dem som læser ansøgninger og vide hvad det er de vil have, når det der står omkring hvad man kan gøre for at kvalificere sig tilsyneladende ikke er det de kigger efter :wink:

Jeg vil tillade mig at hæfte mig på denne tråd, da jeg også finder det frustrerende at kunne hakke alt af på listen over det, der officielt tæller i vurderingen (undtagen barsel/værnepligt).

Først skal det lige siges, at der er så mange, som søger kvote 2 medicin i forhold til antallet af kvote 2 pladser, at en hel del kvalificerede ansøgere desværre får afslag :frowning:

Universitetet skal tro på, at ansøgeren kan gennemføre studiet. Derfor tæller det positivt, hvis man tidligere har færdiggjort en anden (relevant) uddannelse. Fx. bachelor i idræt, biologi, m.m. Eller en færdiggjort sygeplejerskeuddannelse. De fleste kvote 2 ansøgere, som jeg kender, har færdiggjort en anden uddannelse, inden de ansøgte på kvote 2.

Erfaringer med relevant erhvervsarbejde, frivilligt arbejde etc. er positivt! Men mange ansøgere har den slags kvalifikationer, og derfor skal der meget til, for at man på dette punkt skiller sig ud.

Karakterer i gymnasiet har en lille betydning på den måde, at hvis man har meget lavt snit, fx 2-4, så er man også mere tilbøjelig til at blive valgt fra.

Har nogen af jer søgt SDU? For her bliver man indkaldt til en optagelsesprøve, hvor man har bedre mulighed for at vise, hvor kvalificeret, man er. :slight_smile:

Jeg ved at KU sidste år fik ca. 1500 kvote 2 ansøgninger til 56 pladser, så jeg ved godt hvad jeg er oppe mod :dry:

Jeg er igang med at læse it og sundhed, hvilket er en relevant uddannelse, derudover har jeg også lavet frivilligt arbejde i tre forskelige steder, bl.a. noget med syge børn, Læger Uden Grænser og så på et Hospice. Desuden har jeg været i Søværnet og lige nu er jeg ved siden af mit studie aflastningshjælp 10 timer om ugen hvor jeg passer en meget syg dreng på tre.

Jeg søgte alle fire steder sidste år, og jeg blev også indkaldt til optagelsesprøve på SDU. Jeg kunne bare ikke deltage idet jeg var ude at sejle på et af Søværnets skibe oppe i Nordatlanten så der var ikke så meget jeg kunne gøre.

Jeg har også hørt det med at uddannelse er rigtig godt på en ansøgning, men jeg tænker lidt at vi kan vel ikke alle sammen være 23/24 år før vi starter. :wink:
Og det her er det sidste år hvor jeg kan gange mit karaktergennemsnit fra gymnasiet, så hvis ikke jeg kommer ind i år så kan jeg se frem til at stå med et lavere snit til næste gang. ikke fordi det er i nærheden af 02 eller 4, men det hjælper på det at man kan gange det med 1,08.

For mit vedkommende har jeg en afsluttet relevant uddannelse med pæne karakterer, erhvervserfaring fra denne, herunder drift af egen virksomhed, jeg har en del relevant frivilligt arbejde (4-168t pr uge). Jeg har erfaring fra forskningsmiljøet og er publiceret. Jeg har bagpacket rundt omkring (dog kun I-lande og NI-lande).
Jeg har tidl. læst jura og læser pt enkeltfag på KU (humanfysiologi, patologi og farmakologi samt mikrobiologi), samtidig med, at jeg har patienter i min praksis.
Jeg har både fysik og kemi på A-niveau.

Jeg er student fra 2005 så jeg kan ikke gange mit snit med noget, men det ligger pænt.

Jeg ved, at jeg gør noget rigtigt, da jeg kom igennem første nåleøje og videre til optagelses udvalget.

Sorry jeg hijacker din tråd :whistle:

Jeg er glad for at du selv indrømmer at du hijacker min tråd :stuck_out_tongue:
Men du er jo tydeligvis 6-7 år ældre end jeg er og det er begrænset hvad jeg har kunne udrette på 2 år i forhold til dig som har haft snart 9 år.
Alt hvad jeg har lavet siden 2009 har været målrettet medicin; mit valg af studieretning i gymnasiet, mine valg i mit frivillige arbejde, at tage i Forsvaret (det er måske ikke direkte relevant, men ud fra hvad jeg har opnået derinde kan man se at jeg er virkelig målrettet), mit valg af et andet studie samt valg af “arbejde” ved siden af. Det er ikke fordi jeg synes det er skide sjovt at programmere eller at skulle give sondemad til en 3-årig (mere af principielle årsager), men jeg gør det i et håb om at det en dag hjælper mig hen til hvor jeg vil være.
Hvis man så også kunne bruge den vejledning som KU tilbyder inde på Fiolstræde omkring motiveret ansøgning så ville det gøre livet lidt nemmere. :wink:

Det lyder da som om du har gang i alt det rigtige, men ja, det ville være rart, hvis Fiolstræde vidste lidt mere.

Sidste år fik jeg af en veninde (netop blevet færdig og er selv optaget via kvote 2) det råd, at jeg skulle helt frem i Dior-stilletterne og glemme alt om flinkeskolen. Jeg er helt sikker på, at det var medvirkende årsag til, at jeg overhovedet nåede så langt.

Husk at dokumentere ALT inkl de oplysninger du får i Fiolstræde; det vil hjælpe dig i en evt klagesag.
Jeg fik afslag på en klage, da jeg ikke kunne dokumentere, at Fiolstræde havde fejlinformeret mig. Min indre jurist kan godt se pointen, men på den anden side stoler jeg i udgangspunktet på mine medmennesker.
Og glem endelig ikke eksamensbeviset fra Tropemedicin (obligatorisk for MSF udsendte).

Synes det er kritisabelt at de ikke kan informere bedre.
Jeg var til en workshop omkring kvote 2 og CV i august sidste år (inde på Fiolstræde) de sagde så mange ting til den workshop som ikke står nogen som helst steder. Det er heller ikke nemt at gøre noget rigtigt når halvdelen af det de kigger efter i et CV ikke er offentligt tilgængeligt.

Og MSF udsender kun læger, sygeplejersker, psykologer eller folk der er uddannet inden for administration, de udsender ikke frivillige :wink: Selvom det kunne have været super fedt.

Det mente jeg heller ikke, men alt kan lade sig gøre hvis man kender de rigtige.