Multiple choice test Odense og specifikke adgang,

Hej
Jeg har brug for lidt input:

Min situation lige nu:

  • Jeg er sygeplejerskestuderende
  • Jeg er muligvis blevet inviteret til Multiple choice testen i Odense til april
  • Jeg mangler Mat A og kemi B, er ved at tage fysik B ved siden af mit sygeplejerskestudiet.

Mine spørgsmål:

  • Jeg er lidt sent ud og ved ikke hvordan jeg så skal nå at tage de sidste fag, hvis jeg har klaret mig godt til prøven. Nogen som har prøvet selvstudium og kan det anbefales, jeg har meget stor selvdisciplin, så det vil ikke være et problem, skal man opfylde alle de specifikke fag selvom man har relevante erfaringer og uddannelse og har suppleret med et eller 2 enkelte fag ? Så det stresser mig super meget lige pt.

  • Mht. multiple choice for dem som har været til prøven, kan I give gode råd til hvordan man vidt som muligt kan forberede sig til testen ? Artikler, bøger men i hvilken retning ?

Alle gode råd tager med en kys hånd, jeg håber nogen kan besvare på mine spørgsmål.

Hvornår har du tænkt dig at tage mat A og kemi B? Hvilke niveauer har du fagene på i forvejen?
Men ja, man skal opfylde alle adgangskrav, selvom man har relevant erfaring.
Man kan godt søge om dispensation, men jeg tror ikke, at det gælder i dit tilfælde.

Hej piya86

Det du kan gøre, er at tage til det lokale VUC, og høre om det kan lade sig gøre at tage matematik og kemi som sommersupplering (i løbet af ferien).

Der er en del arbejde, og normalt vil de nok ikke tillade det, men hvis du forklarer dem situationen og bruger dine overtalelsesevner, kan det måske lade sig gøre (kender en der har gennemført manøvren med mat A, fys B - med en del overtalelse af studievejlederne).

Hvad angår selvstudie, er det også en mulighed. Som du selv er inde på, skal du arbejde hårdt for det, og så finde et sted. hvor du kan tilmelde dig eksamen (igen din lokale VUC).

Mvh. Bastian

Tak for svaret :slight_smile: Det er dejligt at høre det nu kan lade sig gøre, men ellers har jeg en plan B, har tænkt mig måske at tage orlov fra sygeplejestudiet og tager de sidste to fag nu her. Jeg går ud fra at su til gym ikke tæller med som en del af su-videregående uddannelsen nogen som ved det ? også selvom man allerede har fuld hf i forvejen ?

Så lidt :wink:

Det bedste du kan gøre er at snakke med en studievejleder om alt det med SU’en, da der er en milliard regler omkring det.

Men nej, hvis du får SU fra HF-enkeltfag/ GSK-fag går det ikke ud over din SU på uni, det gør den evt. SU du har fået fra sygeplejerskeuddannelsen dog.

Du kan tage alle de “ungdomsuddannelser” du vil uden at det går ud over din SU på uni.

Mvh. Bastian

Hej,
med hensyn til fagene du mangler, så kunne du overveje at gøre det som selvstudium og tage en prøve ved VUC. Så skal du ikke til nogen undervisning og det går ret hurtigt.
Jeg gjorde det selv sådan, fordi jeg ikke opfyldte kravene om dansk niveauet, men ikke havde mulighed for at tage et dansk kursus. Det helle gik rigtigt hurtigt og jeg ville mene det er den bedste mulighed, hvis man er disciplineret.
Held og lykke til MCQ testen.
Mvh