Multiple Choice Test og MMI på medicin i Odense - hvordan foregår disse?

Hej

Jeg skal sandsynligvis til MCQ d. 4/5 og vil derfor rigtig gerne vide i detaljer hvordan det foregår. Hvor foregår det, og hvordan foregår det? Jeg har autisme og har derfor brug for at være forberedt på nye ting samt hvordan det virker/fungerer og ser ud, så hvis nogle har været til disse tests håber jeg meget på at høre fra dem :slight_smile: Ved I om der evt. findes en videooptagelse af MCQ eller MMI på SDU?

På forhånd tak!

Anne

MCQ:

Du får et tidspunkt, pr mail, du skal møde på. Først skal du stå i en lang kø for at blive registreret. Når registreringen er klaret, får du oplyst et lokale, du skal være i. De fleste sidder i almindelige klasselokaler ude på SDU, men nogle sidder i et stort auditorium. I klasselokalerne er man ca 10 (det var vi i mit sidste år). Ligesom ved andre eksaminer kan man godt få lov at gå på toilettet undervejs.

Når prøven går i gang får man udleveret et svarark og alle spørgsmålene. Nogen kræver en del læsning og andre ikke. Der er ca 100 spørgsmål.

Spørgsmålene er af varierende sværhedsgrad. Husk det er multible choice, så hvis du ikke kan svar, så gæt. Måske rammer du rigtigt?

Et godt råd: Gå på biblioteket og lån bøger om filosofi og læs på det. Jeg var overrasket over at der var så meget filosofi i testen.

Efter et par uger får du besked om du er gået videre til MMI.

Jeg var et point fra at gå videre til MMI sidste år, så der kan jeg ikke hjælpe.

Held og lykke.

Jamen så kan jeg da tilføje lidt om MMI :slight_smile:

De bedste ca. 300 går videre fra MCQ til MMI. Dette foregår normalt i SDU’s lokaler ved Odense Universitets Hospital.

Det forløber på den måde at man starter med være låst inde sammen med en masse af de andre som skal til test. Så kommer man ud ca. 8 af gangen og starter ved hver sin stand, hvor jeg mener man har 8min.

Inden man går ind er der en seddel på døren hvor der står hvad standen omhandler, Den har man 2 min. til at læse.

Det hele er styret af en klokke, som ringer når man skal ind/ud. Efter prøven kan der evt. være ventetid igen.

Standene kan omhandle alt fra motivation, samarbejde og etiske problemstillinger. Man kan fx skulle debattere brugerbetaling på fertilitetsbehandling. Hvad de vurdere efter kan jeg desværre ikke svare dig på, men søg rundt i forummet, der er mange beskrivelser fra tidligere år :slight_smile:

[quote=“Elverskov” post=83212]MCQ:

Du får et tidspunkt, pr mail, du skal møde på. Først skal du stå i en lang kø for at blive registreret. Når registreringen er klaret, får du oplyst et lokale, du skal være i. De fleste sidder i almindelige klasselokaler ude på SDU, men nogle sidder i et stort auditorium. I klasselokalerne er man ca 10 (det var vi i mit sidste år). Ligesom ved andre eksaminer kan man godt få lov at gå på toilettet undervejs.

Når prøven går i gang får man udleveret et svarark og alle spørgsmålene. Nogen kræver en del læsning og andre ikke. Der er ca 100 spørgsmål.

Spørgsmålene er af varierende sværhedsgrad. Husk det er multible choice, så hvis du ikke kan svar, så gæt. Måske rammer du rigtigt?

Et godt råd: Gå på biblioteket og lån bøger om filosofi og læs på det. Jeg var overrasket over at der var så meget filosofi i testen.

Efter et par uger får du besked om du er gået videre til MMI.

Jeg var et point fra at gå videre til MMI sidste år, så der kan jeg ikke hjælpe.

Held og lykke.[/quote]

Mange tak :slight_smile: Og i lige måde :slight_smile: Hvordan bliver man registreret? Hvad registreres man med? Undskyld hvis jeg spørger dumt… men tak for din lange, gode beskrivelse :slight_smile:

Du skal bruge dit pas (eller kørekort?) og indkaldelsen som du henter via www.optag.sdu.dk. Der er link i den mail de sender dig.

Registreringen foregår, ved at man kommer hen til en medarbejder, der sidder ved en computer. Der afleverer man sin indkaldelse og sit pas, og hun taster, at man er der, og at man ikke er en anden.
Bagefter får man passet retur.

Jeg mener man får et stempel på hånden, som man viser i det lokale, man skal sidde i, men det kan jeg ikke huske.

Du møder op på det tidspunkt, du har fået at vide. I forhallen bliver i så kaldt op efter inddeling, og bliver registreret i SDU system (i får et nummer, som bliver jeres “ID” i forhold til MCQ og MMI resultat)

Personligt ville jeg træne hurtiglæsning mere end noget andet, hvis jeg skulle tage testen igen, da der simpelthen er så meget tekst at høvle igennem i mange af opgaverne.

Tag lidt sødt med - en frugt, noget chokolade eller lign, og så noget at drikke - sørg for GUDS skyld for at have været på toilettet inden! Ja, der er mulighed for at gå på toilettet undervejs, men der er bestemt ikke tid til det!

Det gyldne tip jeg fik, som hjalp mig SINDSSYGT meget, var at læse nogle artikler omkring fedme, diabetes, rygning og kræft! 3-4 stande vil have materiale, hvor der er RIG mulighed for refleksion til virkeligheden!

Sidst men ikke mindst: Motivationsstanden er (så vidt jeg ved) der altid, så få for fanden gjort op med dig selv, hvad det virkelig er du brænder for ved medicin.

Pøjpøj!

Mike har en vigtig pointe med motivationsstanden. Der er mange der falder nedad point stigen her, fordi de ikke har været konkrete nok i hvorfor lige netop medicin skal være deres studie. Nu ved jeg ikke hvordan vurderingen præcist er, men jeg kunne forestille mig sådan noget som “Meget patientkontakt” eller “hjælpe andre mennesker” er meget brugt af mange ansøgere. Så hvis man vil skille sig ud fra mængden, skal man nok diske op med nogle andre ting :slight_smile:

Det kan sagtens lade sig gøre at få gode point, hvis man har tænkt det godt i gennem og er konkret i ens forklaring på standen (hvis den er der, hvilket jeg ville undre mig over hvis den ikke var). Jeg fik selv max point i den, så muligheden er der hvert i fald!

Held og lykke med det :slight_smile: Det er en super spændene måde at ansøge om plads på universitetet.

Halløj!
GODE og brugbare vesvarelser i denne tråd - TAK for dem!

Jeg skal også prøve lykken d. 4. maj…

  • så jeg har naturligvis også et spørgsmål.
    Jeg har kigget på nogle forskellige af de tidligere MCQ’er fra SDU, og kan godt se det fornuftige i at øve læsning og især ha læst lidt op på samfundsfaglige artikler mv.
    Men jeg er i tvivl:
  1. Der er flere der påpeger at det kunne være godt at læse op på det filosofiske - men det er sgu lidt bredt. Er der en retning til kan læse imod? Ellers er det lidt at gribe ud i den tomme luft.
  2. Relateret artikler - ny eller gamle, eller et godt mix?

Håber mine spørgsmål er forståelige og ikke spurgt om for mange gange! :wink:

På forhånd tak
Christine

Hej Christine.

Præcis, hvad de vælger at stille spørgsmål i, ved jeg naturligvis ikke, så jeg kan ikke pege dig i en bestemt filosofisk retning. Og ja, det er bredt. Alle får den samme test, uanset hvilket fag de har søgt, så man kommer godt rundt i alt muligt mere eller mindre mærkværdigt stof…

Der er meget læsning og noget af det er knudret og svært tilgængeligt.
Jeg mener ikke, at der var noget Kierkegaard sidste år, men han er et eksempel på, hvor mange og lange sætninger, man kan bruge på at sige tingene. Ved at læse Kierkegaard får du både trænet læsehastighed og evnen til at tygge dig igennem svære tekster.

Det bedste råd jeg kan give er: Prioriter din nattesøvn højt dagene op til og tag evt til Odense fredag så du ikke skal stresse lørdag.

Held og lykke

En anden ting jeg kom til at tænke på: Sørg for at have et godt ordforråd. Jeg oplevede at der var en del opgaver, hvor man skulle fortælle hvilket ord der betød noget bestemt ud fra teksten.
Personligt sad jeg en del gange med et stort spørgsmålstegn i panden ved visse ord. Men præcist hvilke kan være svært at sige.