Noter mens man læser?

Hej,

Jeg er lige startet på 2.sem på KU, og synes det er ret uoverskueligt at finde ud af hvad man skal læse (læser i essentials). Men når jeg så har fundet det, og skal igang med at læse, føler jeg jeg bedst forstår det, hvis jeg tager noter til. Men tager noter, så tager det bare meget meget meget lang tid at få læst… så ved ikke om jeg skal droppe noter eller hvordan?

så ville lige høre hvordan i tager noter til læsestoffet?

eller er der nogen som laver mindmap/brainstorm når de læser? derved kan man vel huske stikord…

1 Synes om

Jeg følger lige med her, for jeg har det på præcis samme måde som dig. Jeg synes også at det er lidt uoverskueligt (læser også i Essentials).

Jeg har det også sådan at jeg synes jeg husker ting bedst, hvis jeg tager noter til dem, men det er jeg til gengæld rigtig dårlig til. Jeg hænger mig tit i detaljer, og jeg føler tit at jeg bare sidder og oversætter bogen til Dansk, og så tager det RIGTIG lang tid at læse et kapitel…

Jeg har også selv overvejet, om man bare skulle droppe at tage noter, da jeg har set der findes et noteskompendie man kan købe i bogladen. Det skulle vist være ret godt, og der er skåret helt ind til benet af hvad der er vigtigt at huske.

Hej I to :slight_smile:

Nu læser jeg selv på SDU, men mon ikke medicin-læsning kan overføres til de fleste medicin-studiesteder?

I starten gjorde jeg også et stort nummer ud af at tage noter. Det bliver alt for meget arbejde, og gjorde at jeg ikke altid nåede pensum.

Jeg har efterhånden (starter på 3. sem) fundet ud af, at det der fungerer bedst (for mig) er at læse et kapitel - eller ca. 5 sider ad gangen, og så genlæse/skimme det hurtigt igen. Hvis man har forstået sit stof, kan man genlæse det ret hurtigt plus at man får et overblik.
Hvis man er hardcore kan man gengive stoffet over for sig selv - så ved man at man kan det. Jeg plejer ikke altid at gøre sidstnævnte, da jeg har fundet ud af at jeg igennem holdtimerne (opgaveløsninger) finder ud af, hvad der er væsentligt at kunne udenad og hvad der er knapt så væsentligt. Derved sparer man lidt tid, energi og lidt plads i sit hoved…

Hos os plejer forelæserens noter at være rigtigt gode - og de var langt bedre end mine egne.

På SDU er det vigtigt at man kan løse holdtimer-opgaver og at man træner sig i at løse eksamens-sæt, når man når op til eksamen.

Håber det evt. kunne inspirere jer lidt :slight_smile:

Jeg er nogenlunde på linje med Pingo.

Jeg blev færdig som læge for efterhånden 8 år siden (gys, ja … )

I starten tog jeg møgsommeligt noter. Men jeg ændrede min læsestil efter ca 3 år fordi jeg oplevede at det blev een lang sanseløs skriblen af efter bøgerne. Jeg skrev jo sådan set bare det der stod.

Jeg ændrede det til følgende: hver dag havde jeg et mål for hvor mange sider jeg skulle læse for at nå gennem pensum inden eksamen. Når jeg havde læst det så skimmede jeg alle de læste sider igennem, det tog vel ca 15 minutter.

DAGEN EFTER brugte jeg 1 time på det jeg havde læst dagen før. Altså side for side prøvede jeg at komme i tanke om hvad der stod, og ting der var uklare læste jeg igen. Efter den times terpen holdt jeg pause… drak kaffe, dimsede, tog til forelæsning osv. Først derefter gik jeg i gang med dagens nye stof. Og sådan blev jeg ved og ved.

Typisk inden en eksamen ville jeg gå i gang med at se på gamle eksamensopgaver og deres besvarelser. De bliver udgivet af de respektive medicinske foreninger på universiteterne. Ganske udmærket måde at forberede eksamen på.

De sidste 3 år af studiet tog jeg ingen noter. Jeg oplevede at min læsning blev meget bedre, for jeg skulle jo alligevel huske det hele - og der hjalp noterne jo i virkeligheden ikke ret meget.

hey,

først og fremest tak for svarene! siden jeg skrev indlægget har jeg ikke taget noter til det læste stof, men syntes ikke det rigtige hænger ved… Tror skam også det er en god ide, det der med at repetere det igen, så det kaster jeg mig ud i :slight_smile:

Er nu nået til sidste semester og tager stadig noter, da jeg ligesom de fleste jeg kender, nemmere husker tingene hvis jeg selv har skrevet det ned en gang. Har dog ændret notestil fra at være meget grundig i starten, og i en periode opsummere på min laptop, til at nu bruge post-its til at skrive det vigtigste ned på hver side. Det bliver altså ikke særlig meget skrevet. 2-4 postits per side. Og næste gang jeg skal finde stoffet læser jeg kun de post-its. Dvs det sparer man rimelig meget tid på.
Selve eksamensgennemgangen bruger jeg meget sjældent bogen til, da er det kun noterne der bliver brugt.

Hej,
Jeg går selv på KU. Vi har i min læsegruppe fokuseret meget på vores strategi og taktik indenfor dette område. Især op til vores eksamner.

Dette har virket for os:

På KU 2. semester handler det om eksamsopgaver fra dag 1. Du skal ikke forstå alle svar, men få en fornemmelse af detaljeniveauet.
Det vigtigste er at du læser spørgsmålene i eksamsopgaverne. Dem skal du bruge under din læsning.
Hvis du e.g læser om emnet “Cytoskelet” i essentiels så ved du allerede hvilke spørgsmål du skal have besvaret under din læsning.

Nu antager jeg at du ikke har haft statistik, men spørgsmål/emner kan plottes i en normalfordeling (evt. se på wikipedia). Dvs. nogle ting går hyppigere til eksamen end andre. Supplér resten med forelæsningsnoter.

Det er nogle af de tips vi har benyttet os af og det virker fint for os. Ingen af os tager noter eller kommer til mange forelæsninger.

pøj pøj med det.

Hvad med at skrive det vigtigste ind i et repetitionsprogram og så bruge den sidste time eller to hver dag på at gennemgå dagens tekst? Jeg er lige begyndt at bruge anki, som jeg synes virker rigtig godt.