Ønsker dispensation 2013 - Hvad gør jeg indtil da?

Hej alle,

Jeg planlægger at søge dispensation fra tredjegangsreglen i 2013, og i den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvad det smarteste at gøre er. Lad mig forklare min situation:

Jeg har tidligere været optaget på ikke mindre end 3 videregående uddannelser: Laborantstudiet i 2005(afbrudt 2006) , sygeplejerskestudiet i 2009(afbrudt samme år), og senest diplomingeniør i 2010, som jeg afbrød 2011(reelt kom jeg aldrig i gang med dette studium, men jeg var registreret som tilmeldt i 2 semestre).

Forklaringerne på at jeg har afbrudt en uddannelse så mange gange inkluderer en varetægtsfængsling, at jeg mødte min nuværende kone, at jeg måtte flytte til Sverige for at blive familiesammenført, og at jeg skulle arbejde en masse for at forsørge os da vi flyttede tilbage til DK, idet vi fik vores søn på dette tidspunkt, og min kone ikke har ret til barselsdagpenge da hun aldrig har haft en indtægt i dette land.

Nu er jeg så ved at være færdig med en uddannelse til social- og sundhedshjælper, noget jeg har kunnet gøre fordi jeg kunne få voksenelevløn. Herefter var det så planen at jeg skulle ind på sygeplejerskeuddannelsen igen, da jeg fandt ud af at den kan tages som netbaseret uddannelse, og jeg derfor vil kunne arbejde tilstrækkeligt meget ved siden af til at det økonomiske kunne hænge sammen. Jeg har indsendt ansøgningen, og hvis det går godt(dvs hvis jeg enten får dispensation fra 3. gangsreglen eller der er ledige pladser), kan jeg starte efter sommerferien.

Imidlertid har jeg siden teenageårene haft en drøm om medicinstudiet, og det er for nylig gået op for mig at det bliver svært at se mig selv i øjnene hvis ikke jeg i det mindste én gang prøver at gøre alt hvad jeg kan for at komme ind. Og jeg bliver jo ikke ligefrem yngre(er 34, fylder 35 i år).

Mit spørgsmål går nu på hvad der vil være smartest at gøre hvis jeg gerne vil opnå dispensation fra tredjegangsreglen på medicinstudiet i 2013. Hvis jeg antager at jeg kommer ind på sygeplejestudiet igen, vil det jo være den 4. uddannelse jeg kommer til at afbryde. Så nu ved jeg ikke om jeg skal droppe sygeplejeskolen helt for at sætte alle sejl ind på medicinstudiet, eller om det ser godt ud i forhold til dispensationsansøgningen hvis jeg gennemfører et år af sygeplejestudiet umiddelbart inden studiestart på medicin.

Nogen der har noget at sige i den forbindelse? Jeg vil være glad for alle inputs.

Først og fremmest:

Har du et tilstrækkeligt gennemsnit fra en ungdomsuddannelse til optag igennem kvote 1/2 på basis af denne alene?

Jeg har en ide om en mulig handlingsplan, men manglende viden omkring hvordan de vil tackle en ansøger med så mange afbrudte uddannelser bag sig:

1: Jeg er ikke selv sikker på hvad SDU’s politik er angående de mange afbrud, men en ansøgning igennem kvote 2 lyder som en mulighed. Kontakt dem for at høre hvordan tredjegangsreglen påvirker en kvote 2 ansøgning hos dem. Du kan ansøge her hvert år du er på en anden uddannelse

2: Ansøg om dispensation til alle medicinuddannelser. Det værste du kan få er et ‘nej’. Underbyg at dine tidligere uddannelsesskift ikke var på grund af ubeslutsomhed, men tvunget af omstændighederne og for at holde sammen på din familie. Begynd i år.

3: Lad være med at droppe ud fra sygeplejerskeuddannelsen, hvis du først er begyndt - det vil ikke hjælpe dine chancer hvis du afbryder en 4. gang!
Hvordan skal universitetet se på en ansøger der begynder 3 mellemlange uddanneler, dropper dem alle og så gennemfører en kort og mindre kompleks, for derefter at afbryde en af de tre uddannelser igen? Det vil give indtrykket af at du nok ikke er egnet til en akademisk uddannelse.
Angående sygeplejserskeuddannelsen, så vil jeg ikke anbefale at begynde lige netop på den, hvis du absolut ingen intention har om at arbejde som sygeplejerske, hvis du ikke kom ind på medicin. Så vælg hellere en anden relevant uddannelse, der har haft frit optag og ikke er fagspecifik, som f. eks biokemi eller biologi/bioteknologi - så skal du heller ikke bekymre dig om at få dispension for at starte igen.

Med alt det sagt, så er jeg usikker på at du vil få meget ud af at gennemføre et år af en relevant uddannelse med tanke på din tidligere historie. Det ville nok give en større bonus at gennemføre bachelordelen (specielt med et godt gennemsnit) for her at kunne demonstrere at du er i stand og motiveret til at håndtere en længerevarende uddannelse. Jeg er også forholdsvis sikker på at social og sundhedshjælper hører under “Uddannelse indenfor det sociale, pædagogiske eller sundhedsrelaterede område” for KU http://studier.ku.dk/optagelse/kvote2/vurdering/relevant_uddannelse/

Alternativt kunne du tage noget arbejde med din uddannelse, der har meget patientkontakt - f. eks på et hospital. Dette vil også forbedre din ansøgning hos KU http://studier.ku.dk/optagelse/kvote2/vurdering/relevant_erhvervsarbejde/ - tag gerne ved siden af noget sundheds-humanitært frivilligt arbejde for at hjælpe dig med at ligne en sand helgen.

Kort sagt:

  • SDU kvote 2 er nok din bedste mulighed, hvis du kan komme på på trods af de afbrudte uddannelser.
  • KU kvote 2 kan være en mulighed, hvis du kan sammensætte en god motiveret ansøgning og vise at du er egnet til studiet.
  • AU/AAU igennem kvote 1/2 og SDU og KU igennem kvote 1 er kun mulige, hvis du har gennemsnit ~10+ og de vil give dig dispensation til et 4. optag (1 mere end der normalt gives dispensation for).

Tak for dit svar, TreOmNatten.

Grunden til at jeg vil vente til 2013 er at jeg ikke har en fuld HF endnu. Jeg har faktisk taget alle fagene, men mangler en større skriftlig opgave og et tværfagligt eksamensprojekt i at have det hele. Men mine karakterer hidtil gør at jeg anser det for absolut realistisk at ende med et gennemsnit på over 10. Meget skal gå galt hvis ikke det skal ende med det. Så min formodning/forhåbning er at jeg ender med et tilstrækkeligt højt snit til at komme ind via kvote 1, måske ikke alle steder, men i hvert fald nogle af stederne. Så det er alene dispensationen for de mange optag der er mit fokus her.

Derudover, så har jeg jo ikke tænkt mig at afbryde et evt. sygeplejestudium inden jeg søger ind på medicin. Ideen var, hvis jeg beslutter mig for at starte på den, at jeg så kunne være godt i gang med sygeplejeuddannelsen på ansøgningstidspunktet. Min tvivl går alene på om det vil være bedre at være godt i gang og forhåbentligt have nogle gode karakterer at fremvise, eller om det er bedre ikke at være blevet optaget en 4. gang inden jeg søger dispensationen, da jeg jo har tænkt mig at søge inden jeg er færdig som sygeplejerske. At gennemføre hele bacheloren(dvs uddannelsen til sygeplejerske) inden jeg søger ind på medicinstudiet vil jeg helst undgå, da jeg desværre ikke ligefrem er nogen årsunge.

I forbindelse med at jeg evt. bliver sygeplejestuderende, vil jeg have mulighed for en hel del relevant arbejde indenfor sundhedssektoren, som min uddannelse som sosuhjælper ikke giver adgang til. Dette kunne måske tænkes at være en fordel, især hvis det alligevel bliver nødvendigt med en kvote 2-ansøgning.

Jeg kan godt se hvordan det ser ud, og det er desværre et ganske godt billede af hvordan en stor del af mit liv har været: rimeligt kaotisk. Men af hensyn til både mig selv og min familie er jeg i gang med at få styr på alting, og det håber jeg at jeg kan få overbevist nogle universiteter om når jeg søger om dispensationen.

Jeg kender ingen fortilfælle, men tror dog, at hvis dit snit er godt nok til kvote 1 (hvad det lyder til) så er det nok en ren skrivebordsbeslutning at give dig lov til at starte dit 4.studie.

Snak med en studievejleder.
Dette er IKKE forummet, vi har hverken viden eller kompetance til at hjælpe dig.

[quote=“gundestrup” post=81156]Snak med en studievejleder.
Dette er IKKE forummet, vi har hverken viden eller kompetance til at hjælpe dig.[/quote]

Fald nu lige lidt ned. Hvis nu der havde været en med relevant erfaring der havde svaret, havde vedkommende nok kunnet svare mere kompetent end en studievejleder. Og det at der i det hele taget kommer nogle svar, giver mig da noget stof til eftertanke. Dit eget svar viste sig f.eks. at være ganske godt, selvom det ikke gav mig noget konkret.

Jeg prøvede dit udmærkede forslag, og ringede til en studievejleder på KU, som ikke rigtigt kunne give et svar på mit spørgsmål, udover at det er en individuel vurdering. Hun kunne dog fortælle at det formentlig ikke bliver nemmere af at uddannelsen er så ombejlet som medicinstudiet, der er de nok lidt mere nærige med dispensationerne. Hun syntes også at jeg bør tage højde for at jeg måske ikke kan komme ind, og have en god plan b, hvilket hun har helt ret i. Alt i alt en tankevækkende samtale, som jeg er glad for at jeg havde. Men meget klogere på spørgsmålet blev jeg altså ikke, og det bliver jeg måske heller ikke før jeg rent faktisk sender den ansøgning engang næste år.

Jeg er - ligesom dig - i gang med HF og er også færdig i 2013. Der vil jeg søge ind på medicinstudiet. Jeg har til gengæld ikke gået på nogen uddannelse før og grunden til jeg først nu skal i gang med at læse er, at jeg har diagnosen autisme. Jeg vil søge ind i både København, Århus, Odense og Ålborg og håber meget på at komme ind. Helst i København, men bliver glad uanset hvor jeg kommer ind, bare jeg kommer ind. Det kan jo være at vi så kommer til at læse sammen? :

Jeg endte med at få dispensation for 3.-gangsreglen på sygeplejerskeuddannelsen, og blev derfor tilbudt optagelse, men valgte at sige nej tak til pladsen.

Inden jeg sagde nej tak, ringede jeg til studievejledningen på SDU, hvor jeg kom til at tale med hende som behandler ansøgninger om dispensation for 3.-gangsreglen. Jeg forklarede hende detaljerne omkring hvorfor jeg afbrød de tidligere studier, og hun mente ikke at det ville være et problem at få dispensation. Jeg spurgte hende om det ville trække op hvis jeg startede på sygeplejerskeuddannelsen, men det mente hun ikke der var nogen grund til, hvis det var den eneste grund til at gøre det. Derfor besluttede jeg umiddelbart efter samtalen at melde fra.

Så nu er planen klar: Søg dispensation snarest muligt på alle 4 universiteter, færdiggør HF’en med et snit over 10, søg ind på medicin. Forhåbentlig bliver gennemsnittet højt nok til kvote 1, men jeg regner nu alligevel med at søge ind på kvote 2, for at maksimere mine chancer.

Noget helt andet er: Hvor mange starter på medicinstudiet når de er midt i trediverne eller senere? Det kunne nemlig være rart at have et par jævnaldrende medstuderende.

Du kan se statistik over de optagnes alder på www.kot.dk/KOT/statistik_xls.html

Desuden vil du også få sommerstart, så du vil starte med størstedelen af optagne i den samme aldersgruppe.

Angående kvote 2 ansøgning, så er det vigtigt at huske at AU og AAU næsten udelukkende fokuserer på gennemsnit i relevante fag. Om hvorvidt en kvote 2 ansøgning er bedre end en kvote 1 afhænger helt af om dit snit i dansk, matematik, fysik, kemi og engelsk er betydeligt højere end dit generelle snit.

Tak for linket, det ser jo fint ud mht. folk over 30. Især på KU, som vil blive min 1. prioritet, da jeg bor i Kbh.

  1. prioritet vil være SDU, og så er jeg ikke sikker på at der bliver flere prioriteter. Jeg er gift og har barn, og jeg tvivler på at jeg kan overtale fruen til at flytte til Aarhus eller Aalborg. Odense vil sikkert også være problematisk, men om nødvendigt kan jeg så pendle istedet.

Men lad os nu se, der er stadig noget tid inden det bliver relevant, så måske tingene ser anderledes ud til den tid.

Nu valgte du så at takke nej til sygeplejerskeuddannelsen - men ikke desto mindre vil jeg lige dele, at der er rigtig mange sygeplejersker som søger optagelse gn. kvote 2, hvorfor kvalifikationerne skal være ekstraordinære. Så det er ikke altid nok blot at have gennemført dele eller en hel sygeplejerskeuddannelse. Jeg er selv uddannet spl. på normeret tid med gode karakterer osv. og har arbejdet siden jeg blev færdiguddannet i feb. 2010. Jeg skrev en ret så fin ansøgning og kom alligevel ikke ind gn. kv2 på KU. Det viste sig så til gengæld at være en fordel til MMI på SDU :slight_smile:

Men selvfølgelig bliver der optaget sygeplejersker gn. kv2 - det er nok bare ikke så ligetil som mange antager, fordi insiderviden oplyser, at blandt sygplejersker er der rift om pladserne.

Held og lykke med det hele Thomas, jeg håber at du kommer ind gn. kvote 1 på KU. Hvis ikke, har du helt sikkert en masse du kan trække på i en ansøgning gr. din erfaring og alder :slight_smile: