Overvejelser vedr. sabbatår før medicin

Hej!

Jeg er en 20-årig pige, som blev student sidste år, 2013. Jeg har for et par måneder siden været til optagelsesprøven på SDU, men kom desværre ikke videre, og heller ikke på de andre universiteter.

Jeg har derfor et helt år endnu, hvor jeg indtil videre har følgende planer:

  1. To måneders frivilligt arbejde med Projects Abroad på Medicin og Sundhedsprojektet.
  2. Evt. arbejde, så jeg kan spare nogle penge op.

Jeg har et snit på 9,7 med bonus og et kvote to-faggennemsnit på ca. 8,5.

Jeg vil derfor gerne have en masse kvote to-erfaringer, hvoraf jeg har tænkt på følgende:

  1. tage de adgangsgivende fag om igen, så jeg evt. kan nå snittet på AU og AAU.
  2. Søge ind på biomedicin i år (der er stadig ledige pladser)
  3. Frivilligt arbejde

Hvad tænker I, vil være bedst? Jeg vil helst ind i Odense, men vil også maksimere mine chancer mest muligt de andre steder.

Hej Myraki10

Jeg kom selv ind i år via kvote 2 på KU så jeg håber jeg kan hjælpe lidt.

For det første skal du ikke starte på biomedicin ved mindre du færdiggøre det. Det er ikke velset at du ikke færdiggøre en uddannelse når du først er startet på den da udvalget så vil stille spørgsmåltegn ved om du færdiggøre medicin…

For det andet mener jeg ikke at tage fag om igen ændre på dit snit. Men jeg kunne godt tage fejl her. Jeg tog selv fysik på turbokursus for at få mit sidste adgangsgivende fag men det ændrede ikke på mit gennemsnit. Desuden ville jeg ikke være nervøs for dit gennemsnit. Jeg kom selv ud med et gymnasiesnit på 7,0 (ny skala).

Jeg tænkte mere på, at KU bl.a. lægger vægt på relevant uddannelse med tidligere beståede eksaminer i ens motiverede ansøgning (dog også et spørgsmål om evt. merit).

Mht. at tage fagene om igen tænker jeg ikke på mit endelige snit, men mit kvote to-faggennemsnit, som udgøres af de adgangsgivende fag. Det snit kan man nemlig godt ændre.

Hvad havde du af relevante ting, som resulterede i en optagelse på KU? :slight_smile:

Jeg havde en del og brugte 4,5 år på det så jeg vil prøve at huske det hele:

Bachelor i Biologi
Bachelor i Psykologi
Begge bachelors var taget på University of Missouri hvorfor jeg så havde relevant udenlandsophold,
Jeg kom ud med et snit på 12 i psykologi og et snit på 11,5 i biologi.
Frivilligt arbejde på Ronald McDonald børnehospital
Frivillig arbejde på 2 klinikker
En smule erhvervs arbejde (men ikke meget at prale af så dette var nok mit svageste punkt)
Jeg var elite tennisspiller, så jeg har gået på Team Danmark og er flere gange DK mester (Dette talte lidt som mit erhvervsarbejde da jeg aldrig har haft tid til et job)
Jeg var forskningsassistent i 6 måneder hvor jeg forskede i RNA.
Tog fysik turbokursus hvor jeg fik 12

Tror det er det mest overordnede. Og så er det selvfølgelig vigtigt at du laver en perfekt motiveret ansøgning og CV hvor der er hverken stavefejl og grammafejl. Det har jeg i hvert fald hørt de går op i.

Sasxa: bare af ren nysgerrighed, hvordan fik du mulighed for at læse dine bachelors i USA? Betalte du selv? Søgte du legater? Gjorde du det på “egen hånd” eller gennem et firma?
Og tillykke med du kom ind på medicin :slight_smile:

Myraki10: Jeg er på ingen måde ekspert på kvote 2 området, men supplerede sammen med tre piger, der alle skulle søge kvote 2. Ud fra hvad de har fortalt ville jeg, hvis jeg var dig, prøve at forbedre fagsnittet for at forøge dine chancer på AU og AAU. Og så prøve at forberede dig til optagelsesprøven i Odense, så godt du kan.
Tror du har bedst chance for at komme ind i Odense… De tager flest kvote 2 ansøgere ind af alle universiteterne.
Hvis det var mig, ville jeg prioritere således:

  1. forbedre fagsnit gennem supplering
  2. forberede til optagelsesprøven på SDU
  3. tage et par måneders frivilligt arbejde

Hej

Ligesom dig Myraki10, blev jeg student fra 2013, og vil gerne læse medicin. Jeg vr så heldig snuppe en standbyplads på AU iår :cheer: . Fra da jeg blev student i 2013 til nu (sommerferie) har jeg læst biomedicin på SDU, som er et studie jeg IKKE vil anbefale hvis du virkelig vil medicin. De kører nemlig et basisår med ‘hardcore’ fysik og matematik hvilket ikke siger mig så meget, men du skal stadig bestå det (karakter g.snittet på hele årgangen var 1,7) . Under hele dette år, har det kun været frustrerende og demotiverende fra min side, at læse op og lave lektier til noget man i sidste ende ikke brænder for. Jeg søgte så i marts måned kvote 1 og 2 alle steder, hvor jeg som udgangspunkt ‘kun’ havde 2. semestre erfaring med en studierelevant uddannelse (tvivler på at det har hjulpet meget). Så tog jeg også den famøse kvote optagelse prøve på sdu, og kom desværre ikke videre efter MCQ’en. Men det endte ud med en dejlig overraskelse d.30juli :stuck_out_tongue:
Mit råd til dig er at helt klart at suppler og meld dig til projektet. I mine øjne når jeg kigger tilbage har jeg ‘spildt’ et år med SU-klip på biomedicin, men er skam glad for det netværk af venner jeg har fået i Odense.
Håber det hjalp

-Esmeralda

Hej Aloha.

Jeg brugte min tennis til at komme derovre. Jeg spillede en international turnering i Argentina hvor en træner kom hen og spurgte om jeg havde overvejet collegetennis. Det havde jeg ikke men kiggede på det og besluttede mig at tage af sted. Jeg var der 4,5 år og fik alt betalt inkl. penge til at leve for. Det er det bedste valg jeg nogensinde har taget og det bedste oplevelse i mit liv.

[quote=“sasxa” post=85253]Hej Aloha.

Jeg brugte min tennis til at komme derovre. Jeg spillede en international turnering i Argentina hvor en træner kom hen og spurgte om jeg havde overvejet collegetennis. Det havde jeg ikke men kiggede på det og besluttede mig at tage af sted. Jeg var der 4,5 år og fik alt betalt inkl. penge til at leve for. Det er det bedste valg jeg nogensinde har taget og det bedste oplevelse i mit liv.[/quote]

Fedt! Det lyder også til at have været en kæmpe oplevelse :slight_smile: jeg er da godt nok ret misundelig!
Starter du så på KU her til september?

Ja det gør jeg :slight_smile:

Skal du selv starte nogle steder i år? - eller forsøger du at komme ind næste år?

[quote=“sasxa” post=85256]Ja det gør jeg :slight_smile:

Skal du selv starte nogle steder i år? - eller forsøger du at komme ind næste år?[/quote]

Starter på KU til februar :wink:

Fedt fedt!!! tillykke!!! var du så kvote 1??

Tak!! Jep, søgte kvote 1 vinterstart - så jeg er glad :smiley:

Det fedt :slight_smile:

Så ses vi jo nok derinde!!!

Hvis det ender med et sabbatår i udlandet, foreslår jeg at søge så mange legater som overhovedet muligt. Det behøves ikke tage lang tid, og man kan virkelig få en del penge ud af det, som kan gøre livet i udlandet så meget nemmere.

  • Jeg var slev lidt doven med ansøgningerne, da jeg skulle til udlandet i et år. Jeg endte nemlig kun med at modtage et enkelt legat. Det var dog alligevel 1500 kr. som sagtens kunne bruges. Jeg kender dog flere, der har været så gode, at de har modtager over 10.000 kroner, hvilket er ret vildt.

Dette var det legat jeg endte med: xsmoke® | xsmoke® Legat