Præklinik urinvejskirurgisk

Hej alle.

Jeg er netop blevet tilbudt to uger i præklinik på urinvejskirurgisk afdeling i Aarhus. Er der nogen som har nogen erfaringer med at være i præklinik på en urinvejskirurgisk afdeling? Tror I der er mulighed for at deltage i nogle operationer og/eller lave nogle undersøgelser?

Mvh Kasper

Jeg havde i sin tid turnus på urologisk afdeling. De fleste indgreb foregår laparoskopisk og cysto-uretero-skopisk så der er som regel masser af skærme at se indgrebene fra.

Hvis du allierer dig med sygeplejerskerne så vil du have alletiders unikke mulighed for at blive god til at lægge katetre. Det lyder banalt, men det er møgubehageligt at stå som ny læge og skulle lægge dem uden nogen anden at falde tilbage på når man er ny. Det forventes at det kan du selvfølgelig. Der er også mulighed for at lære at lægge suprapubiske katetre, hvilket er et lille kirurgisk indgreb.

I urologisk ambulatorie tror jeg godt du må prøve at cystoskopere. Det blev jeg i alle tilfælde kastet ud i næsten fra dag 1 i turnus. Det er sjovt - og overraskende nemt at lære.

Glæd dig. Det er en god afdeling.

Hej Palantas, tak for info, men jeg kan fortælle dig at pæklinik kan slet ikke sammenlignes med Turnus/KBU Din forklaring er baseret på dine erfaringer under Turnus som du nævner i dit indlægge. Præklinik er typisk til studerende der går på de første 2år af studiet.
Jim