Råd til 4 semester på AU

Hej Studmedere,
Som overskriften siger, starter jeg på 4. semester 1. feb.
Som bekendt omfatter semestret to fag hhv. fysiologi og sundhedspsykologi.
Jeg har hørt en del om fysiologi, at det skulle være et ret hårdt fag, men meget spændende.
Derfor søger jeg råd om, hvordan dette semester kan klares på bedst mulig måde. Hvad med det at have sundhedspsykologi ved siden af fysiologi? Er der nogle tips man kan andvende? Og hvad skal jeg være opmærksom på? Er læsebyrden meget står(som fx 2. semester?).
Er sundhedspykologi et svært fag?
God dag :slight_smile:

http://effimedicin.mono.net/9915/Bachelor

Link til download af semesterbeskrivelser med gode råd. Skrevet af stud.med.'er. :slight_smile:

Ang. sundhedspsykologi: Det er et meget nemt fag hvor du kan anvende lærebogen som hjælp til en skriftlig eksamen. Du skal bare lære at tale underviserne efter, så går det godt.

Som TreOmNatten siger, så er sundshedspsyk et nemt og overkommeligt fag.
Det bør ikke være nødvendigt at læse ret meget her. Jeg mødtes med min læsegruppe og snakkede emnerne igennem, da sundhedspsyk. er snakke/diskutere fag. Det brugte vi en 3 dage på og det var det.

Læg alt din fokus på fysiologi. Det er en tungt, men spændende fag, som adskiller sig fra histo, anatomi og biokemi ved at der er rigtig meget funktionlære. Lige pludselig får du et indblik i hvordan nogle af kroppens processer fungerer, og ikke blot et navn på en dum håndrodsknogle.

Kom til så meget undervisning som muligt. Lav altid opgaverne til holdtimerne hjemmefra, da de afspejler eksamensopgaverne meget godt.

Derudover så øv dig selv i at lave en masse tegninger eller illustrationer af de ting du lærer. F.eks. i nyrefysiologien vil du finde overskuelige tegninger uundværlige -> underviserne anvender dem også.

Start tidligt på at lave eksamensopgaver. Jo flere jo bedre.

Tak for jeres svar, som er til stor hjælp.
Kan man finde læseplaner for fysiologi og sundhedspsykologi? I fysiologi er bogen ikke længere Berne and Levy, men er ændret til Boron and Boulpaep, Medical physiology.
Mange tak for jeres hjælp.

Dengang jeg havde fysiologi på AU var den anbefalede bog Berne and Levy. Du gør dig selv en tjeneste at læse efter Boron and Boulpaep og hvis ikke jeg husker helt galt, så har årgange før os haft Rang and Dale som pensumbog (og derfor var alle holdopgaver lavet ud fra denne, hvorfor det mange gange blev helt uoverskueligt med opgaver som man bare ikke kunne finde løsninger på i B&L).
Og det er faktisk en rigtig god investering at få kigget i Biofysik I&II, der ligger der mange spændende forklaringer på mekanismer man lærer i faget (og som vist også var pensumbøger før man skar undervisning i Biofysik væk, men beholdt opgaverne fra emnet).