Robotterne kommer!

Hej.
Er jeg den eneste der går og bekymre mig for udviklingen indenfor kunstig intelligens, machine learning, robot teknologi og hvad det nu ellers hedder?
Der har været mange artikler på det seneste om diverse teknologi, der er ved at blive udviklet, som er bedre til at stille diagnoser en menneskelige læger. En kendt investor har udtalt at han mener at op mod 80 procent af alle læger vil blive erstattet af robotter og kunstig intelligens i fremtiden.
Andre mener at robotter og andet bare vil klare de repetitive opgaver, så læger får frigjort mere tid til patientfokuserede opgaver.
Hvad mener I og er der nogle specialer som er mere i risokozonen end andre?

Måske er jeg naiv - men jeg ser ingen frygt.

Med EDB, som det blev kaldt i sin tid, troede man også at man kunne reducere antal arbejdere. Det var en stor trussel.

Aldrig har så mange arbejdet med administrativt arbejde i den offentlige sektor. Der har aldrig være flere læger end i dag.

Jeg tror mere på at det bliver støtteværktøjer. Men vi taler nok et længere perspektiv. Bare se 2017 i dag med sundhedsplatformen - den kan det sammen som det EPJ der var i Region Syddanmark i 2006. Hvad er der sket på 11 år? Jo, man har politisk valgt et it, et uden flere funktioner (set fra læge synspunkt: adgang til alt i et system løsning). Det har mig bekendt ingen intelligente løsninger.

Trods IT har vi fortsat brug for lægesekretærer.

Hvad ønsker patienterne? Menneske til menneske kontakt.

Føler du dig truet, må du jo vælge et blødt fag: psykiatri eller almen medicin.

Hvem jeg ser som mest truet? Dermatologerne - hvor man også ser mange arbejde i det kosmetiske spektrum. Måske grundet frygt? :wink:

Hvis truslen er reel, hvorfor kan kunstig intelligens ikke også lave juristarbejde, håndværkerarbejde eller endda ingeniørarbejde?

Point being, alle faggrupper er på røven i værste tilfælde.