SDU kvote 2 - dispensation feedback! :)

Hej i kloge mennesker derude :stuck_out_tongue:

Jeg er lige blevet færdig med at skrive min dispensation til kvote 2 SDU, da mit snit ligger under 6,0 som er minimumskravet :slight_smile: Vil bare have nogle som ved hvordan sådan en skrives give mig lidt feedback :slight_smile:

Tusind tak på forhånd :slight_smile:
Hilsen Mina

Har givet feedback én gang, og nu prøver jeg igen.
Nu vil jeg prøve ikke at være den sure onkel, men der er en del ting jeg virkelig undre mig over.

Du kommer ikke igennem prøverne, hvis du har knoklet i gymnasiet for at få et snit under 6. Det er en ud af 12 ca., der kommer igennem. Det kan du simpelthen ikke komme uden om. Jeg syntes jeg ville fortælle dig det fordi jeg mener at du i givet fald ikke skal sætte næsen alt for højt op.
Hvis du har sjoflet gymnasiet, og faktisk er talentfuld nok, så fair nok.

Mht. sabbatår, så tror jeg kun det er negativt, medicinstudiet tager jo ikke folk direkte fra gymnasiet, du kommer til at have et halvt års sabbatår, da unge næsten altid er vinterstartere. Efter hvad jeg har hørt gider de ikke have alt for unge mennesker på uddannelsen.

Mit forslag er, at du søger sygeplejeske / evt. biomedicin eller kiropraktor. Hvis du gør det godt på de uddannelser kommer du ind på medicin på et tidspunkt.

Jeg har da aldrig, på noget tidspunkt sagt, jeg var god til alt, sagde bare jeg knoklede i de fag jeg ikke var god til og endte så med nogle 4 og 7 taller (som godt kan give et snit under 6). Jeg er udmærket opmærksom om der er vinterhold og sommerhold, har dog heller ikke tænkt mig at starte til sommer, hvis det skulle være :slight_smile:
Desuden forstår jeg stadig ikke hvorfor, du mener, jeg skal læse sygeplejeske/biomedicin eller kiropraktor, forstår godt fidusen i det, men jeg gider ikke bruge tid på det. Med hensyn til sabbatår har jeg intet at beskæftige mig med, hvis jeg tager et sabbatår.

Tak fordi du gad læse den :slight_smile:

Hejsa

Har läst din ansögning et par gange. Jeg synes den virker noget rodet og lidt ligegyldig forstået på den måde at det på mig ikke virker som om du tager det särligt alvorligt at du er nödt til at kaste dig ud i en dispensationsansögning. Det virker som om du tror det er noget der kan göres på 5 min uden at lägge särlig meget i det.
Jeg ville helt klart omskrive den men se i övrigt kommentarer nedenfor i teksten.
Du bruger mange klicheer og ansögningen virker på mig som om du bare har fået en ide om at det kunne väre fedt at blive läge måske baseret på lidt for mange TV-serie inputs. Jeg mangler helt klart en bedre motivation for overhovedet at söge ind via kvote 2 og en endnu klarere redegörelse for hvad et er der gör at du ikke bare har sörget for at få det påkrävede snit. Jeg tvivler på at der bliver uddelt dispensation fordi du har väret uheldig, ikke har brändt for nogle specifikke fag etc. Tror der skal väre en ret god forklaring på opfyldelsen af det manglende adgangskrav.

Alt mulig held og lykke

Ansøgning om dispensation for minimumskravet i forbindelse med kvote 2 ansøgning

[color=#ff0000]Jeg hedder ** går i 3.g på ** som gerne vil søge om dispensation for minimumskravet om et snit på minimum 6,0 for kvote 2 for bacheloruddannelsen i medicin.[/color] [color=#0000ff]omformuler [/color]

Jeg har i forvejen alle de adgangskrævende fag til medicinstudiet i form af min studieretning på gymnasiet. Dog har jeg stadig ikke har afsluttet alle mine fag, så mit nuværende snit er ikke det endelige vel og mærke. Jeg sidder nu i en situation hvor jeg har et snit på 5,4 som er lavere end det krævende snit. Desuden vil jeg virkelig gerne søge ind på kvote 2, men mit nuværende snit forhindre mig i det. [color=#ff0000]Generelt kan man sige at jeg vil score et langt højere snit i de adgangskrævende fag, specielt Naturvidenskabelige fag, som er dem jeg er skarpest til. [/color] [color=#0044ff]Det her forstår jeg ganske enkelt ikke - du skriver at du har alle de adgangsgivende fag og at du vil score höje karakterer i dem, men alligevel er dit snit ikke det krävede?
[/color]
På nuværende tid har jeg tænkt mig at klage over min SRP- karakter som jeg har modtaget noget tid siden, som jeg er ret utilfreds med, og som i en hvis grad har været skyld i at [color=#ff0000]mit daværende snit ca. 5,8 [/color]er faldet, men denne procedure er ret tidskrævende, derfor søger jeg om dispensation. Denne klage har jeg også vedhæftet i min ansøgning på www.optagelse.dk
[color=#0044ff]Det vil vel sige at selv uden klage, og eventuelt medhold, opfylder du stadig ikke karakterkravet?
[/color]
[color=#ff0000]Der er ingen tvivl om at arbejdet inden for medicin, er det jeg brænder for, og jeg kan ikke forestille mig selv at være andet end en medicinstuderende. [/color][color=#0044ff]Hmm - jeg kan ikke genkende i din ansögning at du bränder for det og det her skriver alle![/color] På trods af min unge alder, [color=#ff0000]har jeg altid været topmotiveret, meget målrettet, og allerede inden gymnasiet sat mig klare planer for hvad jeg vil beskæftige mig med i fremtiden. [/color] [color=#0044ff]Hvorfor har du så ikke karaktergennemsnittet du skal have for at komme ind ad kvote 1?[/color] [color=#ff0000]Jeg har lige altid haft en drøm om at blive kirurg, fordi jeg syntes det er et udfordrende og spændende job som læge.
[/color] [color=#0044ff]Du har formodentlig ingen anelse om hvad der ligger i kirurgarbejdet - det får du i hvert fald ikke frem i ansögningen.[/color]
[color=#ff0000]Hvad angår min studieegnethed mener jeg selv at være studieegnet, men mit nuværende snit kunne være bedre. Dette skyldes at de fag, jeg har fået afsluttet såsom (Samfundsfag C, Music C, Oldtidskundskab C og Religion C), ikke har været mine stærke sider, hvilket har trukket noget ned på mit snit. [/color][color=#0044ff] Dårlig undskyldning! Hvis du er motiveret og bränder for det her ved du også at karakterer i alle fag täller! [/color][color=#ff0000]Jeg har selvfølgelig knoklet mig til at få en nogenlunde god karakter i fagende, så de ikke ville påvirke mit endelige snit, men på nuværende tid forhindrer mit snit mig i at søge ind på kvote 2.[/color] [color=#0044ff]??? Du har knoklet dig til et karaktergennemsnit under 6?
[/color]Jeg har ikke de store erfaringer indenfor sundhedsvæsnet, siden jeg har brugt tid på mine lektier og skolen, hvilket er det jeg har prioriteret højst. Jeg syntes heller ikke det skaber nogen hindring for mig, da jeg altid har været den nysgerrige type som vil søge mere viden og som stræber for at blive bedre.[color=#ff0000] Ikke mindst når det gælder emner indenfor det sundhedsvidenskabelige område. [/color][color=#0044ff]Lidt selvmodsigende og igen meget kliche.[/color]Jeg har også altid været parat til udfordringer, som derved styrker mine faglige kompetencer. Desuden har jeg heller ikke tænkt mig at tage et sabbatår, da jeg syntes det ville være spild af tid for mig. Derudover tror jeg at et sabbatår det for mit vedkommende vil gøre mig doven, [color=#ff0000]og jeg vil have svært ved at slæbe mig selv over på skolebænken igen.[/color][color=#0044ff] Hvorfor når nu du er topmotiveret for studiet? Jeg tror da 100% af ansögerne på kvote 2 hvis de fik tilbudet tag et sabbat år og kom ind ville slå til og finde noget fornuftigt at bruge tiden på …[/color]Det er bedst for mig at blive ved, nu når jeg er så godt i gang og fokuseret at starte på en videregående uddannelse 

Fordi du ikke er realistisk - fordi chancen for at du kommer gennem kvote 2 på SDU er meget, meget lille, hvis du har knoklet dig til et snit under 6, og i super lette fag.
Hvis du får en bachelor i et lignende studie har du større mulighed for at komme ind.

Jeg siger det her for din egen skyld.