Skifte el. bytte universitet inden studiestart?

Hej alle sammen.

Jeg har selv prøvet at søge efter dette emne, men jeg kunne ikke finde en relevant tråd, så nu opretter jeg lige en ny.

Jeg står i den situation at jeg er optaget på standby til medicin i København til næste år, altså enten sommeren 2013 eller vinteren 2014.

Jeg bor selv i Nordjylland, og ville helst studere i Aalborg da jeg søgte optagelse til medicin i sommers, men vores studievejleder på STX informerede os ikke om, at ens prioriteringsliste på optagelse.dk var vigtig.
Alle i klassen, inklusiv mig selv, troede at det foregik på den måde at man blev tilbudt studiestart hos alle de universiteter ens gennemsnit var højt nok til, og så kunne man takke nej til alle dem man ikke ønskede.
Derfor endte København med at stå som nummer et hos mig.

Jeg havde efterhånden accepteret situationen, men nu har mit privatliv ændret sig på sådan en måde, at jeg igen meget hellere vil blive i Nordjylland, end at flytte til den anden ende af landet.

Nu da i kender baggrunden for mit spørgsmål, kommer her selve spørgsmålet:

Jeg har set nogle folk herinde bytte sommerstart til vinterstart, og omvendt. Er det på samme måde muligt at bytte universiteter. Ment på sådan en måde, at hvis jeg nu er heldig nok til at finde en som helst vil studere i København, men er blevet optaget i Aalborg i stedet, er det så muligt for os at bytte vores optagelse, så at jeg vil komme til at studere i Aalborg, og han/hun vil studere i København i stedet?

Er der eventuelt andre måder at skifte universitet på, uden at skulle søge fra bunden igen næste år og dermed risikere ikke at komme ind nogle steder overhovedet?

Har du også fået plads i Århus? Jeg ville da mener at du godt kan takke nej til pladsen på KU og sige ja tak til Århus hvis du også har fået tilbudt plads der.

Jeg vil (næsten) med sikkerhed sige, at det ikke kan lade sig gøre imellem individuelle universiteter.

Men for fanden, ring til studieordningen begge steder, og hør hvad de har at sige.
Hvad er dit karaktergennemsnit?

@MikeML91: Mit gennemsnit blev “kun” 10,5 så jeg vil helst ikke risikere at søge ind fra bunden igen næste år, men jeg vil da lige tage at ringe ind og spørge.

@LadyBaby: Nej det har jeg ikke. Som skrevet troede min klasse og jeg, at man blev tilbudt studiepladser alle de steder hvor ens gennemsnit var højt nok.
Snittet for at komme direkte ind i Århus var i år 10,4 så jeg ringede nemlig ind til dem og spurgte, hvorfor jeg ikke havde fået et brev fra dem, og der forklarede de mig så, at siden KU havde accepteret min ansøgning havde de andre universiteter som lå længere nede i min prioritering overhovedet ikke kigget på ansøgningen.
Med mit gennemsnit kunne jeg jo have stået på standby til Aalborg i stedet hvis det endelig var, men som jeg også har svaret til MikeML91 tør jeg ikke smide det hele på jorden og søge fra bunden næste år, da jeg jo kan risikere ikke at komme ind overhovedet så.

Jeg forsøgte at bytte plads med en anden, da jeg blev optaget og dette var ikke muligt (tåbeligt men desværre sandt)
Så du skal nok ikke sætte næsen op efter det! Men ring til studievejledningen og hør hvad de har at sige for en sikkerheds skyld :slight_smile:
Godt nytår!

Jeg fik ellers plads i Odense også da jeg søgte, men jeg valgte så KU, som var min første prioritet, men det kan sagtens være det er anderledes for Århus og Ålborg.
Men ja prøv at snakke med studievejleder på universiteterne og hør hvad dine muligheder er. kan godt forstå du ikke har lyst til at skulle starte forfra næste år. Du har jo også et flot snit.
Det er da også lidt af en klaphat til vejleder i har haft siden han/hun ikke har haft styr på reglerne.

Hvorfor søger du ikke bare

Aalborg
Aarhus
SDU
København (kryds i tilsagn)

Hvis du ikke får plads på et af de andre universiteter, får du din standbyplads i København. Jeg vil opfordre dig til at sætte dig bedre ind i tingene i fremover, så du undgår problemer som dette. Det giver jo ingen mening at du bare kan vælge og vrage blandt alle søgte uddannelser når vi faktisk har et koordineret optag i Danmark. Det er netop til for at undgå de problemer (folk der ikke melder tilbage om de vil have en plads, årelang ventetid for at komme ind osv.) det giver. At skyde skylden på din studievejleder er jo nemt nok, men det er jo ikke denne person der sidder med problemer fordi de ikke har forstået hvad de foretager sig.

Jeg blev selv optaget på Aalborg universitet gennem stand-by :slight_smile:
Når du er optaget på stand-by skal du året efter stadigvæk ansøge om optagelse på KU, selvom du er garanteret optagelse (dette er for at vise at du stadig vil have pladsen),
Som der også står i dit optagelsesbrev (Hvor de informerer dig om din stand-by plads) kan du godt prioritere andre udannelser højere (i dit tilfælde; medicin i Aalborg). I så fald at du ikke bliver optaget på de højere prioriterede uddannelser, vil du stadig være sikret optagelse på KU.
Så der er stadig en chance, uden at du skal “smide det hele på gulvet” :slight_smile:

Pøj pøj med det!