Søger info ang. selvstudium

Kære stud med. brugere

Mit navn er Jonathan- jeg er så heldig at læse medicin på SDU og er meget glad for mit studie.

Jeg er pt. bosat i Odense, men mit netværk og mine interesser fra københavn trækker i mig.
Mit dilemma har ført mig til tanken om kombination af selvstudie fra bolig i københavn og 1-2 dage i Odense til de vigtigste forlæsninger/holdtimer.

Jeg leder derfor efter selvstuderede der kan dele deres erfaringer fra selvstudie

-Jeg ønsker ikke at pendle hver dag da jeg frygter at glæden ved studiet vil forsvinde

  • Jeg er nogenlunde struktureret og får klart mest ud af at læse selv.
  • Jeg læser pt på modul4

Venlig hilsen Jonathan

Hej Fryd

Tusind tak for svar.

Du må have en god aften

Hej.

Jeg er ved at være færdig med 6 sem. på KU.
Siden starten af 3 sem. har jeg udelukkende deltaget i den obligatoriske undervisning.

For mig er forelæsninger totalt spild af tid: Enten er forelæseren ikke nogen god formidler eller også er jeg et andet sted i min læsning (oftest begge dele på een gang).

SAU-undervisningen er heller ikke videre bevendt:
Dels ved (studenter)underviserne sjældent mere end lige hvad der kræves.
Og dels skal man være meget tungnem, hvis ikke man fornemmer at “opklarende spørgsmål” ikke er velsete hos eens medstuderende: Et halvt minut ud af en tangent der ikke er direkte eksamensrettet, udløser irritation og et “Kan I ikke tage den der efter timen”.

Så det eneste jeg fik ud af SAU-undervisningen var en afgrænsning af pensum.
Og det kan jeg se meget bedre selv i de gamle eksamensopgaver.

Den store gevinst er i det hele taget al den tid man sparer: Ingen transport hvis man læser hjemme, ikke nogen tvungen pause 15 minutter ud af hver time, ingen vandren rundt på lange gange for at finde et sted at sidde i mellemtimerne.

Koncentreret læsning fra klokken 08 til 15 een dag hjemme, giver mig mere effektiv læsning end jeg fik på en hel uge, dengang jeg spildte tiden med at rende rundt på Panum hele dagen for så at komme hjem og sidde og sove over bøgerne om aftenen.

Siden jeg har droppet undervisningen fuldstændigt er det gået meget nemmere til eksamen, tilværelsen er blevet langt mindre stresset og det faglige udbytte er blevet meget større.

Eneste minus er, som også nævnt i tidligere indlæg, at når man ikke kommer på skolen så har man heller ikke nogen studiekammerater.