Speciale/ kardiologi/ klinisk farmakologi/ Forskning

Hej venner.

Jeg er medicinstuderende og starter på 7.semester efter sommerferien. Jeg har nogle spørgsmål angående de forskellige specialer:

  1. Skal man have Phd for at kunne komme ind i kardiologi? Kan man undgå det, hvis man er villig til at læse i Jylland?

  2. Skal man have Phd eller have lavet forskning for at kunne læse klinisk farmakologi? (altså hoveduddannelsesstilling)

  3. Er det den rigtig vej det med at læse klinisk farmakologi, hvis man ønsker at arbejde et sted som Novo Nordisk i fremtiden?

  4. Har man krav på at skrive artikler, hvis man laver forskning som studerende i et projekt?

Håber, at I kan hjælpe.

På forhånd tak

Mvh

1: Mange har det, men det er ikke en nødvendigt. Jeg har mødt flere kardiologer, som ikke har en ph.d. når de starter (Ej heller i gang med den).

2: Det mener jeg ikke man skal. Klinisk farmakologi er ikke et så eftersøgt speciale og hvad jeg har hørt fra flere kliniske farmakologer, er at folk vælger at lave deres ph.d. under deres hoveduddannelse.

3: Pas. Men Novo plejer også at søge endokrinologer og meget andet. Der er nok flere indgangsveje.

4: Man har ikke krav på andet end hvad man aftaler, som så. Personligt ville jeg ikke have lyst til at være hovedmanden på et projekt og ikke skrive tingene selv. På den anden side ville jeg ikke forvente at være en del af skriveprocessen, hvis jeg er hyret til fx at tage blodprøver fra patienter. Det kommer helt klart an på omstændighederne.

Tusind tak for svaret og hav en dejlig sommer.

Mvh