Spørgsmål til KBU, selvstændigt virke og orlov

Til Stud.med. forummets læsere

Jeg er studerende på 11 semester ved medicin på SDU. Jeg har en række spørgsmål rettet mod KBU, selvstændigt virke og orlov.

Kort overblik om baggrunden for spørgsmålene:

Før og under studiet har jeg haft meget tvivl omkring studie og tiden der følger efter studiet. Jeg er rimelig afklaret med, at det hverken er ambition eller lyst at gå efter en speciallægeuddannelse. Mit interesseområde ligger helt eller overvejende uden for det medicinsk faglige område (ja, både klinisk og parakliniske specialer).

Isærdeleshed er jeg utilpas ved hospitalsmiljøet - og det er mig usikkert om jeg i det hele taget ville være i stand til at gennemføre en KBU. Det kan af praktiske grunde være hensigtsmæssigt at have optjent retten til selvstændigt virke, men den personlige pris er muligvis for høj.

Derfor er det min hensigt at bruge min energi og tid på at undersøge andre græsgange. Og under alle omstændigheder tage en lang “pause” efter embedseksamen.

Jeg vil gerne træffe mine beslutning(er) med udgangspunkt i korrekte oplysninger og dermed være klar over hvilke konsekvenser mine beslutninger vil have både på kort og lang sigt. Især hvis mine omstændigheder på et senere tidspunkt skulle have ændret sig. (Læs: at have en back-up-plan)

Spørgsmål i denne forbindelse:

Hvornår taber man retten til KBU?
“Du kan vælge at udskyde din tilmelding i op til to år efter afsluttet embedseksamen. Det er op til dig at være opmærksom på fristens udløb samt at udfylde tilmeldingsskemaet hos Sundhedsstyrelsen, når du ønsker at tilmelde dig.” (Lægeforeningen, se link)
Hvad sker der udover de to år?
Kan man tabe retten til selvstændigt virke? eller til at tage en KBU mere generelt, altså hvad er konsekvensen af at gå to år efter embedseksamen?
Kan man som ikke gravid mand eller forælder tage en KBU på deltid?