Standbyplads på KU - kommer jeg ind?

Hej alle

Jeg er blevet tilbudt en standbyplads på medicin på KU. Da jeg vidste, at mit snit i år (og fremover) ikke vil række til en direkte optagelse på kvote 1, valgte jeg at være “taktisk” og satse på en standbyplads, idet jeg holder et sabbatår og altså først vil ind næste år (2015).

Derfor håber jeg altså, at jeg IKKE når at blive tilbudt plads inden 15. august, idet jeg så vil være sikret plads næste år (som altså netop er, hvad jeg vil). Hvis jeg bliver tilbudt plads inden 15. august og takker nej, mister jeg mit tilsagn til næste år.

Sagen er den, at jeg har et snit på 11,0 (hvor kvote 1 adgangskvotienten er 11,2, mens standbykvotienten er 11,1). Jeg kan ligeledes se, at der er optaget 40 på standby og skal altså håbe på at ligge nederst i bunken, hvilket også er ret sandsynligt, da mit snit altså teoretisk set er 0,1 fra kvotienten.

Hvad tror I? Har I erfaringer med det? Tror I, jeg når at blive tilbudt plads inden 15. august med mit snit? Det ville være super ærgerligt, da jeg med garanti ikke kommer ind næste år… :frowning:

På forhånd tak og god dag :slight_smile:

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvordan det hele hænger sammen.

Du har fået en stand-by plads selvom dit gennemsnit ikke er højt nok til en standby plads? (Hvordan har du kringlet det?)

Hvis du bliver tilbudt en plads skal du tage den og evt tage orlov (HUSK at tale med en studievejleder først og få clearet at du gerne må). Om det er sandsynligt kan jeg ikke svare på.

Ja, jeg er blevet tilbudt en standbyplads, men adgangskvotienten for standby på KU er i år 11,1, mens mit snit kun er 11,0, hvorfor jeg må formode, at jeg står et stykke nede på listen.
Mit spørgsmål går derfor på, om nogen har prøvet noget lignende og evt. vil prøve at spå om, hvor sandsynligt det er, at jeg når at blive tilbudt plads inden den 15. august.

  • Hvis jeg ikke tilbydes plads inden, må jeg efter den 15. august gerne takke nej (såfremt jeg skulle få tilbudt plads) og stadig beholde mit tilsagn om optagelse næste år :slight_smile:

Jeg tror din chance for st komm ind i år er ekstrem lille. Jeg havde selv en stand by plads sidste år og blev ikke tilbudt en plads. Undersøgte hvad min chance var og fik at vide at det ca r en håndfuld der vælger at takke nej til en studieplads på ku. Men hvem ved :slight_smile: og ellers tillykke med optagelse til næste år!!!

Kvotienten garanterer at alle med er snit på 11.1 kommer ind. Men derfor kan der godt være nogen med 11,0 som bliver optaget :slight_smile:

Mange tak for svar, kirstenb! Det er lige præcis, hvad jeg havde brug for at høre haha :wink: Og ja, kunne nemlig heller ikke forestille mig, at der var mange, der valgte at takke nej til en plads på KU, men altså… hvem ved?
Må man spørge, hvor højt dit snit var i forhold til kvotienten? Satser nemlig på at ligge i den lave ende (langt nede på listen). Og ja, den er vel et udtryk for, at alle med et snit på 11,1 er sikret standbyplads (hvad enten det bliver i år eller næste år)? :slight_smile:

Jeg er på den gamle skala så mit snit var sidste år på 10.8 og det var hvad stand by kvot. Også var på. Så jeg lå også i den lave ende. (I år er snittet så åbenbart efterreguleret for alle os gamle nisser på den gamle skala så nu har jeg 11,5!) jeg tror ikke du skal være bekymret overhovedet. Jeg blev heller ikke tilbudt vinterplads (og hvis du gør må du jo godt sige nej til den ) Og jo du er 100 % garanteret at komme ind næste år med din stand by plads. Du skal bare huske at du stadig skal opfylde adgangskravene. Dvs hvis de af en eller anden årsag skulle vælge at ændre noget på de specifikke adgangskrav skal du opfylde dem. :slight_smile: og selvfølgelig søge ind på normal vis inden den 05. Juli :slight_smile:

Hvis ikke du allerede har fået det, får du et tilsagnsbrev som du sender med sammen med din ansøgning. Og det er det brev der er din gyldne billet :wink:

Mange tak for brugbart svar igen :slight_smile: Det beroliger mig meget at høre, at du ikke tror, jeg kommer ind i år (hvor tosset det end lyder haha!)

Men især fordi dit snit lå præcis på standbykvotienten (10,8), og så du stadig ikke blev tilbudt plads. Har en eller anden mærkelig idé om, at hvis man har præcis det snit, kommer man da sikkert ind (og derfor “føler” jeg mig også usikker, fordi mit “kun” er 0,1 fra - men det er jo meget!). Krydser alt hvad jeg kan for, at jeg ligger langt nede!

Og ja, så håber jeg på, at adgangskravene ikke ændres, men ellers er det jo ikke umuligt at lave om på :slight_smile: