Standbyplads påAU

Hej Studmed

Jeg er så heldig at blive optaget på AU, og ligenu står jeg på venteliste til evt. vinteroptag 2015. Mit spørgsmål er:
Hvordan bliver de standbypladser fordelt, er det efter g.snit eller er det lodtrækning? Vil I sige om det er realistisk at blive optaget til vinter med de ialt 72 standby’ere? Og har nogen haft erfaringer med at pga. private/særlige betingelser er kommet ind samme studieår ? Har nogen allerede fået tilbudt plads? :slight_smile:

-Esmeralda :slight_smile:

Nu kommer jeg også fra KBH, og har aldrig set hvad Århus har at byde på. Er der nogen som kort kan beskrive introen ? I forhold til diversitetten på uni (jeg er sydamerikaner), findes der folk med anden baggrund end lige dansk? Hvilke kollegier vil I anbefale man skal skrives op til ?

Hej :slight_smile:

Jeg er selv blevet optaget på AU med (vinter)start i januar/februar 2015, og jeg tror der er gode chancer for at blive optaget på vinterstart hvis du står på venteliste til det (af flere grunde):

  • Nogle af dem som er kommet ind på vinterstart ombestemmer sig i løbet af det halve år de skal vente (og søger ind på et andet studie)
  • Nogle af dem vælger at forlænge deres “pause” til sommerferien og søge sommerstart i stedet for
  • En del af dem som søger vinterstart har fået betinget optagelse, og skal bruge det halve år på at hæve 1-2 fag, og det gør self. også at nogle få (måske) dumper og bliver nødt til at søge ind igen

De fordeler standbypladserne efter gennemsnit (ligesom de normale pladser). Så du kan jo gå ind og sammenligne dit gennemsnit med optagelseskvotienten og se hvor langt under den du ligger, og dermed få et indtryk af hvor langt fremme i køen du er.

Jeg har ikke hørt om at personlige/private forhold har noget at sige ift. kvote 1 optagelse (nok heller ikke for kvote 2). Man kan selvfølgelig bevidst søge vinterstart (som jeg har gjort), men det er nok ikke det du mener :slight_smile:

Jeg er endnu ikke startet, så kan selvfølgelig ikke sige så meget om selve studiet - Jeg har dog boet i Århus hele mit liv…

Selvfølgelig findes der folk med anden baggrund end dansk - det er mit indtryk at der er en hel del faktisk, og at medicin nok er et af de klart mere multikulturelle studier (udover self. div. sproglige studier, men det siger jo sig selv). Dem jeg kender på studiet siger at der især er mange asiatiske studerende (men det svinger selvfølgelig). Derudover er der også en regelmæssig gruppe nordmænd, færinge og islændinge hvert år. Der er rigtig mange udvekslingsstudenter i Århus.

Byen vrker til tider som én stor studieby - der er 43.000 studerende og 11.000 ansatte, hvilket svarer til at 25% af byen er tilknyttet universitetet. I modsætning til KU er AU også samlet på (stort set) ét sammenhængende område, hvilket giver et godt studiemiljø og en rigtig god fredags-stemning (hvor man nemt kan besøge de andre studiers fredagsbare osv.).

Ift. kollegier ligger der en hel del spredt ud over hele Århus + nærmeste forstader. Jeg anbefaler at du melder dig ind på ungdomsboligaarhus.dk hvis ikke du allerede har gjort det, og begynder at søge bolig/optjene anciennitet med det samme. Det er via. den side at man søger plads til alle kollegierne i Århus.

Generelt er de fleste af kollegierne i Århus rigtig fine. Jeg bor selv på kollegie i Viby (Århus Syd), og det er nemt og billigt. Alle kollegier i Århus S, Århus N og Århus C kan anbefales uden problemer. Kollegier i Århus V er en smule mere omdebatterede, primært pga. det område de nu engang ligger i. Der er mange holdninger til hvor meget dette betyder i realiteten, men jeg ville personligt ikke bo der. Med fare for at træde nogen over tæerne herinde vil jeg fraråde dig fra at søge ind på (navnligt) Skjoldhøjkollegiet og Hejredal Kollegiet.

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål :slight_smile:

Retter lige mig selv, for der står self. på AUs hjemmeside om vinterstart:

“Du har dog mulighed for at søge om dispensation herfra, hvis der foreligger særlige omstændigheder fx sygdom, familiære årsager eller andre særlige omstændigheder. Vær opmærksom på at være ung og motiveret for at starte på studiet ikke er en særlig omstændighed i denne henseende.”

  • Kender dog ingen som har benyttet sig af dette. Tror heller ikke det er specielt nemt.

Tak for svar Yavis :slight_smile: så må jeg krydse fingrene og håbe på en vinterstart :). Du gør det hele mere trygt for mig :). Af ren nysgerrighed…Hvilket kollegie i Viby bor du på? Er det fælles køkken ? Hvad er huslejen ?
Jeg harkun tilmeldt mig diverse facebook grupper, er der en gruppe som du vil anbefale ? Lige nu har jeg ‘Kollektiver i Århus’ :slight_smile:

[quote=“Esmeralda” post=85325]Tak for svar Yavis :slight_smile: så må jeg krydse fingrene og håbe på en vinterstart :). Du gør det hele mere trygt for mig :). Af ren nysgerrighed…Hvilket kollegie i Viby bor du på? Er det fælles køkken ? Hvad er huslejen ?
Jeg harkun tilmeldt mig diverse facebook grupper, er der en gruppe som du vil anbefale ? Lige nu har jeg ‘Kollektiver i Århus’ :)[/quote]

Jeg bor på Ravnsbjerg Kollegiet, og betaler 2400 for det - inklusiv vand, varme, el + lille tv-pakke + internet. Jeg deler stort køkken med min gang (15 andre værelser) men har eget badeværelse.

Det er billigt fordi det ligger i udkanten af Århus (10-15 min cykel ind til centrum, 5-10 med bus) og fordi det er relativt gammelt. Nogle af de nye kollegier (Skejby og Århus Ø v. havnen f.eks.) har værelser op til 4000-5000 kr. De fleste kollegier i eller omkring centrum ligger dog i prislejet 2600-3500 kr.

Jeg har aldrig rigtig søgt lejlighed/værelse over nogen af de facebook-grupper som findes, men holdt mig til ungdomsboligaarhus.dk. Jeg kan godt lide at man ved at det er en offentlig/kommunal instans som tager sig af det, og at de derfor ikke skal tjene penge på en - så er man sikker på at man ikke bliver snydt med husleje, depositum, opsigning, og alt det andet man tit hører om :slight_smile:

  • derudover er boligforeningen for 90% af kollegierne i Århus den eneste vej man kan få værelser hos dem. De fleste behandler simpelthen ikke normale ansøgninger, og slår ikke værelser op andre steder end på ungdomsboligaarhus.dk :slight_smile:

Jeg har hørt om mange som har brugt div. grupper og hjemmesider til at finde lejlighed, men det er primært ikke-studerende. 99% af mine studerende venner har fundet bolig gennem boligforeningen, fordi det simpelthen er billigere og nemmere :slight_smile:

Men… boligforeningen kræver selvfølgelig tålmodighed imens man optjener anciennitet. Hvis man gerne vil ind i centrum og bo med det samme, så er det nok ikke den vej man skal gå. Kollegierne i udkanten af Århus (f.eks. mit eget) har et sted mellem 4-7 måneders ventetid. Tættere på Århus og i centrum svinger det fra alt mellem 8 og 24+ måneder, afhængig af beliggenhed ift. uni og centrum, værelsernes størrelse, kollegiets alder, prestige osv. Mejlgade kollegiet har f.eks. 24+ måneders ventetid, på trods af ret dårlige værelser, fordi alle fashion-hipsterne på uni vil bo i Mejlgade :wink:

tror jeg melder mig ind på hjemmesiden :slight_smile: tak for de gode råd og tips ! VI ses helt klart på et tidspunkt :silly:

Ravnsbjerg Kollegiet Hvor langt er det fra universitet ? :slight_smile:

Et stykke derfra - 7-8 km. ca. 15-20 minutter med bus, 20-25 på cykel.

De fleste af dem som bor her går også på Erhvervsakademiet, som ligger 500 m fra kollegiet. Beliggenheden er derfor ikke helt fantastisk ift. uni, men man kan jo overveje om prisen opvejer det. Personligt regner jeg med at flytte en smule tættere på universitet omkring studiestart eller lige efter. :slight_smile: