Studieliv

Hej!
Til næste år skal jeg til at søge ind på et af universiteterne, og jeg har gået og tænkt over noget, som jeg vægter relativt højt.
Når jeg skal lære noget, lærer jeg det bedst, når jeg kan sætte mig ned selv og ‘fordybe’ mig fagligt. I den forbindelse kom jeg til at tænke på om der er forskel på universiteternes studieliv. Altså:
Er der nogle universiteter, som tilgodeser selvstændighed mere end andre?
Er der nogle universiteter, som vægter hold-undervisning mere end selvstudie?

  • Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg ikke kan tillade mig at være ‘kræsen’. Medicin er jo et populært studie, men jeg tænker, at det er en god viden at have med i baghovedet, når jeg nu skal til at søge.

Problemet er lidt at du ikke møder mange her som har gået på to universiteter, og hvis de har er det ofte bachelor det ene sted og kandidat det andet (som oftest er vildt forskellige i format, har jeg ladet mig fortælle).

Jeg kan svare nogenlunde for AU, bachelor:

  • Selvstændighed er i fokus og alle eksamener er på egen hånd. Oftest er du til eksamen låst inde i 4-6 timer i et lokale uden hjælpemidler og armeret med gennemslagspapir og medbragt mad som eneste trøst. Undtagelser er 1-2 skriftlige afleveringer (bachelor og måske et sidefag) du kan vælge at lave i gruppe. Mange danner tætte studiegrupper, andre gør ikke.

  • Holdundervisning: Varierer meget i forhold til fag. F. eks har makro/mikro anatomi, biokemi og fysiologi meget uddybende og gode undervisningsforhold, patologi og farmakologi har gode men utilstrækkelige i antal, og mikrobiologi er manglende. Overordnet set god holdundervisning, men ikke fremragende. Selvstudie er essentiel i alle fag, men mere i nogle (f. eks i mikrobiologi og farmakologi) er du mest på egen hånd.

Jeg vil gerne tilføje at Aalborg har et omdømme for “problembaseret læring” som er meget gruppeorienteret, men det må du spørge en AAU studerende nærmere om.