Super snit - men hvad kan hun bruge det til?

Jeg har lige læst denne her artikel.

Et snit på 11,8 i medicinstudiet, det er virkelig et resultat der vil noget. Men jeg tænker, hvad kan hun egentlig bruge det snit til i Danmark? Vi har jo ikke samme system som i USA hvor ens speciale afhænger af ens snit. Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om andet end et muligt forskningsprojekt (PhD) som hun kan bruge sit snit til?

Tanker?

I bund og grund: Ingenting.

Altså, ud over at man teoretisk set burde have et utroligt godt grundlag for ens faglige evner, men det siger jo intet om ens praktiske evner til at arbejde med tingene i klinikken. Det er dog alligevel en ret god præstation.

Det eneste man, ud fra min oplevelse, kan bruge snittet til er studiejobs som instruktor, vejleder eller lignende. Så snart du er færdig er det fuldstændig irrelevant, da man ikke kigger på karaktergennemsnit ved ansættelse i fx introduktionsstillinger, ph.d stillinger, hoveduddannelse osv. De er generelt set ligeglade med om du fik 6 eller 12 i snit.

[quote=“Teodo” post=87002]I bund og grund: Ingenting.

Altså, ud over at man teoretisk set burde have et utroligt godt grundlag for ens faglige evner, men det siger jo intet om ens praktiske evner til at arbejde med tingene i klinikken. Det er dog alligevel en ret god præstation.

Det eneste man, ud fra min oplevelse, kan bruge snittet til er studiejobs som instruktor, vejleder eller lignende. Så snart du er færdig er det fuldstændig irrelevant, da man ikke kigger på karaktergennemsnit ved ansættelse i fx introduktionsstillinger, ph.d stillinger, hoveduddannelse osv. De er generelt set ligeglade med om du fik 6 eller 12 i snit.[/quote]

Nu når vi er på emnet…Ved du hvad de vægter højt ved ansættelse til introstillinger? Jeg har et studiejob (dog ikke studierelevant), jeg er medlem af en studenterforening og har været siden start næsten…Jeg ved ikke rigtig hvad jeg ellers kan gøre for at øge mine chancer for et optag til et kompetitivt speciale.

Yngre Læger plejer at afholde karriereworkshop (på SDU er det typisk på 9. semester) hvor al den slags bliver gennemgået. Generelt er der ikke noget bestemt at sige andet end at ting der er godt på CV’et selvfølgelig tæller op, men især det at man viser interesse, tager personlig kontakt eller evt. kender nogle på afdelingen kan være en fordel.

Generelt set er introstillinger lidt ligesom at søge et normalt job, hvorimod HU stillinger er lidt mere specielle.

Nu er jeg ikke super godt inde over det, men hvis jeg har fået en introstilling, betyder det så ikke at jeg kan fortsætte uddannelsen og blive speciallæge indenfor det felt?

Ikke helt. Det betyder at du, med en gennemført intro, er kavalificefet til at søge hoveduddannelse i samme speciale. At få en plads på hoveduddannelse er en helt anden sag.

Nå, det lyder barsk. Kan man se hvor mange søger hovedstillinger et sted?

Du kan finde de forskellige videreuddannelser (Videreuddannelse Syd, Nord og Øst) som plejer at have statistikker over de enkelte års opslåede stillinger, antal ansøgere med mere. Det skulle kunne give et overblik :slight_smile:

Ok :slight_smile: Jeg siger rigtig mange tak for al info.