Transport

Hej. Er der nogen, som ved, hvad vektorial tranport lige præcis vil sige? Og hvad er den basolaterale side?

Uha, det er mange år siden :slight_smile:

vektorial transport er vel blot transport at noget i en retning i cellemembran katalyseret af en transporter.

Basolateral: er placeringen: basalt, lateralt.

Ret mig om jeg tager fejl…

Transport of an ion or molecule across an epithelium in a certain direction (e.g. absorption of glucose by the gut). Vectorial transport implies a nonuniform distribution of transport proteins on the plasma membranes of two faces of the epithelium.

Basolateralt er de 2 lodrette membraner på hver side.
Apikal membran er den øverste.
Basal membran er den nederste.

Tegn en firkant så er basolateral siden de 2 lodrette sider på et firkant.

Håber det hjælp :slight_smile:

Men er basolateral ikke ind mod blodsiden? Vil den side over for den apikale (den nederste) ikke også være basolateral, når det kommer til epithel?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzcBXQSvxKvSypyNSA2A6rWUs812JGT4e9Qw6IxJSy1m-F9i_z

Nej det er den basale - men du har ret i, at der ved den apikale er cellekontakter, som alt efter vævstypen er mere eller mindre tætte - er den helt tæt, så kan man måske betragte det som værende samme miljø.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis vi tager et konkret eksempel kan man tænke på tarmen. Epitelcellens apikale ende vender ind mod lumen, der hvor “føden” er.
I den modsatte side har man den basale ende. Denne vender ind mod interstitiet, hvori f.eks. kapillærer løber. Det er dog ikke helt sådan, at cellerne ligger som firkanter, så noget at de laterale sider basalt, altså ned ved basis af cellen, også er i kontakt med interstitiet. Derfor siger man ikke den basale side, men den basolaterale side.

Det her billede viser det også rimelig godt: http://droualb.faculty.mjc.edu/Course%20Materials/Physiology%20101/Chapter%20Notes/figure_04_23_labeled.jpg

Spørg løs hvis der er andet. :wink:

Okay, tak. Det var nu også sådan jeg til at starte med, havde forestillet mig det :slight_smile: