Udnyttet som forskningsårsstudernde?

Kære alle

Jeg har brug for en second opinion på denne her:

Pr. 1. februar begyndte jeg som prægraduat forskningsstuderende på OUH, hvor jeg skal være i 6 måneder. Da jeg hørte om arbejdet første gang, syntes jeg, at det lød meget spændende, men nu hvor jeg sidder i det, føler jeg mig langt mer som en slave end en person, der skal producere videnskabeligt arbejde.

Mit arbejde består i at taste data ind fra papirsjournaler og tage blodprøver. Dette munder ud i projekter, som jeg ikke selv skal arbejde med i fremtiden, men som andre skal arbejde med og producere videnskabeligt arbejde af - data settet bliver altså tilsendt andre. Jeg skal selv lave et systematisk review på 5-6 sider, som hverken har noget med arbejdet fra papirsjournalerne eller blodprøverne at gøre.

Jeg føler ikke, jeg udvikler mig særlig meget ved at gå rundt og tage blodprøver og sidde og taste data ind fra kl 8 til 15. Jeg føler næsten mere, det er sekretær arbejde end egentlig videnskabeligt arbejde og føler ikke, jeg lærer noget af det. Ekspert indenfor et bestemt område bliver jeg ihvertfald ikke. Det eneste jeg egentlig føler jeg får ud af det er et 5-6 siders review i løbet af 6 måneder.

Jeg vil gerne høre om det stemmer i overens med, hvad I andre har lavet som prægraduat forskningsårsstuderende eller om jeg bare er gjort til “slave”?

For mig virker det ret meget til at du bliver udnyttet. Der hvor jeg laver prægraduat er der en decideret taster ansat til at lave det arbejde. Jeg arbejder udelukkende på projekter hvor jeg er med som forfatter, hvoraf et af dem er mit primære som jeg er 1. forfatter på.