Udstyr beregnet til medicinstudiet

Hej!
Jeg kunne tænke mig at spørge de studerende, her på siden om, hvilke udstyr man kommer til at bruge på medicinstudiet? bl.a. stetoskop m.m.
Jeg regner nemlig med at tage ud og rejse og i den forbindelse købe dem i udlandet, da jeg er sikker på at de kan fås langt billigere end her i landet.

Jeg har med mellemrum brugt stetoskop + reflekshammer. Men det er dæleme ikke noget jeg vil foreslå du investerer alt for mange penge i.

Samme som Sarup + pupil lygte. Kvaliteten af stetoskopet kan variere en del så husk at se anmeldelserne om det er noget juks du er ved at købe. Når det kommer til reflekshammeren kunne du næsten lige så godt bruge et velplaceret men blødt “karate chop”.

En iPad :wink:

Mange tak for jeres brugbart svar. Det lyder til ikke at være den store investering. Jeg regner med at købe stetoskop af mærket Littmann Master Classic II. Den må da være fint ? Evt. andet bud ? :wink:

Den ser ud til at have fået god anmeldelser på andre hjemmesider. Ellers fik vi på AU 3M Littmann® Classic II S.E. stetoskop anbefalet som standard. Jeg har selv være tilfreds med den og den har fået gode anmeldelser af andre brugere på stud.med.

http://www.studmed.dk/component/content/article/35-stetoskoper/273-3m-littmann®-classic-ii-s-e-stetoskop

Når man kigger på Classic II S.E, hvad er så den væsentlige forskel på denne og så Littmann Cardiology III Stethoscope?

Jeg kan se, at Cardiology har dual membran fx, men er det virkelig noget, som vil betyde noget for studerende, eller skal man (som navnet vel antyder) være kardiolog, før denne ekstra membran får betydning?

Slet ingen med en kommentar til dette? :silly:

Bestemt: Den diagnostiske værdi af dit stetoskop kan i forvejen ligge på et meget lille sted når vi kommer ud over de “hverdags ting” som du normalt lytter efter. Min mening er, at du snyder dig selv hvis du ikke køber det billigste af de 2.

Jeg ved ikke hvorfor littmann er så populære.

Jeg synes klart at Spirit er overlegne i kvalitet: eks: http://www.medshop.dk/stetoskop-klassisk-neonatal-sort-garanti-p-1171.html

http://www.medshop.dk/stetoskoper-spirit-c-22_51.html

Jeg kender ikke spirit, men det kan sagtens være de er fuldt på højde med Littmann.
Jeg købte i min studietid netop Littmann S.E. Classic II og det er er super godt stetoskop, som du ikke vil fortryde. Jeg ville personligt ikke give de sidste penge på nuværende tidspunkt. Stetoskopet er som nævnt lidt et gætteapperatur når det kommer til de specielle ting. I dag kan alle kardiologer jo lave EKKO, og de er lette at få igennem i klinikken, hvorfor det ikke kan retfærdiggøre at ofre en masse penge på det :slight_smile:

Rent prestige mæssigt er det jo et slaraffenland, da man kan få stetoskoper med indgraveret navn etc :slight_smile:

Jeg har den der Black edition, hvor også klokken er sort. Det er super lækkert - så en klar anbefaling herfra. Mht. Littmann så er det også let at få reservedele, hvis du skulle få brug for dette.

På vores introdag til klinikken fik vi også at vide, at stetoskopet er på vej ud. Det er vel som sådan kun fordi små UL-apparater er så skide dyre, at vi ikke bliver anbefalet at købe sådan et istedet. Jeg er ret overbevist om, at dine needs bliver opfyldt, hvis du køber et Classic. Det er mere end rigeligt. Nu til dags skal du vel, som Koch skriver, bare kunne høre, om alt lyder, som det skal - og såfremt det ikke gør, så smide patienten over til kardiologerne, der foretager en langt mere præcis undersøgelse for dig og patienten.

Jeg har selv et Classic og er ganske tilfreds. Den ortopædkirurg jeg fulgte idag bruger også et Classic. Og han lytter endda UDEN på tøjet!

Mange tak for jeres brugbart svar.Som jeg kan forstå på jer,er Litmann Classic II nok den mest passende at købe. Havde kigget/undersøgt den tidligere nævnte og den ligger faktisk til dobbelt pris og det er der ingen grund til, som i også antyder til.

Mange tak for hjælpen og have en fremragende weekend :slight_smile: