Vikariater, hvad laver man?

Hej med-stud.med’er!

Når man engang er færdig med 8. semester kan man jo tage vikariater. Men hvad kan man forvente at komme til at lave? Sidde i akutmodtagelsen, ambulatoriet eller noget helt tredje? Er man totalt selvstændig (bortset fra ordinationer og lign.)?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig et vikariat her til sommer, men vil gerne have en idé om hvordan det kommer til at være. Jeg tænker lidt, at jeg ikke har 100%, eller bare 80%, tjek på de enkelte sygdomsenheder. Men man er jo også kun stud.med. Eller er det ikke godt nok?

Hej.
Det afhænger lidt af hvilke afdeling/speciale, vi snakker om. Uanset hvorhenne, så er det som regel sådan, at når man er ny i faget, så udfører man typisk forvagts arbejde med modtagelse af nye patienter i modtagelsen/skadestuen hvor man iværksætter akutte initiale behandling. Systemet er heldigvis bygget op sådan, at der er altid ældre kollegaer (og som regel senior læge) man kan spørge - så frygt ikke. I starten spørger man meget, efter 3-4 mdr spørger man mindre :slight_smile:

Mht. om sværhedsgraden, så er de medicinske vikariater som regel de sværeste synes jeg og kræver lidt erfaring før man har set de fleste hyppige diagnoser.
Jeg foreslår, at et godt sted at starte er fx : 1) Skadestue/ortopædi 2) psykiatri 3) urologi.

Kast dig ud i det. Spørg altid når du føler dig usikker og nyd det :). Pøj pøj.