Vinterstarten

Hej alle sammen!

Jeg har søgt ind på kvote til vinterstarten, fordi jeg skal supplere matematik A til efteråret.
De sagde dog (fra KU of AU) at jeg skal være opmærksom på at det ikke betyder at jeg får en plads til vinterstarten, såfremt jeg bliver optaget. Jeg har desværre ikke muligheden for at supplere lige nu eller til sommeren, da jeg læser medicin i Holland.

Tror I at de fleste ansøgere foretrækker vinter eller sommerstarten?

paulinevanparidon skrev:

samt

Desværre er der, som de siger, ingen garantier for at du kommer ind på vinterstart.
Jeg har ladet mig fortælle at de helst ser at de yngre ansøgere kommer ind om vinteren, og de ældre om sommeren (grundet modenhed). Så det kommer, blandt andre faktorer, an på hvor gammel du er.

Den typiske tendens er at der er langt flere ansøgere der søger ind på sommeroptag, end vinteroptag (især blandt unge). Tendensen skyldes sansynligvis flere faktorer, såsom at de unge (lige fra gym) gerne vil hurtigt videre, samt at man skal “anmode” om at foretrække vinterstart (afkrydsning på optagelse.dk).

Det plejer typisk at være sådan at adskillige mennesker gerne vil bytte deres vinterstart til sommerstart, og ikke den anden vej rundt.

Så alt i alt ville jeg ikke være så nervøs for ikke at komme ind på vinterstart (har selv søgt ind der, og synes muligheder ser rimeligt lyse ud, kommer jeg ind til sommer), og selv hvis du ikke bliver optaget på vinterstart, kan du snakke med det universitet du bliver optaget på, om mulighederne for at bytte med en der er optaget på vinterstart.

Mvh. Bastian