1/4 på KU er svenske, men svensk nej til praktikpladser

[quote=“oldmunk”:g4kgukal]
Jeg vil vove at påstå at sproget kan være et problem de første par uger, max en måned. Det tager faktisk ikke længere tid at vænne sig til svensk eller norsk og lære at skifte de ord ud, der er meget forskellige.[/quote]
Men dine pasienter vil nødvendigvis ikke forstå hva du sier! Den norsken/svensken en danske taler efter en måned er ikke alltid like forståelig, og du vil nok ikke ha noe problem å forstå dem, men kommunikasjonen skal vel helst være begge veier? :wink:

[quote=“anja_”:8321nswg]
Men dine pasienter vil nødvendigvis ikke forstå hva du sier! Den norsken/svensken en danske taler efter en måned er ikke alltid like forståelig, og du vil nok ikke ha noe problem å forstå dem, men kommunikasjonen skal vel helst være begge veier? :wink: [/quote]

Skrev du ikke selv, at nordmænd og svenskere er bedre til dansk end omvendt?? :wink:

Finder sprogvanskeligheder et dårligt argument for ikke at tage til Norge eller Sverige. Jeg skrev vist også, at jeg mener, at man godt kan gøre sig forståelig over for både nordmænd og svenskere efter ret kort tid. Som jeg skrev lærer man hurtigt de ord, der er helt anderledes og starter med at skifte dem ud. Og man taler i hvert fald aldrig fuldstændig forbi hinanden.

I Nordjyllands Amt hvor jeg har været i klinik er der en ordentlig bunke udenlandske læger. Kommunikationen mellem diverse østeuropæere og så nordjyderne går for en stor del ganske udmærket. Lægerne starter så regel med at sige, at de ikke taler så godt dansk, og at de derfor indimellem kan finde på at bede patienten om at uddybe og gentage. Jeg kan ikke tro, at problemet kunne være større skandinaver imellem.

[quote=“oldmunk”:2wdo5541]Finder sprogvanskeligheder et dårligt argument for ikke at tage til Norge eller Sverige.
[/quote]
Det er jeg enig i. Jeg tenkte egentlig mer på at hvis man blir sendt til f.eks. Sverige, uden at ha nogle ønske om det, så tror jeg sproget vil bli en ekstra barriere, særlig i begyndelsen, og enda større enn hvis det var et valg man tog selv.

[quote=“anja_”:3ked11gs]
Det er jeg enig i. Jeg tenkte egentlig mer på at hvis man blir sendt til f.eks. Sverige, uden at ha nogle ønske om det, så tror jeg sproget vil bli en ekstra barriere, særlig i begyndelsen, og enda større enn hvis det var et valg man tog selv.[/quote]

Ja, måske. Det eneste egentlige problem, som jeg rigtig kan se ved dette, er, at de mulige klinikpladser ligger et stykke fra København, således at det er meget besværligt at pendle. Og det er jo ikke meget anderledes end når man i Århus bliver sendt i klinik i Aalborg eller Herning.

[quote=“oldmunk”:1rmh6v9a]Finder sprogvanskeligheder et dårligt argument for ikke at tage til Norge eller Sverige.
[…]
I Nordjyllands Amt hvor jeg har været i klinik er der en ordentlig bunke udenlandske læger. [/quote]

Jeg er nu af den overbevisning, at jeg, når jeg er i klinik, ikke skal lære sprog men praktiske håndgreb etc. Ryger jeg til Sverige eller lign. ville jeg spilde minimum de første 14 dage af min kostbare kliniktid med at lære at gøre mig forståelig - det kan ikke være meningen, når der i forvejen er alt for lidt tid til klinik.

Jeg har iøvrigt selv været klinik i det Nordjyske (Hjørring), og der var det et kæmpeproblem med de udenlandske læger - som rent faktisk ikke kunne gøre sig forståelige.

Det samme ses for øvrigt også her i København, hvor jeg af og til har måtte fortælle en patient hvad lægen sagde, efter lægen var gået fordi de ganske simpelt ikke forstod det gebrokne danske…

  • Mikkel

Hmm der er jeg nu ikke enig… men det er en anden debat…

Der er håndgreb (venflon, blodprøver, ekg, stetoskopi, a-pkt osv) som er vigtigt i perioden, og der er kommunikation som er ligeså vigtigt at øve sig på. Mit indtryk er at der er rigeligt tid, til både at gøre sig forståelig på lægmands Dansk/Svensk og lære at lægge venflon. Tro mig, hvis du holder dig til er du træt af at lægge venflon halvt inde i 9. sem, og ønsker bare at spl’erne lærer det :slight_smile: Og er du på lungemed./kardiologisk bliver du også træt af a-pkt.

Jeg ville være ærgerlig over at blive sendt til Sverige pga. transporten, men ville hellere til et sted i Sverige som var pendlervenligt muligt, end Rønne eller Nykøbing F. (som man ikke kan pendle til).

Test - der er lidt tekniske problemer med denne tråd - jeg laver lige en test post

[quote=“mgybel”:115x6ztc]

Jeg har iøvrigt selv været klinik i det Nordjyske (Hjørring), og der var det et kæmpeproblem med de udenlandske læger - som rent faktisk ikke kunne gøre sig forståelige. [/quote]

Ja, det er jo så et postulat fra din side, som jeg kun kan erklære mig uenig i.