10. og 11. semester samtidigt

Da 11. semester og holdsætning bliver diskuteret herinde, kunne jeg ved samme lejlighed godt tænke mig at spørge, om nogle af jer har erfaring med at tage 10. og 11. semester samtidigt. Er det overkommeligt, eller risikerer man at knække nakken på det? Jeg har jo hørt at 10. semester skulle være ret stort, så jeg er lidt i tvivl om, hvor stor arbejdsbyrden vil blive med 11. semester oveni, og om det er det værd.

Jeg håber, I kan være mig behjælpelige.

På forhånd tak

Med mindre du kan pensum på forhånd så drop det.

På 10.semester bruger du meget tid på neurologien, den kan godt læses hjemme, men man lærer
også lidt på praktikpladsen. Især den udvidede neurologiske journal er god at kunne.
Der gør sig også nogle særlige ting gældende i den psykiatriske journal, som er svære
at lære ved kun at læse på det.
Socialmedicinen behøver man derimod ikke at læse på, det er nok at komme til undervisningen.

På 11. semester kommer man til eksamen hos den lærer man har haft til holdundervisning,
og de er ofte mere grundige med folk som de ikke har set før. Desuden er der en
stor mængde af termer i derma og mere eller mindre vanskelige undersøgelsesmetoder i ØNH og oftalmologi,
som man egentlig kun lærer til undervisningen.

Så hvis du har haft et eller begge semestre før, så kan det sagtens lade sig gøre at tage eksamen i begge to,
men hvis du har planer om at tage det hele i et nap, så skal du godt nok være en haj til at være 2 steder på
en gang. :lol:

Mange tak for svaret. Det lyder da bestemt ikke som noget, der er værd at overveje. Det er egentlig underligt, at så mange taler om nogen, de kender, der tog 10. og 11. semester samtidigt, når det i virkeligheden er noget, der er så presset. Så er det nok slet ikke så udbredt, som det lyder til.

Jeg tog 10. og 11. sammen i foråret - det var vi en fem stykker der gjorde, og vi bestod vist allesammen. Jeg må indrømme, at jeg ikke fandt det voldsomt hårdt, jeg fulgte naturligvis den obligatoriske undervisning på 10. og derudover shoppede jeg lidt rundt på 11. semesters holdene - hvor det på det bestemteste kan opfordres til at man dukker op, specielt i ØNH og øjne, ikke mindst fordi det er udmærket og klinisk relevant undervisning.

Det der med at komme op hos underviseren, gælder som tidligere skrevet, kun hvis man er holdsat - det var jeg ikke, og kom ikke op hos nogle af de undervisere jeg havde set undervejs. Jeg nåede dog, at være til de sidste undervisningsgange med eksaminator i ØNH og øjne, i så god tid fik vi trods alt at vide hvem vi skulle op hos. Så tog jeg en snak med dem, og de syntes begge, at det var cool nok.

Så det der med at skulle kunne pensum i forvejen - det synes jeg er noget sludder… Ingen af 11. semestersfagene krævede lang tids læsning - maks. en uge per styk, og det kan altså godt klemmes ind, i og med, at de slutter så tidligt på semesteret, så der efterfølgende er rigtig god tid til at læse 10. semester.

Jeg kan kun anbefale at tage 10. og 11. sammen, hvis man gerne vil være hurtigt færdig eller skabe tid til et forskningsår etc.

  • Mikkel

Tak for svaret Mikkel

Det lyder da som noget, man måske skulle overveje. Jeg har ikke noget imod at bruge meget tid på det, hvis det samtidig resulterer i, at jeg bliver før færdig. Lige et spørgsmål: havde I tid nok til at læse neurologien? Det ville jo være lidt ærgerligt, hvis man blev dårlig til et speciale, fordi man ikke havde tid nok.

Helt ærligt, så er det ikke mængden af læsningen understudiet, der gør om man bliver god til et speciale… Men, når det er sagt, så er neurologien faktisk ikke så voldsom IMO. Der hvor neuro kan være langhåret er i klinikken og undersøgelsesteknikkerne - teorien er ikke en disse anderledes end alle de andre fag, man har læst.

Jeg var så heldig at have neurologi i sidste rul, dvs. efter eksamen i 11. semester var overstået og lige før 10. semesters eksamen - derfor var det relativt present og hurtigt genlæst inden eksamen… Så, jeg syntes ikke, at det var et problem…

  • Mikkel

Jeg har stor respekt for dem der kan overkomme 10. og 11. samtidig. Jeg går på 11. nu og det ville ikke have været muligt for mig eller mange af dem jeg kender at tage det samtidig. Selvfølgelig lærer man mest i klinikken når man er færdig med studiet, men det hjælper at man har set tingene bare en gang før. Derfor kan det varmt anbefales at komme til kliniktimer på 11. (ser en masse patienter) og nok også være lidt i klinik på 10.
Det kommer nok meget an på hvor meget tid du har brug for til at læse.
Jeg kan umiddelbart ikke forstå hvorfor du har travlt med at blive færdig…? Selvfølgelig bliver det fedt at komme i gang med det rigtige lægearbejde, men jeg har været glad for at bruge lidt tid på vikariat og en god OSVAL. Føler mig lidt bedre rustet før jeg skal i gang med 4-års-ræset.