10 semester KU

Hej alle!

Nogen der kan hjælpe mig med en pensum/læseliste til dette semester?

Der er ingen officiel læseliste. Eksamen afhænger af hvilket fag du kommer op i, hvilket du får at vide dagen før. Til eksamen i neuro eller psyk får du en pt. som du skriver en fuld journal på. Dette udgør dit hovedspørgsmål. Derfor er det en god idé at øve neurologisk journaloptag/undersøgelse og psykiatrisk spørgeteknik til hudløshed. I neurologi fik jeg indtryk af de lægger mere vægt på god neurologisk undersøgelse og systematik i diagnostisk tankegang ud fra symptomer end perfide detaljer om arvelige neurodegenerative lidelser. I psyk. lægger de vægt på på ens evne til at optage en psykiatrisk anamnese og stille relevante forslag til diagnose og akut behandling. Meget vigtigt at kunne vurdere om patienten er psykotisk eller suicidal. I begge fag trækker du herefter et bispørgsmål som omhandler det modsatte fag. Hvis du har en neuropatient trækker du bispørgsmål i psyk el. børne-ungdoms-psyk. Hvis der et fag man kan nedprioritere hvis det er nødvendigt er det børne-unge-psyk, da det ikke er så mange der har det som hovedspørgsmål, men det er på egen risiko:) Der er ingen officiel liste over bispørgsmål, men søg lidt her på forummet, så er der et par tråde om det.

All in all lægger de mere vægt på man kan handle fornuftigt som ung læge i en modtagelse end perfide detaljer om de enkelte sygdomme. Derfor skal man dog stadig udvise en fornuftig viden indenfor de enkelte sygdomsgrupper.

Her er de bøger jeg læste efter:

  • Klinisk neurologi og neurokirurgi: P. Soelberg Sørensen, Flemming Gjerris
  • Klinisk psykiatri: Josef Parnas, Per Kragh-Sørensen, Ole Mors
  • Børne og ungdomspsykiatri: Per Hove Thomsen, Anne Mette Skovgaard (Den blev skimmet)
  • ICD-10 diagnosebogen (god til repetition i psyk)
  • Journalkoncepter

Hov der er jo også socialmedicin og retsmedicin.

I socialmedicin købte jeg ikke nogen bog. Klarede mig med “Sociale ydelser”-hæftet og undervisningsnoter

I retsmedicin er der ingen vej udenom den danske lærebog. De kan finde på at spørge i alle kapitler.

Tak for det hurtige svar!

Retsmedicin lyder umiddelbart meget spændende og eksamen er også ligetil med 40 MC spørgsmål.

Psykiatri eksamen lyder dog mere som 9. semester, hvor man kan komme op i lidt af hvert og hvor pensum ikke er defineret helt i bund.
Der intet andet for end at gå i gang. :slight_smile: