2. semester

Jeg er lidt i tvivl om hvilke bøger jeg helt præcist skal bruge på 2. semester medicin, har hørt at jeg skal have fat på histologi (den danske version), blaustein, genetik bogen, essentials og sundhedspsykologi bogen (hvad er navnet på den bog egentlig?). Kan det passe at jeg kun skal bruge disse bøger?

Jeg brugte disse 5:
Histologi - enten Ross eller Geneser. Jeg valgte Geneser, fordi den er dansk. Men den er også kæmpe stor, fuldt pensumdækkende og skal også bruges på 3. Min læsemakker brugte Ross og den skulle også være ganske glimrende. Fin, hvis man ikke lige kan overskue at smide en hel opsparing efter bøger (Geneser er dyr, men kan sagtens købes brugt)
Cellebiologi - The Cell. Bliver den for tør (det gør den meget let!) kan Essentials sagtens bruges. Læg dog mærke til, at du kommer til at skulle forbi biblioteket en gang eller 5 for lige at tjekke op på div. ting. Desuden skal du forbi, for at læse om apoptose, som ikke er beskrevet i Essentials!
Biofysik - Blausteins Cellular Physiology. Fuldt pensumdækkende, rapporterne hiver grafer og billeder ud fra den. Køb den brugt.
Genetik - Jeg anbefaler Jorde. Den er godt fortalt, godt beskrevet, ikke for langtrukken og så er den ikke så stor og tung. Den kan desuden sagtens bruges brugt. En del fra mit hold brugte Emery’s istedet og de var også rigtig godt med i undervisningen. Spørg evt. nogle af dem på 3. når du starter…
Sundhedspsykologi-bogen er en specialproduktion til SUND. Den hedder “Medical and Health Psychology” og er stor og tyk. Der følger et hæfte med, med danske tekster.

Jeg har selv lige afsluttet 2. Semester, og kan klart anbefale lille alberts/essential! Den er rigelig til at man både kan bestå og få en god karakter! Jeg supplerede med the cell kapitel 15, da emnerne i det kapitel ikke er beskrevet godt nok i essential.
Du kan også tage udgangspunkt i forelæsnings slides, og supplere med de sider i the cell, som essential ikke dækker over!

Iøvrigt brugte jeg også geneser. Fin bog, med gode illustrationer og nem at forstå. Som skrevet i ovenstående indlæg skal den også bruges på de næste par semestre.

Held og lykke!

Jeg synes lige jeg vil tilføje, at The Cell er en velskrevet lærebog.
Jeg skal ikke gøre mig klog på valget, da Essentials ikke var på nogens læber i min tid, men er man til tykke bøger med fyldestgørende tekst, så er The Cell
god, da den forklarer de til tider lidt abstrakte funktioner i cellerne godt. En af mine favoritter gennem studiet - men som sagt var det
også den alle brugte tilbage i “min ungdom” :pensionist-smiley:
Og indrømmet - den er stooor og omfattende.

Jeg vil benytte denne tidlige morgenstund til at lægge et godt ord ind for Ross. Har godt nok aldrig læst Geneser, men har læst godt og grundigt i Ross fra 2.-5. semester. Kierszenbaum skulle også være en udmærket lærebog. Da man skal læse histologi i 2 år kan det godt betale sig at tænke sig ekstra grundigt om, når man vælger lærebog.

The Cell er rar at have ved eksamenslæsningen, da der er flere detaljer, og man derfor nemmere kan slå de ting op, man er i tvivl om, og så få dem fuldt forklaret. Jeg synes The Cell er uundværlig, men jeg supplerede dog med Essentials i perioder, hvor jeg ikke havde tid til at læse alle de sider, som stod i The Cell. Jeg endte med at købe dem begge :slight_smile:

Hvis du finder faget spændende (og har en god forståelse for det), og du er opsat på at bruge den tid, det tager at læse i The Cell, så vil jeg anbefale the Cell. Men hvis du finder det svært og uhåndgribeligt, så er Essentials bedre. Og den er langt hurtigere at læse i. Så det kommer lidt an på, hvad man vil :slight_smile:

Jeg vil også lægge billet ind på Ross som valg af histologibog. Jeg har læst både Ross og Geneser og fik seriøst spat af at læse Geneser. Der står simpelthen for meget og sproget er skrækkeligt. Det er fuldstændig korrekt, at du kommer til at bruge din histologibog på de følgende semester, men begge kan bruges. Jeg starter nu på 8. semester og har kun brugt Ross.
Der gik rygter om at Kierzenbaum ikke var fuldt ud dækkende - uanset hvad, har den altid været et mindre foretrukkent alternativ. Ross holder hele vejen og du bruger mindre tid end på Geneser.

Der er en del der foretrækker Geneser (og andre danske bøger) udelukkende fordi de er danske - dette er simpelthen en skam - du kommer til at læse på engelsk alligevel, da mange af de danske bøger er under standarden for de engelske, og hvis du alligevel foretrækker de danske, så vil jeg ønske dig held og lykke, mange af dem er til at blive tosset over og du kommer ikke til at spare tid på at læse de danske.

Hvad angår the cell vs. cell essential: I sidste ende tror jeg, at mange på mit hold endte med at sidde og kigge på figurerne i stedet for at læse så meget. Jeg valgte selv the Cell, fordi den er fuldt ud dækkende. Mere end du har brug for. Men så er den fantastisk skrevet og du slipper for at skulle læse i den på biblioteket alligevel, fordi essentials ikke er fuldt ud dækkende og du slipper for at være nervøs over, om du nu får det hele med, hvis du kun læser i essentials.
Uanset hvad, så vælger du jo selv hvor meget du læser, så selvom den er større bliver din byrde det ikke nødvendigvis.

Genetikbog: Fuldstændigt ligegyldigt hvilken - du bruger dem næsten ikke og de er stort set ens. Jeg tog Emery’s fordi den var lyserød, solgte den igen efter kurset.

The Cell + godt skrevet harmonerer ikke i min verden. Aldrig har jeg da set et mere kedeligt sprogvalg. Derudover springer den meget hurtigt over i noget, der slet ikke har med dit emne at gøre (det er så ikke dens fejl, da den ikke er skabt med henblik på medicin på KU). For eksempel kan du pludselig se dig selv sidde og læse om røntgenkrystallografi, selvom emnet i virkeligheden er intracellulær transport.

Jeg mener helt bestemt, at The Cell er gigantisk overkill. Sammenlagt med, at KU har en vejledning, hvor de ikke rigtigt skærer de ubrugelige afsnit (som dem om røntgenkrystallografi) fra, gør at du meget nemt sidder og læser ½ side hist og her, som ikke omhandler dit emne direkte. Det løber ret hurtigt op.