2 x kandidatuddannelse

Kære alle

Jeg har en kammerat som ønsker at søge medicin. Vedkommende har allerede en kandidat i filosofi.

Kender i til nogen, som allerede har en kandidatuddannelse, der er kommet ind på medicin? Han tænker helt specifikt på kandidatloftet der er kommet de seneste år. Er det muligt at man (selvom man har fået en plads), kan få sin plads “annulleret” hvis studienævnet finder ud af at der allerede foreligger en kandidatudddannelse?

Når man søger trækker de på ens tidligere uddannelse via MitID/NemID

Troede ikke ens uddannelse var koblet til nemid? Hvor har du den viden fra?

Er han blevet optaget? For sådan lyder formuleringen, og det virker ret vildt.
Det sammenkøres med CPR, så så længe der ikke er ledige pladser (det er der sjældent, vil vove og påstå aldrig), så bør han ikke kunne optages, med mindre han har dokumentation på særlige omstændigheder, der gør han kan få dispensation - eller at han ikke afsluttede sin kandidat.

Man har i Danmark pligt til at oplyse om tidligere videregående uddannelse på alle niveauer ligemeget om man har afsluttet eller ej og ligemeget om det er en bachelor eller kandidat man søger ind på. Så din kammerat burde have vedhæftet informationer om sin kandidat i filosofi på optagelse.dk som man normalvis gør.

Som en anden skriver, kan man søge dispensation fra kandidatreglen hvis man fx er blevet uarbejdsdygtig i sit oprindelige felt (filosofi for din kammerats vedkommende). Jeg kender dog ingen personligt som har gjort det, men jeg tror der er nogen på hjemmesiden her som har.

Hvis han søger ind samme sted som han tog sin filosofiuddannelse, så kan de sp vidt jeg ved automatisk få informationer om hans tidligere uddannelse, da han tidligere har været indskrevet på samme universitet.