3. semester bøger

Hej ville lige høre hvilke fag man har og hvilke bøger man skal bruge til de forskellige fag på 3. semester på KU.
Jeg var på inde på SIS, men det virker som om de eneste fag man har er anatomi og neuro-biokemi, men der er 5-8 bøger at vælge imellem til hvert af fagene.

:cry:

Jeg vil (med undtagelse af Fysiologi) kun nævne danske bøger.

Makroskopisk Anatomi :
“Bevægeapparatets Anatomi” og “De Indre Organers Anatomi” fra Munksgaard
eller
“Human Anatomi” fra FADL

Embryologi :
“Langmans Embryologi” fra Munksgaard
eller
“Medicinsk Embryologi” fra FADL

Neuroanatomi :
“Basal Neuroanatomi” fra FADL
(Munksgaard har vist lavet en neuroanatomibog siden jeg gik på 3. - men den kender jeg ikke)

Neurofysiologi :
Den bog du brugte på 2.

Histologi :
“Histologi” (Geneser) fra Munksgaard
og/eller
“Kompendium i speciel Histologi” fra FADL

Neurobiokemi :
Berne & Levy (ved ikke om andre fysiologibøger kan bruges, men det er ret sandsynligt)

Jeg må dog nævne at jeg til neurofysiologi har været glad for “Exploring the brain” af Bears, Connors og Paradiso… Illustrationerne deri er meget gode, og den er skrevet i et relativt let fordøjeligt sprog… Det var så vidt jeg husker ikke én jeg brugte på 2…

ang. basal neuroanatomi, så den ekstrem forvirrende.
Crossman and nevry, vil jeg anbefale.
Den danskebog skal man finde rettelser til bogen, som fylder ca. 2xA4 sider.
Den danske bog springer også i navnene, uden at fortælle de det er det samme de snaker om…så meget forvirrende.

Tak for oplysningerne.
Er der nogen der ved hvilke bøger der skal bruges til metodelære.

Vi brugte “Medicinsk Filosofi” fra Munksgaard og “Medical Statistics” fra Blackwell.

Men jeg ved ikke hvad der bruges i dag. FADL har vist også udgivet en lærebog i medicinsk filosofi og videnskabsteori.

Jeg brugte også Medicinsk Filosofi (eller, dvs jeg fik vist ikke læst sååå meget i den…) og Kirkwoods Medical Statistics, men “Medical Statistics at a Glance” er meget bedre!

Og mht embryologi, så køb for guds skyld den danske udgave selvom den er meget dyrere. Du ender efter al sandsynlighed med at købe den alligevel, og så fedt er det heller ikke at have både en engelsk og en dansk udgave af samme bog!

Jeg tilslutter mig helt klart lovprisningen af Crossman og Neary i neuroanatomi, den danske er ulæselig.

Berne og Levy er faktisk rigtig god til neurofys - meget bedre end til cellefys…

Et godt råd: Man har rigtig god tid under metodekurset, og derefter går det helt amok, så tag at læs embryologien dér og lav nogle gode noter, som du kan læse til eksamen efter, for du får så vanvittigt travlt senere. Min læsemakker og jeg gjorde det, som de fornuftige studerende vi er, 8) og det var en rigtig god investering.

Nu er vi snart nogen der forhåbetligvis skal starte på 3., så tænkte at jeg ville bumpe denne.

Bevægeapparatets Anatomi bliver anbefalet af rigtig mange, så det er vel et sikkert køb?
Skal man have et anatomisk atlas? Hvad med en anatomisk ordbog?

Der er lige kommet en ny udgave af Crossmans Neuroanatomy - er den stadig at foretrække over den danske udgave?

Tror alle har lyst cellefysiologi efter Blaustein på 2. semester - er det nødvendigt med en separat bog til neurofysiologi?

Metodekursus - har foreløbigt hentet e-bogen der blev linket til i et andet topic - er det nødvendigt at købe bøger selv? Har hørt at man sagtens kan klare læsningen på biblioteket.

[quote=“Rogvi”:2sw33dun]N
Tror alle har lyst cellefysiologi efter Blaustein på 2. semester - er det nødvendigt med en separat bog til neurofysiologi?
[/quote]
Det er et helt annet pensum på 3. sem neurofys enn det som står i Blaustein. Jeg kan bare anbefale “Exploring the brain”. Det er den de aller fleste leser efter, og er en rigtig god bog.

Køb for guds skyld ikke nogle bøger til metodekurset. Det forløber over 1 måned og på sidste semester var der kun 1, der ikke bestod.

Brug hellere pengene på Exploring the Brain og den danske udgave af Langeman (embryologi).

Køb “Exploring The Brain”!!!

Gå MEGET langt uden om crossman/neary og basal neuroanatomi, de er ikke pengene værd, især den førstnævnte er en af de ringeste bøger jeg nogensinde har købt.

Køb Finn Bojsen-Møller, Geneser og Netters atlas, plus selvfølgelig Exploring the brain. Til spot og fremover er feneis’ anatomiske billedordbog bare et hit, jeg bruger den stadig jævnligt på 6 sem.

Så er du et godt stykke af vejen, nu mangler du bare at læse skidtet.

PS. Til metodekurset kan jeg anbefale Medical statistics at a glance, den er overskuelig, og du kommer til at vende tilbage til statistik mange gange over de næste par år. Så er den rar at have til at slå op i. Desuden koster den heller ikke mange bas-ører.
Lad være med at købe filosofibogen.

Håber du kan bruge det, held og lykke med Panums uden sammeligning værste semester.

Tak for svarene, det ser ud til, at der er rimelig konsensus om hvilke bøger der er gode.
Nu læste jeg selv histologi efter Steven & Lowe på 2. semester - er der nogen der har et indtryk af om den er dækkende for histologi på 3. semester?

Og hvis der er nogen der har nogle bøger fra 3. de skal af med, er i selvfølgelig velkomne til at skrive en besked :slight_smile:

Jo tak - jeg kan næsten ikke vente… :slight_smile:

Stevens & Lowe er glimrende også til 3. semester. Under alle omstændigheder er Geneser overkill til samtlige semestre indtil videre (jeg er på 5.). Selv har jeg haft stor fornøjelse af (en ældre udgave af) Wheater’s Functional Histology, der er en masse gode mikroskopibilleder i - i modsætning til Geneser. Faktisk har jeg brugt den meget op til eksamen på 3. 4. og 5. semester, fordi den indeholder et “crash-course” til fysiologi og makroskopisk anatomi…

Som andre skriver “Exploring the Brain” er fantastisk… en af de bedste jeg har haft endnu på studiet. Til neuroanatomi ville jeg vælge Bjarkams danske - den er der flere fra mit hold, der har været rigtig glade for. Neuro-biokemi - tjah… det udgører så uendelig lille en del - læs for guds skyld efter den fysiologibog du sikkert allerede har. Det er spild af penge at købe en ny bog, og det står fint i dem allesammen!

Efter min mening behøver man ikke er anatomiatlas - spild af penge (som dissektion er spild af tid). Hvis blot man køber en anatomibog med gode billeder (hvilket vil sige, at man IKKE skal købe “Indre Organer”). Brug istedet pengene på eksempelvis Mathiessens tre små anatomibøger - de er glimrende og rimeligt billige.

Hvad angår Bojsen-Møller er den nok vanskelig at komme udenom… :slight_smile:

God fornøjelse på 3.

  • Mikkel

Stewens og Lowe er gudebogen. Man læser den på den halve tid og forstår det dobbelt så godt. Gode billeder. Slår op, læser 5 siden hvor bogstaverne er store og halvdelen er billeder, og så er det organ klaret. 15min. Yes sir.

Feneiz er et must, også til senere.

Hvis man skal have et atlas, så gå efter Netter, langt mere overskueligt og langt billigere end Sobotta.