3. semester klinikophold i Holstebro

Hej,

Jeg er så heldig at skulle i klinik om en månedes tid på Holstebro Regionshospital. Desværre har jeg hørt dårlige nyheder fra nogle medstuderende, som er i Holstebro nu, idet de påstår at lægerne er uvenlige og uforståelige. Desuden skal jeg på ortopædkirugisk afdeling, hvilket også skræmmer mig en smule, idet det må være begrænset, hvor meget jeg kan hjælpe med? - og jeg vil jo så gerne have fingrene i alt, som jeg er i stand til !

Er der nogle der har erfaringer fra Holstebro, som de vil dele?

Så tidligt i studiet er det en fordel at være på ortopædkirurgisk, da du har anatomien frisk i erindringen og ikke forudsætninger for at forstå medicinske problemstillinger. Mht. at få fingrene i de basale kliniske færdigheder er det også helt fint. Masser af operationer du kan assistere ved og ortopædkirurgiske patienter får skam også lagt venflons :wink: !..

Det gælder bare om at hænge på.

Jeg havde stor glæde af at koble mig på de yngre læger, og så ellers bare sørge for, at de ved, du meget gerne vil have hænderne i så meget så muligt.

Jeg husker det som om, at det største problem var pladsmangel. Når der også er en halvstor gruppe 8. sem, så er det lidt presset med lægebemandingen.

Hvis du bliver træt af hofter, knæ og håndled (og tro mig, det gør du), så smut ned på dagkir et par dage. Der er som regl en ret stor variation, og der er rig mulighed for venflon, syning og alt det andet.
Skadestuen/medicinske modtageafsnit (ved faktisk ikke om de er blevet sat sammen) er også underholdende, men mest om aftenen eller i weekenderne, hvor du igen ikke skal slås med dine medstuderende om pladsen.

Ellers, stil spørgsmål, vis du er interesseret, læs evt. lidt op på det du ser der foregår (knæ, hofter og colles fraktur), så tænker de på dig, som ham den kvikke, og hvis du møder en læge der er idiot (og de er alle steder i verden), så undgå ham/hende næste gang.

Held og lykke, og nyd den gode og ratis mad.

Hej

Hvis du vil vide noget om Holstebro udover det du allerede spørger om ang. hospitalet, så er du velkommen til at spørge mig. Jeg bor her nemlig.

Hej

Hvis du vil vide noget om Holstebro udover det du allerede spørger om ang. hospitalet, så er du velkommen til at spørge mig. Jeg bor her nemlig.

Mange tak for alle svar.

Jeg vil bare gerne sikre mig, at jeg lærer at ligge venflons, sy osv…
Til Anders: Det kan godt være, at det lyder dumt, men hvad er dagkir helt nøjagtigt?

Det er slet ikke et dumt spørgsmål. Dagkir er det dagkirurgiske afsnit. Man kommer ind, bliver opereret og sendt hjem igen samme dag. Der er lidt større variation i operationerne derovre.

Evt. kan du tage en dag i røntgen. De var super flinke da jeg var der, og man kan aldrig se for mange scanningsbilleder (før eller siden begynder de faktisk at give mening).

Hvis du gerne vil lægge mange venflons og tage A-gas og alt det andet, så er det som sagt meget vigtigt at gøre opmærksom på det, og ikke gå i sort fordi du får et nej en gang imellem. Siger en nej, spørger du bare den næste, der måske har en lidt bedre dag.

Det er vigtigt at du afstemmer dine forventninger med dine evner, ellers bliver du sikkert skuffet. Der er rigtig mange ting, der ikke giver mening når man høre om det på 3. sem. (især på medicinsk), men det betyder altså ikke, at man ikke kan skabe sig et godt billede af langt det meste, så for at gentage mig selv en sidste gang: Klø på, og vis hvor spændende du synes det er, selv når overlægen er åndsvag og sygeplejerskerne igen har glemt at kalde dig.

Og så lige den sidste ting, husk at sætte dit brugt service i opvaskemaskinen efter kaffen, så bliver servicefolkene så glade for dig ,-)

Men jeg har fået at vide af mine medstuderende, som er Holstebro, at de ikke må være på andre afdelinger? Skal man bare gøre det alligevel ?

Du er som udgangspunkt tilknyttet een afdeling, men hvis der ikke er så meget at lave en enkelt dag, kan du jo spørge om du må snuse til andet, hvis der er mulighed, i stedet for bare at være til pynt. Så det er vel, hvad du gør det til selv? Vores ophold var ret godt planlagt, så vi afprøvede nogle forskellige ting indenfor den pågældende afdelings regi, hvor vi var med på aftenvagt/dagvagt, gik stuegang og var i ambulatoriet.
Jeg fik lov til at gå rundt med laboranten og tage blodprøver en dag, fordi der ikke havde været mulighed for det i det øvrige forløb. Det var på Hvidovre, men jeg tror da at man kan få lov til meget, hvis man spørger og udviser lidt initiativ.

Der er rimeligt overfyldt, eftersom der både er 8. sem og 3. sem, men så længe du spørger pænt, og der ikke er andet program lagt for dig, så kan jeg ikke se problemet.
Jeg har altid været af den opfattelse, at hvis afdelingen ikke formår at stille sufficient undervisning til rådighed, så er det deres egen skyld at de studerende finder andre græsgange. Men igen, det skal jo ikke gå ud over de studerende på de andre afdelinger, så lad være med at møve dig ind, hvis der ikke er plads. Men spørg nu i stedet for at side oppe på studieafsnittet med hænderne i skødet. Det værste der kan ske er jo at de siger nej.

Ellers tænk lidt alternativt. Jeg var på det famøse dagkir en dag, med en læge, der udover at være fuldstændig ligeglad med mig, også var desideret ubehagelig og lod mig stå i hjørnet i en time og glo, så i stedet for at spilde min tid og mit gode humør på ham, så koblede jeg mig på anæstesisygeplejersken i det rum, og det tilstødende. Det medførte at jeg fik lov at anlægge et utal af venflons (flere en mange af mine medstuderende lagde på 3 uger på medicinsk), tungeholdere og da det gik højest en larynxmaske. Desuden var narkoselægen inde et par gange og kigge, og så fik man også lige en hyggelig snak om værdier og smertebehandling. Der forstyrrede man jo i hvert fald ikke nogen af de andre studerende.

Men det er et stykke tid siden jeg var der, og så vidt jeg ved er der blevet fortaget en hel del ændringer, så du må jo prøve dig frem.

Her forud for klinikopholdet i Holstebro er jeg kommer i tvivl om hvor meget man skal læse hjemmefra i fx “Subjektiv og objektiv” eller andre relevante bøger? Er der nogen, der har erfaringer med det?

Er det smart at tage nogle af sine bøger med til Holstebro ?

Normalt i klinikkerne skal man jo (optimalt set) lære af patientforløb og simulere lægejobbet. Dette faktum samt det forhold, at de andre afdelinger også er fyldt op med studenter gør, at man (fra 7. sem. og op)
ikke bør eller må skifte afdeling: Det ender i kaos og vil forringe kontinuiteten og læringen.

Men på 3. er formålet ikke i første omgang at “lege doktor”, men at snuse til lægefaget og se hvordan et hospital fungerer. Derfor er det efter min mening ikke et problem at aftale enkelte dage, hvor man f.eks.
er på røntgenafsnittet eller biokemisk. Især det sidste kan jeg anbefale at opleve - det er meget science fiction agtigt og giver et super indblik i det sorte hul fra man ordinerer blodprøverne til svaret ligger på computeren.

Bøger?? Ja og nej nej. Det virker ikke så godt at læse i arbejdstiden - de fleste vil losse dig “ud i livet” hvis de ser det (selvom man af og til ville få mere ud af læsningen). Subj/Obj anede jeg ikke fandtes før 7. :smiley: Lyder ambitiøst at forberede sig, men den er helt sikkert god at læse, og havde nok også selv gjort det, hvis jeg havde været lidt fremme i skoene. Læs i “fritiden” om det, der er relevant for afdelingen og spørg altid gerne, hvis der er en praktisk opgave du tror du kan klare i lægens påsyn - de færreste læger er overskudsagtige nok til selv at foreslå du gør noget med dem, men omvendt er de fleste også åbne hvis du spørger.