5. semester KU – udskydning af nyre-endo-repro

Hej alle KU stud-med’er.

Jeg går nu på 5.sem i KU og er i gang med nyre-endo-repro kurset.
Jeg er dog meget bagud og har eksamen om et par uger. Jeg har haft det lidt svært de sidste stykke tid og det har derfor været svært at fokusere/prioritere studiet.

Jeg ville normalt presse mig selv og læse op til eksamen i 3 uger. Men jeg tror, at det ville være meget stressende (og jeg ved ikke om jeg kan, da jeg endnu ikke har det så godt).

Derfor ville jeg høre, om nogen har haft erfaring med at tage nyre-endo-repro eksamen under 6 semester?

Jeg kan nemlig ikke tage reeksamen til sommer. Jeg overvejer altså at blanke min eksamen og derefter tage den når jeg går på 6 semester (jeg vil helst undgå at forlænge bacheloren). Jeg vil således kunne fortsætte med 5.sem næste kursus (immuno-pato-farma) og fokusere min energi på den, da jeg har hørt det skulle være svært.

Jeg håber, en af jer kan hjælpe!

Jeg ville personligt ikke kunne overskue 6. semester samtidig med nyre-endo-repro - det er to store eksamener, så det er virkelig meget viden at skulle rumme på én gang.

Jeg var dog selv virkelig bagud på 5. sem, og jeg læste for alvor først op 2-3 uger før eksamen (og var til nok 5% af undervisningen)
Men jeg kom igennem eksamen ved meget intensiv læsning som slutspurt (selvom jeg virkelig frygtede ikke at bestå)
Så bare for at sige der er stadig håb for det kan lykkes. :smiling_face:

Men hvad der giver mest mening for dig, kan kun du nok selv bedst svare på. Hvis du har brug for en pause, så er det vigtigste at lytte til sig selv.

(Jeg synes immuno, pato, farma var lidt “nemmere” end nyre, endo, repro - hvis det er en trøst :crossed_fingers:- omend ingen af dem skal undervurderes :sweat_smile::grimacing:)

1 Synes om

Har du et råd til den intensive læsning her lidt over to uger til eksamen i nyrer, endokrinologi og blod. Hvad vil du anbefale? Jeg er nemlig selv bagud med læsningen…

Håber på din hjælp.

Hej,
Altså jeg vil i hvert fald gerne dele hvad der virkede for mig - men det er jo så individuelt hvad der fungerer for folk.
Fordi jeg var så tidspresset lige det semester, så investerede jeg faktisk i aspiri kurser (selvom jeg normal ikke er pro-aspiri), så hjalp det bare til hurtigt at få et overblik over det vigtigste af pensum - jeg synes hurtigt man kan bruge for meget tid på selv at læse, fordi det så netop kræver at man selv sorterer i “need to know” og “nice til know” undervejs.
Derudover så lavede jeg alle eksamensæt opdelt efter emne delvist selv og delvist med en læsemakker.
Jeg prøver først selv at svare på spørgsmålet uden at se facit - så læser jeg facit - og hvis jeg så kan se jeg har glemt noget/ikke har svaret rigtigt/fyldestgørende, så scroller jeg væk fra facit og prøver at gengive det/sige det højt med egne ord igen.

Mht anatomi-delen, der var jeg glad for det blå kompendium i makroskopisk anatomi! :smiling_face: (Og så hjalp det at tegne en del her! Jeg er meget visuelt så jeg husker meget i billeder og tegninger)

Håber noget af det kan være en hjælp. :yellow_heart:

1 Synes om

Tusind tak for svar.

Jeg har også købt Aspiri, men vil du anbefale, at man tager noter undervejs eller blot ser videoerne… Jeg plejer, at bruge ubeskrivelig lang tid på at tage noter, tegne osv. til Aspiri-kurserne, hvorfor jeg aldrig når at se alle videoer og føler ofte det er spild, fordi jeg ikke får noget ud af det.

Hvordan gjorde du?

På forhånd tak

Jeg tager noter, og bruger også noterne fremadrettet i de senere fag.
Jeg synes ikke det tager så lang tid, hvis et kursus er fx 12 timer burde jeg kunne nå det på ~3 dage; fx 4 timer til at se video og 4 timer til at skrive noter pr dag.
Måske bare fokuser på at skrive det vigtigste ned?

Min personlige erfaring er, at man skal passe på med ikke at fortabe sig i detaljerne - og acceptere kun at vide lidt om alt. (Grå zoner, fremfor sorte huller)

Når jeg laver jeg eksamenssæt og sammenligner mit svar med facit, så læser jeg slet ikke alt det de skriver i parentes (hvis det står i parentes, så er det ikke vigtigt), og derudover spørger jeg mig selv; har jeg svaret på essencen af svaret, og hvis ja, så er det fint! Husk deres svar er 12-tals svar - det er okay at skære lidt på detaljerne, hvis du er presset. :smiling_face:

(Det har taget mig tid at komme frem til den metode, da jeg normalt selv er en person, der rigtig gerne vil forstå og kende til alt - det har jeg bare måtte sande ikke kan lade sig gøre med det store pensum på medicin) :nerd_face::woman_shrugging:

1 Synes om