6. semester KU - erfaringer søges!

Hej !!

Så skal der igen bestilles bøger til “praksis” - vil derfor gerne have lidt råd til 6. semester :slight_smile:

Kigger man på SIS og Abs, får man en fagliste og brudstykker af forvirrende information - som altid.

Hvis nogle ældre og mere erfarne studerende har lyst til at give et overblik m.h.t. bøger, så vil det være helt perfekt.

Fagene er:

-Kursus i miljømedicin
-Tema A+B - Kursus i mikrobiologi, infektionsmedicin og lungesygdomme
-Tema C - Endokrinologi
-Tema D - Bevægeapparatets sygdomme (rheuma + orthokir)

Bemærk, at jeg intet ved om 6. semester, så svar venligst med tydelig punktopdeling, ex “Tema A+B:… Tema C:…”.

Selv er jeg kommet frem til:

-Kursus i miljømedicin

???

Høiby: Basal og klinisk mikrobiologi (eller alternativ)

Jonson: Klinisk fysiologi med nuklarmedicin

-Tema C - Endokrinologi

???

???

hej

du kan sagtens klare dig med følgende:

mikrobio: FADL kompendium (Højby er totalt overkill)
Intern Medicin + kirurgi: Basis bogen + evt. supplerende læsning i med.komp. på biblioteket/den lille gule lomme med.komp.
arbejds/miljø-med: jeg brugte ingen bog, fandt nogle kompendier på manan og lignende.

mvh nikolaj

Ad Mikrobiologi
Der er lige udkommet en ny bog der Klinisk Mikrobiologi og Infekionsmedicin, som en opdateret udgave af den gamle sorte Højby

Ad Arbejds og miljømedicin
Der er en officiel lærebog der hedder Miljø og Arbejdsmedicin

Ad Orthopædkir
Jeg synes Sneppens Ortopædisk Kirurgi var en fed bog. Den er lidt stor, men der er mange gode illustrationer. Hvis man synes ortopædkirurgi er interessant så er det værd at købe den, men hvis man synes at ortopædkirurgi er noget der skal overståes så brug hellere pengene på Hemmingsens store psykiatribog el. lign. når man når så langt.

Ad medicin
Lommebogen i medicin er efter min mening en lommebog, dvs. gode at have i lommen når man er i klinikken men ikke egnet som lærebog. Kirurgibogen er en smule bedre. De kan måske bruges til panikindlæring 2 dage før eksamen?

Mvh
Torben

Tusind tak for jeres svar! Det er fint, at i skriver, hvad man har behov, men jeg vil saette pris paa ogsaa at hoere lidt om de andre, saa jeg selv kan vaelge. :smiley:

Men hvilke fag gaelder de respektive laereboeger til?

-Kursus i miljømedicin

Arbejds- og miljoemedicin

Høiby: Klinisk mikrobiologi og infektionsmedicin
FADLs kompendiesamling

plus Jonson: Klinisk fysiologi med nuklarmedicin? (lungesygdomme)

-Tema C - Endokrinologi

Jonson: Klinisk fysiologi med nuklarmedicin???

Basisbog i medicin og kirurgi - eller engelsk alternativ. For begge fag??

PS Findes der vitterlig kun information til mikrobiologi fra studiets side? Har kun fundet laeselister etc. til mikrobiologi paa Abs.

Er lungesygdomme/endokrinologi intern medicin?

yep… subspecialer som kardiologi, rheuma, infektionsmedicin etc…

Jeg kan skaffe nyeste udgave af medicinsk kompendium billigt. Det er sikkert et dumt spørgsmål, men kan man læse orthopædkirurgi efter den? Hvis man skal ud at købe Sneppen el.l., så bliver det jo en anelse pebret…

Findes der læselister til ALLE fagene?

nej