6. semester (KU)

Hejsa:)

Håber i nyder regnen…

Jeg har kigget lidt på sis og sådan for at få noget nyttig viden om 6. semester, men som altid var der ikke meget at komme efter… Så jeg spørger jer herinde:

  • Hvilke bøger skal man købe/bruge på 6. semester (vær sød ikke at linke til akademisk boghandel, for der står også alle mulige bøger som man ikke skal bruge)
  • Hvor findes der gode noter (if any?) til 6. sem.?
  • Også hvis folk ellers brænder inde med gode råd specifikt til dette semester, fx med hensyn til gode undervisere, og hvad man bør/ikke bør lægge vægt på og sådan…

På forhånd tak for alle jeres gode svar.

emilie

Hej, jeg har selv lige afsluttet 6. semester. De bøger du skal bruge er:
Basisbog eller medicinsk kompendium. Langt de fleste vælger basisbogen, da medicinsk kompendium er meget stort og detaljeret. Tilgengæld kritiseres basisbogen for at være lidt for kortfattet. Jeg endte med at købe dem begge to men læste primært efter basisbogen og brugte så medicinsk kompendium til at slå op i. Der er også mange der vælger at købe basisbogen og medicinsk lommekompendium.

Udover de to bøger skal du bruge en mikrobiologibog. Her står valget imellem den nye lærebog eller kompendiet. Jeg købte lærebogen og min læsemakker købte kompendiet. Langt de fleste valgte at købe kompendiet, fordi det alligevel er de færreste der når at læse ret meget under det 3 ugers lange mikrobiologikursus. Den nemmeste måde at lære alle bakterier, virus, svampe osv. er at terpe dem ved hjælp af mikrobiologi plancherne som man kan kopiere på biblioteket eller de mikrobiologi vendekort som cirkulerer rundt.
Til farma kan du bruge din bog fra 5.
Til pato kan du også bruge din bog fra 5. hvis den dækker speciel patologi.
Til miljømedicin er der lige kommet en ny bog, men det er de færreste der køber den, for kurset varer kun 1 uge. Jeg købte den, men fik stort set ikke læst i den. Jeg lærte det meste miljømedicin ved at løse en masse gamle eksamensopgaver.

Håber det hjalp lidt :slight_smile:

Hej

Bøger på 6. semester KU er nærmest en religion for sig. Der findes et hav af valg og kombinationer, og jeg har stødt på mange med nærmest fanatisk holdning til hvad der er “rigtigst”. Jeg gjorde følgende:

  • Basisbog i Medicin & Kirurgi
    Basisbogen giver en hurtig introduktion til emnerne. Nogle mener at det er tilstrækkeligt, men jeg havde fornemmelsen af at det var lidt overfladisk.
  • Medicinsk Kompendium
    Det virker lidt overvældende med så mange sider. 30 sider i basisbogen kan snildt fylde det 4-5 dobbelte i Medicinsk Kompendium. Til gengæld synes jeg at man forstår det lidt bedre/får en mere grundig forståelse.

Jeg gjorde det at jeg først læste i basisbogen, dernæst (lidt hurtigt) i medicinsk kompendium. Først overblikket, dernæst detaljerne. Det virkede bedst for mig.

Jeg blev anbefalet at købe Squire’s fundamentals of radiology. Medmindre du er fuldstændig tosset med radiologi, vil jeg bestemt ikke anbefale at smide penge efter den. Det er unødvendigt.

Mikrobiologi, Patologi og Farmakologi: Kiggede på læselisten og læste ud fra hvad jeg fandt på biblioteket. Kan ikke huske bognavne.

Noter/Kompendier: Jeg ved at der florerer “Farma-huskekort”, som jeg selv gjorde brug af. Dem kan jeg stærkt anbefale. Jeg har desværre smidt dem ud, men prøv at hør ad i klubben, der er sikkert en venlig sjæl der kan give dig et sæt.

Tak:) det ser ud til at kun skal købe et par bøger det her semester - og det jo rart!

btw hvis nogle tilfældigvis har et link til de dersens farmakort må de meget gerne skrive:) Jeg synes altid at de er svære at få secondhand fordi de enten er smidt ud eller allerede givet væk…!!

Hej Emilie

Her er de kort, som jeg har fået fat i. Til dem, der har udarbejdet kortene (skulle de læse med), vil jeg bare sige tusind tak. De bliver brugt og er en kæmpe hjælp til læsningen.

Ses på 6. lige om lidt.

Michael

Som et lille tillægsspørgsmål vil jeg lige høre, om nogen ligger inde med en læseliste til 6. semester? Den kunne jeg godt tænke mig at skæve til den næste tid.

Hvis må blande mig, så bør du virkelig gøre dig selv (og dine kommende patienter) den tjenste at læse medicinsk kompendiun eller noget tilsvarende (Harrisons eller Cecil) istedet for kun at satse på basisbogen. Du er kun på 6 semester og du har mere end tid til at nå den igennem.
Hvis du slet ikke orker 3000 sider (som dog er rimeligt let læste i sammenligning med mange 1. dels bøger), så kast dig over kumar/clark eller davidsons, men lad dig ikke friste af den basisbog, den er alt for basal for en kommende læge.

Tak for kortene - meget fornemt!!

til jacobB - jeg er faktisk virkelig kommet i tvivl nu. forelæseren syntes alle at give udtryj for at med. komp er essentielt og skal købes før eller siden, mens alle der har overstået semesteret for nylig anbefaler at man ikke køber den…!! jeg gætter på at du er ved at være kandidat…? Jeg er ikke den største læsehest vil jeg lige påpege… jeg har fået det indtryk at kompendiet kan bruges til at slå op og man derved kan klare sig med basisbogen?? hmm

Jeg er færdig på uni og har arbjedet nogle år nu (følger bare stadig lidt med herinde!).
Du skal nok gøre op med dig selv om du får læst de 3000 sider, hvis du ved med dig selv, at det gør du ikke, så lad være med at bruge penge på kompendiet. Basisbogen er jo også skrevet af nogle af de ypperste læger i danmark og de har “vægtet” stoffet for dig, forstået på den måde, at hvis man kun kan nå at læse 800 sider, så er det altså dette der er det vigtigste!

Men jeg vil på den anden side, at kompendiet er så velskrevet og så vigtigt at du bør overveje om du ikke skulle læse det. Man lærer virkelig at “tænke klinisk” ved at læse denne bog. Desuden er det sandt at det også er en håndbog, men som sådan bliver den først virkelig anvendelig når du har læst den.
Desuden er kompendiet måske heller ikke en bog man læser til eksamen efter (da den er meget omfattende, men ikke omstændig), så om du vil bruge den på 6.semester er op til dig. Hvis det er prisen der afholder dig, så vil jeg mene at du kan købe en udgave fra 15.udg og frem (dog skal du så lige have en opdatering omkring Akut koronart syndrom i hjertekap). Så du behøver ikke smide 3000 kr efter den.

Hej

tak for upload af farmakort!
Jeg vil også gerne vide om der er en læseliste til 6.sem? Samt om man kan bruge en ældre udg af basisbogen (den næstsidste) ?
Jeg har allerede medicinsk kompendium men ved at jeg op til eksamen gerne vil have en bog som jg kan læse på kortere tid i stedet for 3000 sider.

på forhånd tak!

Her er en læseliste til 6. sem, men ved ikke om den stadig kan bruges…!?

[quote=“michaelmh” post=79137]Hej Emilie

Her er de kort, som jeg har fået fat i. Til dem, der har udarbejdet kortene (skulle de læse med), vil jeg bare sige tusind tak. De bliver brugt og er en kæmpe hjælp til læsningen.

Ses på 6. lige om lidt.

Michael[/quote]

Hej Michael. Der er problemer med dine links, da du har mellemrum i filnavnene. Vil du ikke uploade dem igen, og så slette de gamle :slight_smile:

dine links virker ikke… kan du vare god at laeg dem op igen:) :blink:

michael dine links virker ikke. kan du laeg dem op igen. please…

Hej,

Er en medicinstuderende på 6.semester som gerne vil høre om de der kort kunde blive sendte igen :slight_smile: Søger desperat efter hjælpemidler til 6.semester men efter at absalon er blevet lavet om er det supersvært at finde noget :slight_smile:

Vh

Erika Karlsson

Hej,
Her er mikrobiologikortene til 6. sem. Har også vedhæftet en farma tabel.
God læselyst :slight_smile: