7. semester KU obligatorisk undervisning

Hej,
Er der nogen der ved hvor meget af undervisningen på 7. semester på KU der er obligatorisk?
Jeg ved at CEKU undervisningen er det, men hvordan forholder det sig med den kliniske undervisning? Kan man godt få tidlig fri et par dage om ugen så man kan passe sit studiejob eller er der tvungen mødepligt fra 8-16? :doc:
Jeg ved endnu ikke hvilket hospital jeg kommer på, men min første prioritet er Amager hospital, men erfaringer fra alle hospitaler er velkomne. :slight_smile:
Hvis I har nogle tips eller gode råd til dette semester så må I endelig også gerne dele ud af dem. Det er jo det første rigtige kliniske semester så jeg ved ikke helt hvad der venter mig :wink:

Som udgangspunkt er det hele obligatorisk og der er mødepligt som på en alm. arbejdsplads. Det er tutor på afdelingen, der i sidste ende skal skrive under på, at dit ophold er godkendt, og det er sket (ikke for mig, men hørt fra tutorers mund), at ophold ikke er blevet godkendt pga. fravær.

Når det er sagt, ved de jo godt vi har studiejobs o.lig. Snak med tutor om det, så går det nok. Nogle steder får man lov at gå lidt før, nogle steder ser de underligt på en hvis man spørger om lov (de regner med man selv styrer det) og nogle steder skal der så bare være en aftale om, at det tabte indhentes de andre dage.
Hvorom alt er, så er det eneste dumme du kan gøre at lade som ingenting og bare gå, når det passer. Det er set tit med “succes”, men opholdet bliver bedre for alle hvis man er ærlig og arbejdsom, og som sagt kan de være ret strikse. Har dog aldrig hørt om afdelinger, hvor den slags ikke har kunnet løses gennem lidt dialog og aftaler. Kort sagt: Tag det alvorligt (for egen lærings skyld), men frygt ikke :slight_smile:

Mit bedste tip er: Deltag! Dvs. stil spørgsmål - også de “dumme”, som vi alle har nu og da - og spørg om du må udføre dit og dat :slight_smile: Det er meget få, der tager een i hånden og siger “nu skal du prøve det her”, så udbyttet bliver mangedoblet af at spørge om man må - som regel er svaret ja med et smil. Desuden er det røøøøøøøøøøv sygt bare at rende efter en eller anden (og meeeget lidt lærerigt!), som de fleste nok har erfaret i præklinikken.

Et andet tip er at udvise selvtillid - også selv om den måske i situationen ikke er overvældende. Der er ikke noget værre end patienter, der stritter imod for at få “den ældre kollega” til at overtage af simpel frygt for, at du stikker forkert el.lig. Viser man selvtillid kan man sagtens stikke forkert uden at patienten mister tilliden, for “det kan jo ske for enhver” (vs. “fuck en amatør”).

Sidste tip er: GÅ I GANG MED LOGBOGEN ASAP!!! Den er et helvedes stressmoment, hvis man ikke gør noget ved den hurtigt!

Ellers, lean back and enjoy. Det er et fedt semester, hvor man føler sig en del mere kliniker-agtig bagefter :doc: