79-årig svensker optaget på dansk medicinstudium

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2539030/

Ja, den er sgu sjov! Optaget på Århus Universitet med start 1. september.

Det med at han er svensker vil jeg lade ligge til en anden god gang. Men det med at optage en 79årig på et lægestudium synes jeg nok fortjener en diskussion.

Egentlig er jeg fuld af beundring over denne mand, der med sin handling modbeviser mange fordomme over for ældre. Og gør brug af sin ret til at få en uddannelse, som alle andre i samfundet. Og som 79årig kan man jo sige at han selv har været med til at betale for den gennem et langt liv.

Men modsat synes jeg også vi bør sige, at denne uddannelse ikke er for sjov, eller udelukkende for den studerendes egen skyld. Når samfundet smider en uddannelse til én million i nakken på én (det har jeg hørt, men aner ikke om det er sandt), er det med en retfærdig forventning om at få noget igen, nemlig kvalificeret arbejdskraft i mange år. Og derfor giver det i min verden ikke mening at uddanne 79årige til læger.

Iøvrigt også ret surt for de mange unge mennesker der netop er blevet afvist på deres drømmestudie, kender selv nogle.

Et eller andet sted håber jeg at det er en stor joke, lavet med henblik på at afsløre vores optagelsessystems svagheder, især kvote1-systemet, der her med al tydelighed ikke vurderer den enkelte person, men en adgangskvotient. Hvor intelligent…

Med venlig hilsen Fischer.

Iøvrigt meget interessant opfølgning her http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=2539140/ , hvor der bl.a. advares mod at lave aldersgrænser.

Synes det er iorden at manden vil have en uddannelse, men han burde også indse at det er nyttesløst at påbegynde en uddannelse af en sådan karakter… Specielt fordi at han tager muligheden fra en anden som kunne bruge det til noget!.

mht. aldersgrænsen synes jeg at det er helt hen i vejret at en person på 79 kan blive optaget… og er sikker på som du skrev, at han må da gøre det for at bevise noget… for han kan ikke bruge det til noget, med mindre han kan/har tænkt sig at praktisere som 85 årig… :shock: :shock: :shock:

Jeg tror at prisen for 6 års medicinstudium er ~850.000 i følge en internet publikation fra undervisningsministeriet (eller også var det videnskabsministeriet).

Men ud over at de danske skatteydere skal betale for at denne pensionist skal få tiden til at gå, synes jeg det er mindst lige så slemt at en reel kandidat til en måske fremragende fremtidig læge kunne være blevet optage i stedet.

Det er godt nok modigt af manden at starte så sent, og et godt eksempel for mange lidt ældre studerende (dem i 30’erne og 40’erne).

Jeg har en gang læst at lægeuddannelsen kostede samfundet 650.000 kr, men har også hørt det koster 1.000.000 kr, så Diemer er nok inde på noget når han skriver 850.000 kr. Disse penge er efter min mening fuldstændigt spildt på manden. Pladsen skulle være gået til en ung studerende der kunne bidrage med 40 år som læge.

Desuden er manden svensk, om han har brugt sit liv i Sverige eller Danmark eller et andet sted ved jeg ikke, men har manden betalt skat i Sverige, har han jo ikke gjort sig fortjent til pladsen.

Altså: “Respekt” for manden men et stort tab for samfundet.

Tror jeg slet ikke han må - mener 70 år er grænsen

ps. Man skal være bruger for at kunne læse de 2 jp artikler

Men:

[quote]79-årig svensker melder afbud

Udsigten til at blive centrum i en mindre mediestorm har fået en 79-årig svensker til at melde afbud til Aarhus Universitet.

Den 79-årige svensker, som er blevet optaget på medicin-studiet på Aarhus Universitet, har nu meddelt universitetet, at han alligevel ikke ønsker at starte på studiet. Onsdag ringede han til studiekontoret på universitetet og meldte fra:

Afskåret fra praktik
Optagelsen af den 79-årige er blandt andet blevet kritiseret af dekan for sundhedsvidenskab, Søren Mogensen, der kaldte optagelsen for “hul i hovedet”. Tirsdag meddelte cheflægen på Århus Sygehus desuden, at han ikke vil tage den 79-årige i praktik på sit sygehus, og dermed var manden afskåret fra at tage en komplet lægeuddannelse.

Universitetet var derfor i gang med at undersøge, om den 79-årige overhovedet kunne starte på sin uddannelse, da han selv meldte afbud.

Dekan Søren Mogensens kommentar til den 79-åriges afbud er da også følgende:

»Det er vist meget fornuftigt.«[/quote]

Det bliver en standbyplads-indehaver vist meget glad for.

Hvis manden er meget interesseret i lægevidenskab kan han evt. følge forelæsningerne på det lokale universitet - forelæsninger er vel også offentlige i Sverige ?

YES!!! forelæsningerne på det lokale universitet - forelæsninger er også offentlige i Sverige!!

Tak for nyheden!
Er kommet ind på AU med start til februar, men har søgt om dispensation, det kan være, at jeg kan få hans plads… :roll: