8.semester eksamen - var den ikke for avanceret?

Hej alle jer der har været op til 8.sem eksamen igår.

Er jeg den enester der synes at især hæmatologi-delen var fuldstændigt skudt over målet?
Synes mange af spørgsmålene var decideret vanvittige! Spekulerer på om andre end speciallæger i hæmatologi kunne have svaret på dem.
ØV :frowning:
Jeg synes denne eksamen var meget sværere end de tidligere, tænker at det er alle de nævenyttige piger der har klaget over eksamenerne efter de SELV er kommet igennem dem, som har gjort at opgavestillerne virkelig har skuet bissen på og nu stiller vildt detaljerede spm som aldrig er gået før.

Nå, bestået er man vel, men godt nok trist at svare så dårligt når man har læst rigtigt meget igennem hele semesteret :frowning:

Kan du huske et par spørgsmål som du vil dele med os, som ikke var til den omtalte eksamen.
Hæmatologer er et folkefærd for sig og det kommer du til at sande mange gange!

Udover CLL-opgaven - d.v.s. delene om cellemarkører, prognostiske faktorer etc - som nok var lige i overkanten, gik eksamenssættet ikke ud over, hvad man kan forvente af 8. sem. stud.med.

  1. semester anno efteråret 2009 forbeholder sig retten til at være fornærmede over de opgaver, vi fik :?:

Niveau til 8. semester studerende ved jeg ikke… Men den gik helt klart ud over det niveau man kan forvente af en KBU-læge.

Mvh.,
En KBU-læge

Hi hi hi :mrgreen:

Ikke fordi jeg har blind tillid til nogen, men jeg tror nu heller ikke det er et hævntogt. Hæmatologi er bare ikke nemt når man har så lidt tid at lære det i.
Jeg har i øvrigt lige været til 9. sem. eksamen sammen med “de nævenyttige piger” (der i øvrigt klagede før de var igennem - bare lige for at få fakta på plads), og den var yderst rimelig og relevant, og I har jo ikke et udestående med nogen (og det har “pigerne” heller ikke), så jeg tror nu ikke I har været ofre for ond vilje fra universitetets side.

Har forresten ikke kigget på jeres sæt. Tror nu også jeg ville forvente mere af en 8. sem. studmed end af en KBU’er når det kommer til hæmatologi… studenterne har trods alt lige været på kursus i det :smiley:

Jeg krydser fingre for en god eksamen til jer alle :slight_smile:

Peter

Var det ikke 8. semesters eksamen sidste semester hvor de var nødt til at se bort fra 55% af opgaverne?

Men husk på, at CLL er en hyppig sygdom og derfor er det også helt rimeligt, at man som (ganske almindelig) KBU læge har et godt kendskab til diagnose, prognose og behandling. Man skal vide langt mere om CLL end om mastcelleleukæmi, hårcelleleukæmi og andre rariteter. Men som studerende har man lidt en tendens til at vide lidt om alt, fordi siderne i kompendiet “vægtes” ens.

Syntes det er relevandt at vide noget om Rai stadie, CD38, ZAP-70 og IgVH mutationsstatus mht. prognosen ved CLL.
Men aner selv intet om prognostiske faktorer ved mastcelleleukæmi (bl.a fordi jeg aldrig har mødt en sådan patient).
Men der findes sikkert en stud.med der ved noget om den sag.

Jeg synes, det er vigtigt at holde sig for øje, at 8. semester er et af de semestre på den kliniske del af studiet, hvor der kræves allerflest detaljer og endda inden for mange specialer. Noget kan naturligvis have ændret sig siden, jeg var oppe for to år siden, men dengang var kravene til detaljeret viden i hvert fald stor. På 9. semester derimod er det vigtigere at have overblikket og være i stand til at tænke bredt diagnostisk. Som det anføres er der visse detaljer, der læres på 8. semester, som en basislæge ikke forventes at kunne. På 8. semester sammen med 6. semester opbygges i den grad grundlaget for intern medicin og kirurgi, måske derfor kræves der så mange detaljer. Det er et grundlag, man får brug for resten af sin karriere og i resten af studiet.

Må erklære mig uenig i ovenstående. Selvfølgelig fint hvis man kan det. Men synes der er så meget andet intern medicin og kirurgi der er vigtigere.

Tror aldrig jeg har hørt/lært/læst om ovenstående.

CLL is like my all time favorite disease. You get it when you are 65 and if it was ZAP-70 negative the median survival is like 25 years, so with CLL you may have a chance to live past 90 years old.

They should give CLL away for Christmas in senior homes.

Hmmm…Forklaring til os uindviede? lyder intressant med pre-emptive klager…

Eksamen var gennemført, men ikke rettet/vurderet… Bare det jeg mener. Jeg tror ikke nogen følte at de “var igennem” før karakteren lå.