8 semester ...fakta?

Hej allersammen … jeg skal nemlig til at starte på 8 semester på KU, og jeg vil gerne høre hvordan er jeres intryk om semesteret. man hører så meget om at det er et svært semester i forhold til 6 og det skræmer mig lidt. Så hvad skal jeg forvente ? og har i nogle råde :slight_smile: . Tak :slight_smile:

Det er rigtigt, at emnerne, der behandles virker voldsomme i forhold til 6. semester. Men, i praksis fandt jeg ikke 8. semester større eller sværere end 6. Rigtig mange synes også, at f.eks. cardiologi, mave-tarm og nefrologi er væsentlig mere interessante end de områder der behandles på 6.

  • Mikkel
  1. semester er rent fagligt mere udfordrende end 6. semester, der er mange fag og især af forskellig størrelse (jvf. hæm/onk) som gør det udfordrende at finde frem til den rette læsemængde… Undervisningen i de to nævnte fag baseres på de oftest forekommende blodsygdomme og cancerformer - til onko fandt jeg det svært at finde ud af hvor meget man skulle gå i dybden. Et fif er “den lille onkolog” fra SDU, som ligger inde på mednote.dk (jeg tror vist ejeren af hjemmesiden hedder gundestrup…).
    Til mave/tarm, nefro- og urologi støder du garanteret på nogle af de cancerformer du allerede har mødt til onkol simpelthen fordi de er de mest almindelige…så der er “gratis repetition” lagt ind i undervisningen…

Til videnskabsteori og epidemiologi afhænger udbyttet af SAU-timerne meget af læreren, men som grundregel er det vigtigt at komme til disse timer så man er klar over hvad der nogenlunde forventes. Det samme kan siges om arbejds- og miljømedicin.

Ellers er det hovedet i bøgerne til de store medicinske og kirurgiske specialer - jeg syntes personligt at fagene på 8. var væsentligt mere spændende (ligesom mgybel) end på 6. Jeg læser efter Davidson’s medicin og en “Kumar & Clark efterligning” i kirurgi - og det viste sig at passe meget godt. Til patologi læser jeg efter Robbins og Schneider og Szanto…så alt kan bruges.

God fornøjelse! :shock:

Er der nogle der ved hvad dumpeprocenten er på 8. semester og hvad med 9.?

Hvordan er det med 9. semester? Hvor mange ugers klinik er der, og hvordan fungerer det med at koordinere klinikophold og eksamenslæsning?
Tænker på om det ikke også er en ret stor eksamen man slutter med på 9. semester?
Hvad er jeres erfarringer hermed?

Efter sigende var der 3 der dumpede til 8. semester her i juni… (altså 3 personer, ikke 3 procent).

  • Mikkel

Dumpeprocenter finner man her:

http://mediciner.nu/images/stories/kara … tikv07.pdf

  1. semester - 7% dumpet

Er 9. semester eksamen en mindre samlet prøve af 6. og 8. semester fagene?
Og hvordan kan man både koordinere et klinik ophold og eksamenslæsning på 9. Er man ikke i klinik hele semesteret? Hvor meget tid er der til læsning under opholdet?
Der er da ikke noget undervisning som sådan på 9. eller tager jeg helt fejl?