9. semester KU

Hej alle,

Sidder og prøver at forberede til 9.semester eksamen, men det er ikke så nemt uden pensum-beskrivelser og med masser af løse rygter…
Er der nogen af jer, der er faldet over en oversigt over, hvad der kan gå til OSCE? Eller måske evt. bare har været oppe et af de sidste par år og kan huske, hvad der gik…?
Og mht. den skriftlige så kan jeg kun finde fire sæt på medicin.ku.dk og det ene er uden besvarelse. Igen: Nogen der ligger inde med flere?
Og så kunne jeg generelt godt bruge gode råd: Hvor omfattende er det? Især fag som mikrobiologi, patologi og de øvrige parakliniske - hvor lidt/meget skal vi kunne?
For selvfølgelig vil jeg gerne kunne det hele, men synes det er en anelse urealistisk, hvis jeg skal lære det komplette pensum fra 6.-9. semester…

Glædelig december i øvrigt :wink:

-Cille

OSCE:
Du kan principielt blive spurgt om alt klinisk, men har man fulgt med i klinikken, styr på sine håndgreb og lidt klinisk sans, så er det ikke svært. Se om du kan finde en kopi af “Remedier & Teknik” - selvom den er lidt forældet på nogle punkter, er den god.
Til min OSCE var der blandt andet: hjertestop, rtg., CT, a-punktur, venflon, undersøgelse af UE, patientsamtale (meget a la CEKU øvelserne), us. af mammae, mikrobiologipost (podning + papirer) og receptposten (som vist går hver gang)…

Skriftlig eksamen:
Jo, principielt skal du kunne pensum fra 6.-9. semester. Men der lægges vægt på hovedtrækkene, og havde indtryk af at der gik mere på udredning og behandling end ætiologi og patogenese i forhold til 6. & 8…

Hej

Jeg har i fil-sektionen under : Filebase • Andet/Misc • tidligere opgaver juni05,jan06,juni06.ppt uploaded en fil vi fik sent af klinikudvalget før OSCE-eksamen sidste sommer. Den fortæller hvad der er gået de sidste 3 gange (men altså ikke den fra i sommer ). I min OSCE kom vi op i : Aflæsning af EKG/Genkende hjertelyd, OBJ US. af hjertepatient, Venflon, Recept, Intubering, A-punktur+aflæsning, OBJ US af knæ, Palpation af testes, Anamneseoptag ved akut abdomen, Sutur+Fjerne Sutur, Patologi (Emfysem), Radiologi (Pneumothorax )

Held og lykke!

Da jeg var til OSCE (i jan.2006) var der: CT af abdomen, steril teknik, maskeventilation, rektal eksploration (med fantom - HA! :lol: ), informationssamtale med pt., opsætning af blodtransfusion, optagelse af ekg, venyler, us. af mamma, Mik. patol. præparat (noget lever-hølløj), 2 recepter, DC-konvertering af A-fli.

Jeg har forstået det som om 9. semesters skriftlig eksamen er mere overfladisk uden så mange detaljer som på 6. og 8. Men det er jo stadig hele den samme pensum man skal igennem. Eller ikke?

Men jeg har et spørsgmål. Hvordan får man på 9. semester eksamenslæsning og klinik ophold til at hænge sammen? Er det ikke et læsetungt /arbejdstungt semester. Man kan jo kun læse om aftenenen da man jo er i klnik om dagen…

Det er jo kendt pensum - man har læst det hele før - det gør det noget mere overskueligt at læse igen, selvom man er i klinik…

Tak for hjælpen med OSCE - nu er det da lidt mere overskueligt. Og jeg bliver nok ikke lige så overrasket når jeg står inde til prøven… :slight_smile:

Og ja, det er selvfølgelig kendt pensum, så er repetition at læse det - men der er stadig meget! Synes det er lidt svært at lægge et niveau… Men jeg må vel bare nå hvad jeg kan og se hvor langt det rækker - det er tilsyneladende lykkedes for folk før mig :wink:

Bare rolig…

9.sem eksamen er virkelig stille og rolig. OSCE tror jeg virkelig man skal ha været lidt i klinik for at dumpe.
Den skriftlige er virkelig overfladisk og ligeledes her kommer man langt med sin kliniske viden. Selvfølgelig er pensum stort men jeg vil råde dig til at bruge din fornuft din kliniske viden og frem for alt læse basisbogen og ikke fordybe dig i kompendiets detaljer.
jeg var færdig efter 3/6 timer havde læst stille og roligt uden at gå amok og fik en 7’er og var glad og tilfreds.

go vind
nikolaj

Sidste semester skrev jeg om noget lignede i MOK: http://mok.info/www_udgiv/aarg_39/mok29.pdf, fordi der netop gik en masse rygter om hvor hård/svær eksamen er på 9. Min pointe var og er stadig (ligesom Skovsen) at pensum er det samme som på 6-8, så man skal IKKE gå i krig med kompendiet, men istedet læse sine noter (hvis man har lavet sådanne) og så er det bedste at lave gamle eksamensopgaver. Man kan sagtens også terpe med sæt fra 6. sem, som der nu snart er ret mange af, og 8.sem, samt selvfølgelig 9. sem.

P.S. I perioden vinter05 til vinter07 er der dumpet 3 til 9.semester eksamen. I alt! Har “desværre” ikke data om hvordan det gik her i sommer.

Held og lykke, og husk at slappe lidt af med læsningen, og stol på dig selv, at du kan en masse efter 2 semester i klinikken.