Aalborg-klinik

Selvom folk i Århus vist nok har valgt kliniksted til 8. semester efter sommerferien, vil jeg alligevel lige komme med en lille anbefaling af Aalborg Sygehus, der så om ikke andet kan tjene til lidt opmuntring til dem der eventuelt måtte føle sig ‘deporteret’ til det nordjyske.

Klinikophold i Aalborg har jo vist almindeligvis et ret godt ry på AU, og folk spørger tit, om det nu også er så meget bedre end de andre steder. Dette er naturligvis svært at svare på, da man jo kun har været i klinik deroppe og derfor ikke kender så meget til Silkeborg, Randers og Århus. Så vidt jeg kan forstå er undervisningen dog generelt af en lidt bedre kvalitet i Aalborg end den tilsvarende i Silkeborg/Randers, mens selve opholdet på afdelingen nok kommer an på så meget; og vel især hvilken læge man tilfældigvis følges med. Men hvor mange jeg kender på de øvrige sygehuse har været mere eller mindre utilfredse med eksempelvis opholdet på anæstesiafdelingen, har vi stort set alle været meget glade for det i Aalborg.

Det er naturligvis utrolig træls at skulle afsted hjemmefra tidligt mandag morgen og først være hjemme fredag eftermiddag. Men når det så er sagt, er der mange gode ting ved at man bor så mange unge mennesker sammen på sygehuset. Hvis man har været på højskole, er det vel nok det nærmeste, man kan sammenligne det med. Vi kørte en fælles madordning, hvor man lavede mad og vaskede op cirka hver 3. uge, mens man i den mellemliggende tid bare kom og åd sin mad og gik igen. 8)
Om aftenen arrangerede vi ofte fælles aktiviteter, som f.eks. volleyball eller det overraskende populære “fælles-gætning til Hammerslag”. Dertil kom diverse fester, tour de chambre, karneval og så videre, hvor man jo kan deltage på et niveau, som man finder passende - et niveau, der stort set altid er upassende for den kære torsdags-natsygeplejerske Bente, der af uransagelige årsager har vagtværelse ovenpå studenterboligerne. Endelig er der forskellige udenomsarrangementer, såsom den berømte 'helikopter-utilsløret-reklame-for-forsvaret-tur" med Benedict, ubegrænset adgang til lægeambulancen, apoteksbesøg i Nørresundby og en forskningsdag med ortopædkirurgisk afdeling.

Så det sociale er et kapitel for sig. Et helt semester i klinik er lang tid, men det er en helt anden diskussion. Rent fagligt er Aalborg et udmærket sygehus at være på, men hvis det går bare lidt ligesom på det netop afsluttede semester, vil din hverdag føles ikke så lidt stille og rolig, når du engang vender hjem til Århus igen. Vær ikke trist. Det bliver skidehyggeligt. :stuck_out_tongue:

PS: Til 8.semester Aalborg forår 2005 - Jeg savner jer sgu stadig lidt, det skal I bare vide, kære venner…