Acceptabelt vikariat

Er det ok at tage vikariat på fx derma afd. selvom jeg ik har bestået eksamen endnu?
Har i nogen erfaringer? :?

Vh Peter

Hvis du kan få det, så må det jo bero på deres vurdering - jeg ville bare tro det var svært at få på en specialafdeling som nævnte. Introerne hænger i hvert fald ikke på træerne…

Men tror i teorien det er muligt. Man kan jo også tage vikariater på psyk, selvom man ikke har haft psyk. Men nu er situationen jo at psyk er mindre populært, det er derma ikke!

Jeg ville personligt ikke tage vikariat i et speciale, jeg ikke har haft endnu. Og bestemt ikke i dermatologi, hvor “mønstergenkendelse” er alfa og omega.

Min erfaring er at ansættes man på specialafdeling oplæres man ret hurtigt til specifikke funktioner!

Det vil også sige at du måske på en hudafdeling kunne sættes i ambulatorie til kontrol af psoriasis patienter, sættes til at behandle kondylomer ect… tager ikke lang tid hvis du har hovedet skruet rimeligt på at oplæres i specifikke funktioner!

Skal du så være på en afdeling i længere tid sørge de fleste gode afdelinger for at du komme lidt rundt i forskellige funktiner og dermed efter eks. 1-2 måneder opnår en god kompentence til egenhændigt eks. at gå stuegang på de patientgrupper du har stiftet bekendtskab med :slight_smile:

De fleste af mine venner med +3 måneders vikariater samt undertegnet har alle været på specialafdelinger uden problemer fordi der har været god oplæring samt altid mulighed for at få feedback eller ekstra syn på patienter hvor der har været tvivlspørgsmål

Umiddelbart nej… der kan sagtens være en økonomisk gevinst i at have 2-3 studerende på en afdeling :roll: derfor har selv eftertragtede afdelinger ofte et par studerende tilknyttet

Blot af nysgerrighed, hvilke økonomiske fordele? Meget billigere end introlæger kan man dårligt være samtidig med, at der er ekstra udgifter til supervision, specielt såfremt man går i vagt. Jeg kan se to grunde til at have studerende ansat i deciderede lægevikariater: 1) At man mangler færdige læger. 2) At man har et oprigtigt ønske om at deltage i uddannelsen af kommende kolleger. Desværre er det nok nr. 1 der er den mest almindelige…

  • Mikkel

Eller at studerende ikke stiller krav…

[quote=“mgybel”:3bshsfy7]

Blot af nysgerrighed, hvilke økonomiske fordele? Meget billigere end introlæger kan man dårligt være samtidig med, at der er ekstra udgifter til supervision, specielt såfremt man går i vagt. Jeg kan se to grunde til at have studerende ansat i deciderede lægevikariater: 1) At man mangler færdige læger. 2) At man har et oprigtigt ønske om at deltage i uddannelsen af kommende kolleger. Desværre er det nok nr. 1 der er den mest almindelige…

  • Mikkel[/quote]

Ad vikariat på derma - jeg ved ikke præcist, hvad de efterspørger på afdelingen, men man ansættes næppe til at passe et speciallægeambulatorium. Det drejer sig sandsynligvis om nogle ret rutineprægede opgaver (journalskrivning, venflon, blodprøver, veneraklinikslave, opfejning efter exfoilierende psoriasispatienter etc.).

Ad vagt - det bruger de ikke på derma - akutte dermatologiske tilstande (TEN og SSSS) visiteres til brandsår, og alle dem med en dryppert og epididymitis ender pudsigt nok hos urologerne, så snart klokken er blevet 15.

Det kan da være man bliver lysmester eller får ansvar for tjæren… Eller bliver kaliumpermanganat-præsident…

Nej, jeg har også min tvivl… Tror lægefagligt man kommer længere med et “alm”-vikariat, men det beror selvfølgelig på en forudindtaget holdning baseret på samme som ovenstående indlæg…

Hvilke specialer er det helt præcist der kvalificerer sig til betegnelsen “specialafdeling” og hvilke specialer må trækkes med det mindre prestigefyldte “alm. afdeling”?

I min termonologi er en alm-afdeling - intern medicinsk, organkir, orthopædkir. Specialafdeling er ØNH, Derma, Pæd, Anæst, Øjne…

En alm-afdling giver med mine øjne en bred klinisk balast, som kan bruges inden for flere specialer og vil ruste en til KBU. Man kan givet få noget ud af de andre det er slet ikke det…