Adgangskoefficienten for medicin studerende 2009

Altså - først og fremmest vil jeg henvise dig til de tidligere indlæg. Folk, der plejede at få 8 el. 9, får i dag 7.
Secondly – en indikation derpå (at eksamensbladet virker mindre prangende i dag i forhold til fordums tider - bortset fra, hvis man hører til den gruppe, der ikke får under 10): Hvis en student fra den tidligere reform søger optagelse i år, må han kun gange sit snit med 1.03. Lad retfærdigheden ske fyldest!

(Jeg snakker btw. om karakterbladet før de eventuelle bonusser)

Tja, men i forhold til tidligere bliver der vist givet en del flere 10- og 12 taller, end der blev givet 10, 11 og 13. Målet fra undervisningsministeriet er, at 10% af de givne karakterer er 12 og 25% 10. Så jeg tror nu en del folk, der ville ligge på et 9-tal får 10 i stedet for 7.

At folk der tidligere fik 8 og 9 nu kun får 7 på den nye skala, er ikke et argument for at adgangskravet ikke vil stige, og da slet ikke at det vil falde, som du tidligere foreslår, idet alle ansøgere sidste år søgte med eller fik omregnet karakteren til 7-trinskalaen.
Du nævner en bonusordning på 3% til ansøgere fra tidligere reformer, jeg har forsøgt at finde den, men lader ikke til at være i stand til dette. Har du et link?

Ja, det er jeg med på. Du må alligevel gerne uddybe hvorfor karakterbladet skulle være dårligere end sidste år? Bliver vi bare dummere, eller hvad mener du :frowning:

Som du selv siger, det er et mål - men ikke et must. En lærer kan sagtens have en klasse, hvor han/hun er nødt til at give alle 02 (tænk fx på tysk)
De fik den omregnet til 7-trinsskalaen - og snittet kom under 9 :roll: Det kan betyde en masse ting, som jeg ikke har tid til at skrive om lige nu - skal til danskeksamen i morgen - men én af de ting, som det kunne tyde på (uden at kunne underbygge det med noget som helst) kunne fx være, at de fleste ansøgere fra den gamle skala allerede var optaget

http://www.optagelse.dk/askemaer/KOT200 … 021-26.pdf (side 4)

ps. jeg mente falde i forhold til 9.3… tror jeg… gider ikke at læse det hele lige nu :wink:

Sorry - forkert side :oops:

satans. Jeg tog fejl - deres bonus er den samme som vores - men selvfølgelig efter, at deres blad er blevet omregnet til 7-trinsskalaen :mrgreen:

http://www.optagelse.dk/askemaer/KOT200 … edning.pdf

Hey Boys and girls!

Jeg bliver også student her i år og ender nok på et snit mellem 8,5-8,7 (minus bonus) alt efter hvorn min sidste eksamen går. Hvad tror I oddsene er for at jeg ville kunne komme ind på medicin hvis jeg søger SDU. Synes nemlig ikke at SDU er blevet diskuteret endnu?
Sidste år var kvote 1 på 8,1 og kvote 2 på 7,4. Mit bud er at kvote 1 stiger til 8,6-8,7 + 8% ( da mange ansøgere kan gange deres snit i år) og at kvote 2 8,2 + 8%.
Grunden til at jeg tror snittet stiger en halv karakter + 8% er fordi vi har følgende faktorer der spiller ind:

  • Flere ansøgere i år
  • Snit kan ganges med 1,08
  • Flere pladser tilgængelige

Har jeg ret? Men tror I så 8,5-8,7 (minus bonus) er nok til at kunne komme ind?

Venlig Hilsen
Den (forhåbentlig) fremtidige medicinstuderende :slight_smile:

MrMax:
Jeg håber personligt ikke den kommer der op omkring… men hvis du søger alle 3 uni’er så skulle der jo være god chance for at komme ind. Hvis du virkeligt brænder for det og ikke kommer ind, kan du jo altid forsøge dig med kvote 2, til næste år, som jeg har gjort…

Helt erligt, så tror jeg at man skal ignorere genemsnittene og bare gå efter det man brænder for. Man kan jo inntet gøre, det bliver jo hvad det gør, uanset om man spekulere eller ej… bare søg og håb på det bedste… det er vi mange der gør!

MrMax:
Flere studiepladser bevirker umiddelbart et fald i adgangskravet.

hehe jeg vælger at søge kvote 2 selvom mit snit ligger på 9,3 med bonus. man bliver nemlig automatis vurderet til kvote 1 hvis snittet rækker. på den måde søger man faktisk dem begge. :wink:

http://politiken.dk/uddannelse/article750815.ece

Den mest markante stigning i 1. prioritetsansøgninger, nemlig 73,9 procent, oplever Aarhus Universitet på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Specielt på medicinstudiet, hvor antallet af ansøgninger er steget med 100 procent.

Stats for KU
http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/
I alt antal ansøgere: 2255 af disse har 1502 medicin som 1. prioritet, hvilket er en stigning på 49,8%

dvs. at snit stiger helt vildt meget i år? og der er derfor ingen chance for folk der ligger under 9? og jeg tænker kun på medicin lige nu !!

Perfekt… livet bliver bare værre og værre !!! :x:

Vi kender jo ikke snittet på de der har søgt ind - det gør vi i slutningen af juli …

når der er 17000 ansøgere… og der er kun 300 pladser… hvad kan man forvente ? det kan jo umuligt fald og forbliv hvor den er !!

Jamen de 17000 ansøgere er jo ikke alle til medicinstudiet?

Der må da være mere end 300 pladser på hele universitetet?

Sidste år var der 1687 der søgte lægevidenskab på KU. 558 blev optaget via kvote 1+2 mens kun 48 var standby.
Det er jo ikke så meget… især i år når der så mange ansøgninger !

Det er korrekt, at der er sket en eksplosion af ansøgere i forhold til sidste år, men det er nu alligevel på en billig baggrund. Forrige år var antallet af ansøgere præget af den nye karakterskala samt ændrede adgangskrav, hvilket bevirkede et rekordlavt år for universiteterne. Den reelle ansøgnings-stigning ligger, i forhold til 2007 (Der var rekordår, med flest ansøgere), på ca. 12%… Så du har bestemt stadig muligheden for at komme ind, selvom der er mange om budet :slight_smile:

Jeg har søgt ind i år, med AU som 1. prioritet, men det undrer mig hvorfor du ikke krydsgarderer dig selv og dine muligheder ved at søge ind alle 3 steder - KBU, SDU og AU ?

Mit snit ligger på 10.7 inkl. bonus og jeg følte mig nødsaget til at søge ind alle 3 steder… Har dog stadig en hul følelse af, alt kan gå galt :\ …

Men håber for dig, at du kommer ind på dit drømmestudie ! Hvis ikke i år, så det kommende. Held og lykke!