Adgangskoefficienten for medicin studerende 2009

Nu var snittet sidste år jo også rekord lavt pga. de skærpede adgangskrav. Alle de andre år har snittet ligget over 9, så det vender bare tilbage til normalen hvis det kommer op over 9.

Men intet er jo afgjort endnu :wink:

jevolent jeg har søgt alle 3 steder. har også markeret ved standby… mit snit er ikke så høj igen takket være min AT- eksamen og et A- niveau fag.

Men ja. der er ikke så meget at gøre… men synes bare at det er så meget snyd !!!

Jeg har lige to spørgsmål…

Når man søger medicin, ser de så på hvad man har fået i hhv. Mat, Kemi, Fys, Eng og Dansk ??

For ellers er det da snyd, for den naturvidenskabelige, som har “svære” eksaminer end den sproglige, da den sprolige for det meste skal op i “bløde” fag (såsom tysk, musik, spansk).

Dvs. de folk som har været ude og supplere er studenter med sproglige linjer, som har suppleret kemi/fys/mat og har sikkert fået 02??? :x:

Tjaa, jeg tror nu der er mange der foretrækker naturvidenskabelige fag fremfor eksempelvis tysk og musik, jeg gør i hvert fald :wink:
Men ja, via kvote 1 er det jo det jo udelukkende det gymnasiele gennemsnit det afhænger af… Det burde ikke komme som den store overraskelse, så “snyd” er nok lige voldsomt nok at kalde det.

Når du nu siger, at det nok kommer op over de 9, er det så inkl. bonus?

Jeps, snittet bliver inkl. bonus. :slight_smile:

Hejsa

Her er et direkte link til AUs egen hjemmeside. Hvis i scroller lidt ned vil i kunne finde en mere detaljeret pdf-udgave. http://www.au.dk/da/nyheder/presse/2009/130709

På Medicin med studistart sommer er den procentvise vækst: 07 ift 08: -37,1% og 08 ift 09: 118,7%. Hvis man selv regner lidt på væksten 07 ift 09, finder man frem til en vækst på 27,2%. Alstå er der tale om en fremgang på 27,2% i år ift det “stabile” år 07. Hvad siger disse tal jer? På mig virker det som om, at snittet nok ryger over 9,0 på AU, men hvor højt tør jeg ikke sige. Jeg kom selv ud med 9,1 sidste år (9,8 inkl bonus) og håber det er nok, ellers bliver jeg :x: :wink:

Og bliver selvfølgelig nødt til at spørge, selvom ingen har en chance for at kunne sige det, tror i at 9,8 er nok? :smiley: ( har brug for lidt selvtillid :stuck_out_tongue: da denne nyhed godt nok, var en spand vand i hovedet)

venlige hilsner

Hej,

Ja, jeg tror helt klart det burde at være nok til at komme ind på AU. Jeg har selv et snit på 9,4 inkl. bonus, og håber også på at komme ind. Men har også søgt om standby, og det ville være ligeså godt :slight_smile:

Har du da ikke søgt om en standby-plads?

Tak og i lige måde, håber også for dig, at det er nok. Nej, jeg søgte ikke standby, da man så er tvunget til at vente et helt (måske halvt) år, hvor man står uden studie. (har økonomi på AU som 2.prio) Men kan godt være jeg fortryder lidt nu :? Hvis vi kigger på væksten i år på 27% ift 2007, skal vi selvfølgelig huske på at, der er 100 flere pladser i år. Jeg håber at det letter lidt af trykket. Men det bliver et stykke over 9 - det er jeg overbevist om.

ok, så er der noget jeg er i tvivl om. Nu når jeg har søgt standby, så bliver jeg da også betragtet som ansøger for i år eller til vinterstart? Fordelen ved standby er måske mere mærkbar for dem, der udelukkende ser medicin som livet. Jeg har lige afsluttet 3g og er 18 år, derfor kan jeg jo godt vente et år for at opnå mit drømmestudie?

Ja, hvis dit snit er højt nok vil du blive tilbudt en plads som sommer-/vinterstarter i år, også selvom du søger standby. Så set på den måde er standby blot en ekstra mulighed for at komme ind på studiet, selvom man evt. skal vente et år.

Ved i hvornår man får et brev, der bekræfter at man har søgt ind og at de har modtaget ansøgningen ? Har nemlig kun modtaget fra SDU. Der står på AU’s hjemmeside at der kommer et brev, men nogen der ved ca. hvornår? :slight_smile:

Har hørt at de bliver sendt ud i denne uge, men hvem ved. Har heller ikke modtaget fra AU… :?

“Unge får knust lægedrømmen”

http://www.berlingske.dk/article/200907 … /90716097/

Her lige et spørgsmål: Jeg har søgt ind på medicinstudiet i år med et snit på 11, 3 inkl. bonus. Så spørgsmålet er om, det er nok for at komme ind på studiet???

Jeg tror ikke du har noget at bekymre dig om, slet ikke hvis du har søgt alle tre steder :slight_smile: Men man ved da aldrig…

Tror I at snittet vil stige mere end til 10,6 på medicin på alle 3 universiteter?

Nej, ikke alle 3 steder. De høje ansøgertal skal tages med et stort gran salt. Sidste år faldt ansøgertallet med 40 procent mange steder, og når man i år ser det er steget med 70 eller 100 procent, så svarer det bare til at ansøgertallet er steget med 10 procent i forhold til 2007. En stigning der muligvis skyldes at folk med lavere snit har fået blod på tanden. Jeg har tidligere bragt et indlæg med en kvantitativ vurdering af hvor gennemsnittet kommer til at ligge. Der kom jeg frem til 10,1 til 10,4 på KU. Man skal huske at der er kommet nye pladser, og at kvote 2 blev reduceret fra 10 til 20 procent i 2008, den sidste er overset af mange men betyder i princippet 10 procent flere pladser. I århus er der 100 nye pladser, og det ville undre mig at snittet kom over 10 der. Alle vurderinger er inklusiv bonus.

Den eneste faktor som jeg ikke har haft med i min vurdering er hvorvidt snittet er relativt højere i år hos ansøgerne, og om den nye skala betyder højere eller lavere snit.

Jeg har selv 10,2 i snit fra gym, og 10,0 fra min bachelor som civil. ingeniør, men da jeg skifter studie efter 3 år, har jeg ikke mulighed for at få bonus. Jeg går ihvertfald stadig og håber på at komme ind i kbh eller århus. Men intet er sikkert.

Dine overvejelser lyder fornuftige. Jeg tænker det samme, men ved også at folk har fået højere snit med den nye skala. Men jeg tænker også at de fleste som søger i år er studenter der blev færdige i 07 og 08… Uh det er svært at spå om:) Er kvote 2 ikke blevet reduceret fra 40 til 10 siden 06 eller 07?
Har du søgt standby nogle af stederne? Jeg har været så dum at lade være med det, men fortryder jeg ikke har gjort det på min sidste priotet… Arg… For næste år kan jeg ikke gange mit snit og så er jeg færdig…

Jeg søgte standby i odense som er min sidste prioritet. Men ellers vil jeg benytte mig af kvote 2 næste år. Jeg var desværre så meget i tvivl den 15 marts at jeg ikke fik det gjort. Jeps, til alle jer der kan bruge 1,08 reglen. Føl jer priviligerede! :slight_smile: