Adgangskvotienter

Jeg har nu gået og drømt om at blive læge siden folkeskole, men er dog usikker på om mit gennemsnit tillader det. Mit gennemsnit eksl. hurtigstartsbonus (hvilket jo fjernes i år), ligger på 10,4. Mit spørgsmål er dog, om adgangskvotienterne forventes at falder eller forblive det samme, eftersom at hurtigstartsbonus afskaffes, og tænker i at jeg, med mit gennemsnit, kan blive optaget på kvote 1?

Hvad er det du vil have vi skal sige?

Dit bud er lige så godt som mit.

Det eneste jeg med sikkerhed kan sige er at jo højere dit snit er, jo større er din chance - var det nok?

Bonus for tidlig studiestart (hurtigstartsbonus) afskaffes pr. 1. januar 2020.

Adgangskvotienterne ændres altså ikke som følge af afskaffelse af hurtigstartsbonussen her til sommer.

Mit bud er, at adgangskvotienterne for medicin enten stiger lidt eller forbliver de samme.

Hov, mente at den første fjernes 2020, og da jeg lige pt. går i 2.g afslutter jeg først gymnasiet i 2020.
Tænker i/du at adgangskvotienten for medicin falder eller stiger når hurtigstartsbonussen afskaffes næste år?

Hov, mente at den første fjernes 2020, og da jeg lige pt. går i 2.g afslutter jeg først gymnasiet i 2020.
Tænker i/du at adgangskvotienten for medicin falder eller stiger når hurtigstartsbonussen afskaffes næste år?

Ellers tvivler jeg meget på at jeg kommer ind

Det er nok mest sandsynligt at adgangskvotienten falder lidt som følge af afskaffelsen af hurtigstartsbonus. Omvendt kan det være at flere søger ind på studiet hvilket nok vil gøre at snittet stiger. Sidst; men absolut ikke mindst er der generel tendens til at en større andel af ansøgerne optages via kvote 2 hvilket jo selvsagt giver en mindre andel til kvote 1, og det vil gøre at adgangssnittet stiger.

Så der er flere variable i ligningen og derfor er det nærmest umuligt at spå om. Der er ikke andet for en at kæmpe for et godt snit, og hvis du ikke opnår det så er der mulighed for prøve at søge via kvote 2 :wink:

Udelukkende ud fra tendensen de seneste år - adgangskvotienten er steget hvert år.

Ja, men i 2020 afskaffes hurtigstartsbonussen som sagt og elever kan derfor ikke gange deres snit op. Det vil jo generelt resulterer i lavere adgangskvotienter. Synes det virker ulogisk at sammenligne med tidligere år, da de jo alle sammen har det til fælles at hurtigstartsbonussen er anvendt for langt de fleste elever, især på medicin.

Adgangskvotienterne bliver lavere når bonussen afskaffes, men det gør snittet som folk søger ind med også. Så ja, adgangskvotienten bliver nok de 0,8 mindre, men det gør snittet også.