Adgangsprøve KU (kandidat)

,

Hejsa

Jeg startede på medicin på SDU i E19, og er derfor en del af den første årgang med det øgede optag på bacheloruddannelserne. Jeg pendler fra københavn til odense, og håber inderligt (ligesom mange andre) at komme ind på kandidaten på KU. Jeg har dog svært ved at gennemskue om det er en umulig situation grundet det øgede optag fra 2019 og frem. Er der nogle som ved hvor mange ekstra pladser der plejer at være? Eller som har hørt noget om KU regner med at have plads til folk udefra?
Al råd og vejledning modtages med kyshånd!

Ku optager ligeså mange på kandidaten som de har optaget på bacheloren 3 år forinden. Det må de gøre når der er retskrav til kandidaten.
Hvor mange pladser der er det enkelte år afhænger simpelthen af hvor mange af KUs egne studerende der søger ind på kandidaten. Derfor varierer det meget fra år til år.
På min årgang fra SDU blev alle med undtagelse af en overflyttet. Andre år bliver ingen eller meget få overflyttet. Det er altså helt umuligt at spå om på forhånd.
Det bedste du kan gøre er at prøve at falde til på SDU, nyde din bachelor og når du nærmer dig ansøgningstidspunktet kan du begynde at sætte dig ind i proceduren og evt. læse op til optagelsesprøven.

God vind med det.

Dbh.
KmK