Afslag kvote2 KU

Ja, jeg var desværre en af dem, som modtog et afslag fra KU. :censored:
Jeg vil virkelig viiiirkelig gerne studere medicin og har derfor i sinde at søge ind igen til næste år … (til trods for jeg runder de 26år :wink: )

Nu kommer mit spørgsmål, hvad kan jeg gøre i de kommende 8mdr for at bedre mig?

Jeg overvejer om jeg skal søge ind på biokemi KU (det virker til at kunne være relevant , noget universitets undervisning …og der er ledige pladser)
Ligeledes overvejer jeg, om jeg skal forsøge at komme på papiret som assistent hos en af afdelingens lægers projekter (det er muligt, men giver det noget credit?)
Jeg kan også sagtens følge rundt med/efter mine overlæger, som jeg har et super samarbejde med (har læst andres ansøgninger, hvor de har fulgt en overlæge ?), men er det ikke lidt givet - i og med jeg har et dagligt samarbejde med alle lægerne på afd.?

Min motiverede ansøgning og CV indholdte kort fortalt:
Uddannet sygeplejerske og har 2 års erhvervserfaring
Vejleder for sygeplejestuderende
Frivillig spejderleder og frivilligt arbejde for Røde Kors (besøgsven og telefon-‘opringer’),
har taget tegnsprogkursus for at kunne kommunikerer lidt med evt. døve patienter og døve jeg besøger.
To udlandsophold i forbindelse med studietiden (hhv. 1mdr England og 4 mdr. Finland)
Tidligere sportsudøver på eliteplan (ja det kan man få lidt point for :S )
Svømmetræner
Arbejdet som sygeplejeafløser på plejehjem i 2 år

Måske er der nogen af jer, som har en god ide til at få mig ind til næste år :smiley:

På forhånd tak

Jeg er rigtig ked af det på dine vegne ang. dit afslag - der er virkelig hård konkurrence om pladserne på kvote 2!

Såvidt jeg kan se, så virker du særdeles kvalificeret! Problemet har måske været at din motiverede ansøgning ikke har afspejlet din enorme lyst til at studere medicin eller din viden om studiet og dets muligheder?!

Mht. at søge ind på biokemi, så tror jeg ikke at det er muligt, såfremt du ønsker at blive optaget på medicin, jf. 3. gangsreglen (ret mig, hvis jeg tager fejl). Hvis jeg var dig ville jeg besøge KU og snakke med deres vejledere. Der afholdes kvote 2 vejledningsmøder, så det ville nok være en god idé at komme og høre lidt nærmere omkring den motiverede ansøgning og kvote 2 generelt :slight_smile:

Kvote 2 på KU er i hvert fald ikke urealistisk for dig med din baggrund :smiley:

[quote=“Ben&Jerry”:1j4iw4zp]Jeg er rigtig ked af det på dine vegne ang. dit afslag - der er virkelig hård konkurrence om pladserne på kvote 2!

Såvidt jeg kan se, så virker du særdeles kvalificeret! Problemet har måske været at din motiverede ansøgning ikke har afspejlet din enorme lyst til at studere medicin eller din viden om studiet og dets muligheder?!

Mht. at søge ind på biokemi, så tror jeg ikke at det er muligt, såfremt du ønsker at blive optaget på medicin, jf. 3. gangsreglen (ret mig, hvis jeg tager fejl). Hvis jeg var dig ville jeg besøge KU og snakke med deres vejledere. Der afholdes kvote 2 vejledningsmøder, så det ville nok være en god idé at komme og høre lidt nærmere omkring den motiverede ansøgning og kvote 2 generelt :slight_smile:

Kvote 2 på KU er i hvert fald ikke urealistisk for dig med din baggrund :smiley: [/quote]

Men 3. gangsreglen er da kun hvis man har haft to afbrudte uddannelser, er det ikke? I så fald er det jo ikke noget problem at søge ind på biokemi.

Anyway, så ved jeg ikke om det vil gøre den store forskel om du søger ind på biokemi eller ej. Du har jo en sundhedsfaglig relevant uddannelse i forvejen.

Jeg tænker lige som Ben&Jerry at du måske ikke har været god nok til at formulere dig på skrift, og fortælle hvordan du brænder for at blive medicinstuderende, hvorfor det lige skal være Kbh. osv. Og måske også hvorfor det ikke er nok for dig at være sygeplejerske; hvorfor vil hellere læse medicin, når du kan arbejde som sygeplejerske?
Du virker hvert fald ganske kvalificeret!

Der er ingen tvivl om at du er velegnet - iøvrigt overhovedet ikke noget problem at du er 26. Du kan næsten ikke score flere point i kvote 2 systemet, tror jeg. Hvis dine gymnasiekarakterer ellers er nogenlunde er det du primært skal tænke på er hvordan du kan peppe din levnedsbeskrivelse op. Hvis det ikke bryder med 3. gangsreglen vil det derfor bestemt være en fordel at have relevant universitetserfaring. Biokemi er helt bestemt oplagt.

Men sørg nu for at have en rød tråd i din levnedsbeskrivelse - den skal være fængende og vise en målrettet og velegnet kommende stud.med. Læg vægt på det rigtigt relevante, dvs. at du er sygeplejerske, hvor du i denne sammenhæng har arbejdet og at du har været sygeplejevejleder. Hvad kan du, hvad kan du bruge det til som læge og hvad er din motivation? Hvis du har relevant universitetserfaring (og særligt hvis du klarer de første eksaminer godt) vil du kunne spille på at du både har stor indsigt i lægevidenskabens teoretiske og kliniske aspekter. Måske kan det bruges at du har været elitesportsudøver (det viser målrettethed), men fjern prompte spejderleder, telefonven, sygehjælper etc. fra selve levnedsbeskrivelsen - brug det til at samle tiltrækkeligt med point, men nævn kun ting der tegner din profil tydeligt for bedømmerne. Ellers tror jeg hurtigt man ryger nederst i bunken.

Iøvrigt vil jeg ikke mene at det på nogen måde signalerer målrettethed eller selvstændighed at have “gået rundt med afdelingens overlæger”, slet ikke hvis man allerede er sygeplejerske. Hvis der er nogen der er kommet ind på det er det virkelig latterligt.

Hvis det på nogen måde kan hænge sammen med din hidtidige erhvervserfaring og at læse biokemi kan det være en fordel at reflektere over et speciale i ansøgningen - tænk ikke på om det er det speciale du i virkeligheden gerne vil arbejde med, men mere om det fungerer i ansøgningen. Hvis du fx har arbejdet på en medicinsk afdeling kan du lægge vægt på at du især har fået interesse for medicinsk endokrinologi eller hæmatologi ell.lign. Da jeg i sin tid skrev min levnedsbeskrivelse (nej, den eksisterer ikke mere, vi taler år 2000) lagde jeg vist vægt på oftalmologi og genetik - det var bare bullshit, jeg tror nærmest ikke jeg kan forestlle mig mere kedelige fag… men de åd det råt.

Pøj pøj med det.

Du kunne evt. overveje at melde dig som frivillig rådgiver på “Livslinien” hvis du gerne vil have lidt ekstra på cv’et, men umiddelbart virker du meget velkvalificeret :slight_smile:

Jeg er kommet ind på kvote 2. Jeg tror det har meget at sige, hvordan du udarbejder din motiverede ansøgning. Jeg har ikke ligeså mange kvalifikationer som du, men min ansøgning var meget velovervejet og velskrevet. Jeg lagde stærkt vægt på de ting, som jeg følte, at jeg kunne kvalificere mig med. Du er velkommen til at læse min ansøgning som inspiration, hvis du er interesseret.

Tak for alle jeres svar… :slight_smile:

Jeg vil idag kontakte KU og forsøge at få et møde med en vejleder. Kan ikke rigtig finde tid og dato for kvote2-vejlednings-møde? … Men det bliver jeg nok oplyst om fra KU.

Det med telefon- og besøgsven samt spejderleder havde jeg faktisk kun med i mit cv. Mit cv var lavet så jeg skrev et par linjer om hvert punkt og trak det over på medicinstudiet. Det der fyldte mest i selve ansøgningen var det at jeg er sygeplejerske og mine udlandsophold, selvfølgelig forsøgt relateret til hvorfor jeg skal og vil være en god medicinstuderende.
Men der er ikke andet for end at jeg må få kigget min ansøgning igennem igen - tror jeg venter et par mdr med det og holder lidt sommerferie :wink: :stuck_out_tongue:

Endnu engang tak for jeres feedback :up:

@dysp , tak jeg er meget intereseret i at læse din ansøgning! :smiley:

:nurse:

Hva satan Dysp… Hvor er du kommet ind henne? KU?

Jeps :slight_smile:

Nice… så støder vi jo nok (uvidende) på hinanden på gangene :slight_smile: Tillykke med optagelsen.

Æv troede lige i havde skrevet en masse til mig :slight_smile:

Anyway, dysp min mail er [email protected]. - og tak tak igen :slight_smile:

Jeg er også en af de uheldige de igen i år har fået afslag :frowning:
Var kun 2 duuuuuummmme point fra til MMI, men jeg skrev også en motiveret ansøgning til KU. Også der fik jeg afslag.
Jeg vil gerne spørge Dysp om jeg muligvis kunne se din kvote 2-ansøgning.
Ville meget gerne have en ide om hvordan en ansøgning der er slippet igennem nåleøjet mon ser ud.
Ville være dig såå taknemlig. min mail er [email protected]. det kun hvis du vil selvfølgelig…

Æv æv hoda, er det også første gang du forsøger , eller har du søgt flere gange?

Og tak dysp, har modtaget din mail! :slight_smile:

Jeg har idag fået af vide, at jeg måske er for gammel? I den forstand at jeg har et liv og forbrug, som bedst hænger sammen med en fast indtægt a la et fuldtidsjob. Altså at KU måske tænker ; hende der hun er tilbøjelig til at droppe ud, når hun indser at det hele er lidt lettere med et job, som sygeplejerske ( i mit tilfælde) . - hvilket gør at KU slet ikk ønsker at tilbyde mig en plads…

Meen altså, der er da masser af kvote2 ansøgere, som har samme baggrund eller anden uddannelse i kufferten - så det kan vel ikke trække ned? Jeg har hele tiden det var min uddannelse, som træk mig lidt frem…

Nå ja… Ved ikk og det gir nogen mening…Bare lige en dum tanke.
Jeg smutter hen på KU imorgen og håber på en vejleder har tid til mig…

Nabbab:

Kan faktisk godt se logikken i det, selvom det måske er lidt søgt. Hvis du er i midten eller sidst i tyverne, har arbejdet som fuldtidslønnet de sidste par år, så kan KU måske begynde at lægge 2+2+2+2 osv. sammen. Dit forbrug stiger automatisk med lønnen. Så er spørgsmålet, om de kan aflæse dig, om hvorvidt du ville kunne klare at give afkald på en god sygeplejerskeløn i 6 år! Måske er du kvinde, har en kæreste og i er på vej til at stifte familie og anskaffe sig et hus. Det er jo en rigtig dårlig situation set ud fra et økonomisk og studiemæssigt perspektiv. Desuden skal man ikke undervurdere påvirkningen fra sine omgivelser og vennekreds ift. hvor langt de er nået i deres liv. I min vennekreds er jeg den som bliver sidst uddannet. Det giver da en form for pres, men man bliver nødt til at skubbe det til side. Enten vil man medicinstudiet eller ikke.

De bruger den samme logiske udvælgelse hos Politiet. Jeg kender 2 personer, som er blevet valgt fra til politi-uddannelsen, fordi de havde haft for mange jobs. Det har nok mere at gøre med, at et højt antal forskellige jobs afspejler rådvildhed hos personen, med øget sandsynlighed for at vedkommende vil droppe ud af politiskolen før tid.

Hej Nabbab…

Jeg tror ikke din alder eller din uddannelse er en hindring. Jeg tror mere du skal arbejde på din motiverede ansøgning og søg ind igen, hvis det er det du brænder for. Jeg kender flere sygeplejersker (oppe i alderen), som er gået hen til medicin og hvis det ikke har været en hindring for dem, tror jeg ærlig talt heller ikke det bliver for dig. Bare klø på.

Jeg er selv blevet optaget på medicin i år igennem kvote 2. Har selv været i tvivl hvorvidt jeg skulle gå igang med det, da jeg allerede var igang med en anden naturvidenskabelig uddannelse. Jeg har valgt at give det en chance, da jeg ved jeg vil fortryde hvis jeg siger nej idag uden at prøve det af. Det eneste jeg fortryder idag er, at jeg ikke har søgt ind tidligere (pånær første gang jeg søgte uddannelser). Jeg har altid tænkt, at jeg nok aldrig ville slippe forbi nåleøjet osv. Damn u! … Så hvis du virkelig brænder for det, then go for it!

Tak snow… og i andre :slight_smile:

Jeg var inde og tale med en sød vejleder på KU - han sagde faktisk rundt regnet det samme som dig snow…
Jo det kan gavne mig at læse på uni, men rundt regnet er jeg egentlig kvalificeret. Så han mente jeg skulle bruge min tid på den motiverede ansøgning…
Jeg var kommet frem blandt de sidste 150 ansøgere, - så det var tæt på i år. :slight_smile: ooh oh og så alligvel så langt fra.

Peace and love :wink:

Når KU betragter ansøgninger tager de ingenlunde i betragtning om man har et højt privatforbrug. De ser på ens egnethed ud far en vurdering af de faglige kvalifikationer og ansøgerens modenhed. Tro mig, der er ikke noget med 2 + 2 + 2, så det skal ikke stoppe nogen fra at ansøge.

Re Nabbab:

Hvordan har du fået at vide, at du var blandt de sidste 150 ansøgere :? ?

Hej retep
Har lige været på ferie , derfor det sene svar :slight_smile:

Jeg tog ind og talte med en studievejleder på KU, han gik ind og tjekkede det…